kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

رایزنی‌های عراقچی در وین درباره روند اجرای برجام

عراقچی در وین با آمانو، موگرینی و هماهنگ‌کننده اجرای برجام در آمریکا در خصوص روند اجرای توافق هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.


«عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رئیس ستاد پیگیری برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) روز گذشته(سه شنبه) وارد وین پایتخت اتریش شد و با «استفان مال» هماهنگ‌کننده ارشد اجرای برجام در آمریکا، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «هلگا اشمیت» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
از دیگر سو، نشست مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌بندی نقشه راه نیز با حضور «حمید بعیدی‌نژاد» رئیس هیئت کارشناسی مذاکرات ایران و 1+5 و «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه در وین برگزار شد.
قرار بود این دو تیم در مذاکرات خود به یک جمع بندی درباره مسائل گذشته برسند تا در گزارش آینده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لحاظ شود.
پس از این مذاکره، هیچ یک از مقام‌های دو طرف با خبرنگاران گفت‌و‌گو نکردند، ولی رضا نجفی نماینده و سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس پیش از آغاز این جلسه در باره موضوع مطرح در آن به خبرنگاران گفت: این جلسه، همان طور که در نقشه راه بین ایران و آژانس پیش بینی شده است، یک جلسه جمع بندی از مسائل باقی مانده از گذشته و حال پیش از گزارش آژانس است.
وی افزود: درباره آخرین بحث‌ها گفت و گو می‌کنیم تا بعد از اتمام آن، آژانس گزارش خود را هفته آینده در این باره منتشر می‌کند.
یک هفته پس از این مذاکره، در روز ۱۰ آذر – اول دسامبر- آژانس گزارش خود در مورد حل مسائل مربوط به گذشته را به اعضای شورای حکام ارائه می‌کند. اعضای شورای حکام طبق قانون، ده روز تا دو هفته وقت دارند گزارش آژانس را بررسی کنند.
در نخستین جلسه شورای حکام پس از ارائه این گزارش که احتمالا ۲۵ آذر – ۱۵ دسامبر- خواهد بود، اعضا نظر خود درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته ایران و یا بازماندن آن خواهند گرفت. ١+٥ براساس برجام متعهد شده که پیش نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده به شورای حکام ارائه کند.
 ساخت مجتمع‌های سوخت نیروگاهی با مشارکت روسیه
به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان نشست خبری مشترک روسای جمهوری ایران و روسیه گفت: حدود 9 تن اورانیوم غنی‌سازی شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و ما به ازای آن 140 تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است.
صالحی افزود: ما همه سانتریفیوژهای ایران را با کمک روس‌ها به گونه‌ای ارتقا می‌دهیم که توانایی تولید ایزوتوپ‌های پایدار را داشته باشند و کار در این باره ادامه دارد.
وی در ادامه گفت: کار دیگری که با روس‌ها درصدد انجام آن هستیم و در نوع خود نیز بسیار مهم است، ساخت مجتمع‌های سوخت نیروگاهی همچون بوشهر است که امیدواریم این را هم در چارچوب برجام انجام دهیم تا ایران بتواند در آینده با لیسانس روسیه، سوخت‌ بوشهر را تامین کند.
 وقتی هیلاری کلینتون به اعمال تحریم‌ها افتخار می‌کند
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی‌سی» گفت: من 18 ماه صرف تدوین و تهیه تحریم‌ها علیه ایران کردم به طوریکه ما توانستیم آنها را وادار کنیم به میز مذاکره بیایند.
کلینتون افزود: در این مدت، تحریم‌های آمریکا و جهان علیه ایران افزایش یافت. منصفانه است که بگوییم که وزارت خارجه آمریکا نقش مهمی در این افزایش تحریم‌های ایران ایفا کرده است.
 استقبال وزارت خارجه آمریکا
 از سند بازطراحی راکتور اراک
به گزارش خبرگزاری‌ها، «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن همراه با چین، ریاست مشترک کارگروهی برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک به موجب سند «برجام» را به عهده خواهد داشت. در همین حال، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از امضای سند بازطراحی راکتور هسته‌ای اراک در ایران استقبال کرد.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود سند بازطراحی راکتور اراک را گامی مهم به سمت عملی شدن تعهدات ایران در راستای برجام دانسته و اعلام کرد که بازطراحی راکتور اراک باعث می‌شود نگرانی‌ها در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از مسیر تولید پلوتونیوم برطرف شود.