kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

گزارش‌های دروغ پنتاگون از جنگ افغانستان خشم سیا را برانگیخت

یک نشریه آمریکایی فاش کرد، سازمان «سیا»ی آمریکا گزارش‌های وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) در مورد افغانستان را دروغین وغیرقابل اعتماد می‌داند.

به گزارش تسنیم، «فارین پالیسی» از بروز اختلاف میان «سیا» و «پنتاگون» خبر داد و به نقل از مقامات سیا نوشت که افسران ارشد پنتاگون گزارش‌های مربوط به افغانستان، القاعده و داعش را دستکاری و تحریف می‌کنند. براساس این گزارش، در گزارش پنتاگون، بخش‌هایی از گزارش عمدا به صورت مبالغه‌آمیزی ارائه شده و بخش‌های دیگر، کم‌اهمیت جلوه داده شده‌اند. «دوین نونز» نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در این باره به «فارین پالیسی» گفته، او به همراه رئیس کمیته نیروهای مسلح و کمیسیون فرعی تخصص بودجه وزارت دفاع کنگره به منظور بررسی اتهامات فوق، یک گروه کاری مشترک تشکیل خواهد داد.
به گفته کسانی که از هر دو گزارش سیا و پنتاگون باخبر هستند، ارزیابی‌های سالانه پنتاگون در مورد افغانستان و تلاش‌های جنگی علیه طالبان، که به دستور کنگره انجام می‌گیرد، همواره نسبت به گزارش‌های محرمانه سازمان سیا، بسیار خوش‌بینانه‌تر بوده است. این افراد گفتند که تفاوت‌های موجود، باعث سال‌ها تنش در میان افسران سطح بالا در ارتش و همتایان آنها در سازمان سیا شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: «یک ا فسر ارشد اطلاعاتی سابق آمریکا گفته «بسیاری از تحلیل‌گران در فرماندهی مرکزی آمریکا معتقدند که افسران ارشد ارزیابی‌های آنها را دست‌کاری می‌کنند.»
فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: «این امر، سؤالاتی جدی مطرح می‌کند از جمله این که آیا ارتش یا دولت باراک اوباما سعی در ارائه تصویری غیرواقعی از تحولات در میدان نبرد دارند؟ یا نقش مستقل جامعه اطلاعاتی تضعیف شده است؟ شکایت‌های تحلیل‌گران اطلاعاتی زمانی مطرح می‌شود که انتقادهای رو به افزایشی نسبت به استراتژی جنگی اوباما علیه داعش وجود دارد. تعدادی از نمایندگان مجلس، کاخ سفید را متهم می‌کنند که از اذعان به شکست در عملیات نظامی برای بیرون راندن داعش از مواضع خود در سوریه و عراق، امتناع می‌کند.