kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
با حضور روسای جمهوری دو کشور

ایران و روسيه 7 سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و روسيه در حاشيه اجلاس مجمع كشورهاي صادركننده گاز و در راستاي تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک، ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشنبه شب در حاشیه سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌‌جمهوری روسیه با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته گامهای ارزنده‌ای برای توسعه بیشتر مناسبات ایران و روسیه در عرصه‌های دوجانبه و بین‌المللی  برداشته شده که باید این روند تداوم یابد.
وی با بیان اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، دارای اشتراک نظر هستند، به موضوع مبارزه با تروریسم، اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در هدف بزرگ مبارزه با تروریسم جدی است و روسیه نیز بویژه در ماه‌های گذشته اقدامات موثری در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است.
ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه روابط و مناسبات همه جانبه ایران و روسیه در بخش‌های مختلف، بر استفاده و بهره‌برداری از فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود میان دو کشور تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به دیدار مهم خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: روسیه از توسعه همکاری‌ها با ایران در بخش‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری‌های بین‌المللی، علمی، فنی و اقتصادی استقبال می‌کند.
ایران و روسيه 7 سند همکاری
 امضا کردند
جمهوری اسلامی ایران و روسيه در حاشيه اجلاس مجمع كشورهاي صادركننده گاز و در راستاي تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک، ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
این اسناد همکاری در حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و ولاديمير پوتين رییس‌ جمهوری روسيه، توسط مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد.
سند توافق دوجانبه بين دولت‌های جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه براي تسهيل متقابل شرايط رفت و آمد اتباع دو كشور، توسط وزراي خارجه ايران و روسيه امضا شد.
سند يادداشت تفاهم همكاري وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران و وزارت بهداشت فدراسيون روسيه توسط وزراي بهداشت دو كشور، سند يادداشت تفاهم برقي كردن خط‌آهن مسير گرمسار- اينچه برون توسط معاون وزير راه و شهرسازي ايران و مدير شركت راه آهن بين المللي فدراسيون روسيه، يادداشت تفاهم همكاري بين بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ونش اكونوم بانك و آژانس اكزير روسيه توسط معاون بانك مركزي ايران و  رييس شركت دولتي ونش اكونوم بانك و رييس آژانس بيمه اعتبارات صادراتي روسيه و يادداشت تفاهم همسان سازي شبكه هاي انتقال برق جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه توسط معاون وزير نيروي ايران و رييس آژانس انرژي روسيه به امضا رسيد.
همچنين در اين مراسم يادداشت تفاهم زمينه مطالعه، اكتشاف و ارزيابي ذخاير آبهاي زيرزميني ژرف توسط معاون وزير نيروي ايران و رييس شركت روس گئولوگياي روسيه و يادداشت تفاهم ساخت نيروگاه بندرعباس توسط مدير شركت توسعه نيروي برق ايران و رييس شركت تكنوپروم اكسپورت روسيه امضا شد.
تهران و مسکو مبارزه عملی و جدی
خود را با تروریسم نشان داده اند
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با رئیس جمهوری روسیه که پس از امضای هفت سند همکاری میان تهران - مسکو انجام شد، گفت:  فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در عرصه‌های  مختلف اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، برق، راه‌آهن و پروژه‌های زیربنایی،  فراروی بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور است که بهره گیری از آنها، پایه‌های روابط تهران - مسکو را نیز بیش از پیش تحکیم خواهد کرد.
وی تصریح کرد: امروز تروریسم خطر مشترکی برای دو کشور و برای همه کشورهای منطقه و جهان است و برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم فقط سخن گفته و یا به برخی اقدامات نمایشی دست می‌زنند، دو کشور در عمل نشان دادند که قصد دارند بطور جدی با تروریسم مبارزه کنند.
ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه نیز در این نشست از اختصاص خط اعتباری 5 میلیارد دلاری روسیه به ایران خبر داد و گفت:  برای توسعه روابط دو کشور 25 پروژه اولویت‌دار در زمینه مختلف انرژی، ساخت و ساز و ارتباطات معین شده است.
وی با تأکید بر اینکه مسکو به همکاری‌های خود در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با تهران ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در این زمینه بلوک اول که نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود به اتمام رسیده و در نظر داریم برای بلوک دوم و سوم هم همکاری‌ داشته باشیم.
ایران آماده گسترش همکاری‌ها
 با بولیوی در همه عرصه‌ها است
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار رئیس جمهوری بولیوی و نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور گفت: ما آماده ایم تجربیات و توانمندیهای خود  را در بخش‌های مختلف فنی، مهندسی و کشاورزی در اختیار بولیوی قرار دهیم.
 وی با بیان اینکه ایران و بولیوی همفکری و همکاری‌های خوبی در مسایل مربوط به حوزه نفت و گاز و انرژی با یکدیگر دارند،  خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند در راستای منافع تولیدکنندگان و خریداران انرژی همکاری‌ خوبی داشته و روابط خود را گسترش دهند.
«اوو مورالس» رییس‌ جمهوری بولیوی نیز در این نشست با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و تأکید بر ضرورت توسعه و گسترش همه‌جانبه مناسبات با ایران، به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مهندسان ایرانی در بولیوی اشاره کرد و خواستار ارتقاء سطح همکاری‌ها و انتقال توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های فنی در بخش‌های مختلف از ایران به بولیوی شد.
تأکید فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار «عبدالمالک سلال» نخست وزیر الجزایر گفت: روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخشهای خصوصی و دولتی دو کشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران- الجزیره تلاش بیشتری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت هماهنگی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده منابع انرژی در راستای ثبات و تعادل بازارها تصریح کرد: سفر شما به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در روزهای پیش رو در الجزایر، قطعاً‌ تحرک مناسبی برای ایجاد یک حرکت جدید در گسترش روابط دو کشور خواهد بود.
نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد که قطعاً برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در الجزایر در روزهای آینده می‌تواند به بالفعل شدن این ظرفیت‌ها کمک زیادی کند.
تاکید بر تعمیق و توسعه روابط
 تهران - ابوجا
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهوری نیجریه اظهارداشت: تهران و ابوجا برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دوجانبه، ظرفیت‌های فراوانی دارند که باید از آنها بویژه در دوره کنونی و فضای پسا تحریم در راستای منافع دو دولت و ملت و منطقه، بیش از پیش بهره گرفت.
وی در ادامه همچنین با تأکید بر اینکه ایران و نیجریه در زمینه مسایل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم دیدگاه و اهداف مشترکی دارند، تصریح کرد: تروریسم به عنوان یک بیماری مسری، همه کشورها و مناطق جهان را تهدید می‌کند و مبارزه جدی و همگانی با آن ضروری است.
رییس‌ جمهوری نیجریه نیز در این دیدار با تجلیل از برگزاری موفقیت آمیز سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهارداشت: نیجریه از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش نفت و گاز اطلاع دارد و با توجه به برخورداری از منابع طبیعی، به دنبال استفاده از توانمندی‌های ایران در این عرصه‌ها می‌باشد.