kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
همزمان با تحریم اقتصادی آنکارا صورت گرفت

انهدام کامیون‌های حامل سلاح ترکیه از سوی جنگنده‌های روسیه

جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه در تازه‌ترین واکنش خود علیه ترکیه کامیون‌های حامل کمک‌های تسلیحاتی این کشور برای تروریست‌های تکفیری در سوریه را هدف قرار دادند و منهدم کردند.

روسیه پس از ماجرای سرنگونی «سوخو - 24» که سه‌شنبه سوم آذرماه توسط
«اف - 16» ترکیه صورت گرفت، مسیرهای لجستیکی آنکارا برای تروریست‌های فعال در سوریه را زیر نظر گرفته است. بر اساس بیانیه‌ای که ارتش سوریه صادر کرده، جنگنده‌های روس خودروهای حامل سلاح و مهمات برای تروریست‌ها در سوریه را هدف قرار دادند. در پی این عملیات، که به انهدام کامل این کامیون‌ها منجر شده، ترکیه مدعی شد کامیون‌های مذکور حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه بوده‌اند!
اما سوریه به این ادعای آنکارا واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. جنگنده‌های «سوخو» پیش از این تانکرهای نفت تروریست‌های «داعش» را هم هدف قرار دادند و با این اقدام خود، تجارت داعش با ترک‌ها را نیز عملا مختل کرده‌اند. تکفیری‌ها محموله‌های آثار باستانی و نفت خام شمال عراق و سوریه را وارد ترکیه می‌کنند و به عوامل دولت آنکارا با قیمت ارزان می‌فروشند و در مقابل، ارزاق، سلاح و... تحویل می‌گیرند.
در ارتباط با پیوند میان آنکارا و داعش، نشریه آمریکایی «دیفنس وان» نیز نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درستی ترکیه را حامی تروریست‌های داعش و تامین‌کننده سلاح و تجهیزات آنها معرفی کرده است.
فرمان تحریم
فشارهای مسکو به ترکیه به همین جا ختم نشد. دیروز خبر رسید رئیس‌جمهور روسیه رسما فرمان تحریم اقتصادی ترکیه را هم صادر کرده است.
به گزارش تسنیم، بر اساس این دستور، نهادهای دولتی فدراسیون روسیه، نهادهای محلی و حقوقی و سازمان‌ها و افرادی که در قلمرو فدراسیون روسیه هستند باید موارد زیر را رعایت کنند!
ممنوعیت و محدودیت واردات کالاهای مشخص از ترکیه، ممنوعیت استفاده از خدماتی که ارائه‌کنندگان آن تحت قلمرو دولت ترکیه فعال هستند، و ممنوعیت و محدودیت به کارگیری اتباع ترکیه توسط پیمانکاران و کارفرمایان روس، در ارتباط با فشارهایی که متوجه دولت ترکیه شده، خبرگزاری جمهوری اسلامی از مسکو گزارش داد، ممنوع شدن سفر گردشگران روسی به ترکیه، ممکن است درآمدهای ارزی ترکیه از گردشگری را سالانه تا هشت میلیارد دلار هم کاهش دهد!
پوتین تحریم اقتصادی علیه ترکیه را در پاسخ به سقوط جنگنده سوخو به اجرا درآورده است.
ترکیه - ناتو
در ارتباط با اقدام ترکیه به ساقط کردن جنگنده سوخو، «الکساندر گروشکو» نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد، ناتو به خوبی متوجه این امر هست که اقدام ترکیه، تمام اعضای این سازمان را به خطر انداخته است، معاون صدراعظم آلمان نیز ماجراجویی‌های ترکیه در منطقه را به ضرر ناتو و غرب دانسته و حق را به روسیه داده بود.
 سایر رویدادها
* خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، حمله هوایی مکرر جنگنده‌های روسیه صدها تروریست داعش را به سمت مرزهای ترکیه فراری داده است
* مقامات رژیم صهیونیستی ضمن اظهارنگرانی نسبت به استقرار سامانه موشکی
«اس-400» روسی در خاک سوریه، این اقدام روسیه را برای اسرائیل «خطری بزرگ» دانسته‌اند.