kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
استراتژی جدید امنیت ملی و دفاعی انگلیس منتشر شد

بی‌بی‌سی اصلی‌ترین ابزار نفوذ لندن

دولت انگلیس «منشور جدید امنیت ملی و دفاع راهبردی» خود را منتشر کرد. در این منشور به نفوذ از طرق مختلف به کشورهای دیگر تاکید شده است.



دولت انگلیس «منشور جدید امنیت ملی و دفاع راهبردی» خود را منتشر کرد.
در بخش آغازین این سند آمده است: تصور ما انگلیس امن و مرفه همراه با دسترسی و نفوذ جهانی است و ما نیروهای مسلح، نهادهای امنیتی، اطلاعاتی خود را برای اعمال قدرت خود در جهان تقویت می‌کنیم. قدرت نرم امکان نفوذ بین‌المللی به ما می‌بخشد و زبان انگلیسی نیز زبان بین‌المللی است و با توجه به موقعیت زمانی منطقه‌ای می‌توانیم به اهالی جهان در قاره آمریکا و آسیا وصل شویم. ورزش و هنرهای ما از طریق بی‌بی‌سی به میلیون‌ها نفر در جهان می‌رسند.
 سلطه فرهنگی
 از طریق شورای فرهنگی بریتانیا
در بخش دیگر این  سند راهبردی جدید انگلیس آمد است: سرمایه‌گذاری بر «شورای فرهنگی بریتانیا» یا «BRITISH COUNCIL»  (سازمان فعال و ابزار نرم انگلیس در سلطه فرهنگی از طریق ارائه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در سطح جهان  که  وزارت خارجه انگلیس مسئولیت پشتیبانی مالی آن‌ را بر عهده دارد) و حمایت از این نهاد را برای کاهش افراط‌گرایی، مهارت‌سازی و پیشبرد اصلاحات نهادین را ادامه می‌دهیم.
در سند راهبردی انگلیس درباره نقش شبکه خبری «بی‌بی‌سی» به عنوان ابزار قدرت نرم آمده است: بی‌بی‌سی اینک به 308 میلیون نفر در سرتاسر جهان می‌رسد و هدفش جذب 500 میلیون مخاطب تا قبل سال 2022 است. اینک سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دورافتاده‌ترین نقاط جهان می‌رسد. ما تا سال‌های 2017 و 2018، 85 میلیون پوند به طور سالیانه به تلویزیون دیجیتال بی‌بی‌سی و رادیوهای مختلف آن برای دسترسی مردم به اطلاعات و اخبار اختصاص می‌دهیم.
در این سند پیرامون ادامه همکاری لندن با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز آمده است: روابط انگلیس با 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس عمیق و گسترده است. این کشورها شرکای حیاتی انگلیس به سوی امنیت پایدار و با ثبات در منطقه با توجه به نگرانی‌های انگلیس در زمینه خرابکارها و افراط‌گرایان و جنایت‌های سازمان یافته و البته امنیت انرژی هستند. ما ترتیباتی را برای روابط آینده‌ با شرکای خود در منطقه و راهبرد جدید خلیج فارس فراهم کرده‌ایم و به طور ویژه حضور نظامی دائم و قابل توجه بیشتر که بیانگر روابط تاریخی، بلند مدت و اطمینان‌بخشی به متحدان خلیج فارس انگلیس است را ادامه می‌دهیم. در همین زمینه ساخت پایگاه دریایی جدید را در بحرین  و در «جفیر» برای حمایت از استقرار نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در منطقه آغاز کرده‌ایم و همچنین مقر فرماندهی جدیدی را در خاورمیانه ایجاد می‌کنیم.
 موفقیت در ایجاد محدودیت
 در برنامه هسته‌ای ایران
به گزارش فارس، در قسمت دیگر سند راهبرد انگلیس درباره روابط با ایران آمده اسـت: بعد از گذشت یک دهه مذاکره ما و شرکایمان در ماه جولای سال جاری به توافقی تاریخی با ایران رسیدیم و محدودیت‌هایی را همراه با بازرسی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کردیم. جامعه بین‌الملل نیز بعد از توافق هسته‌ای  برخی تحریم‌های تحمیلی بر ایران را رفع می‌کند. ما نیز ایران را ترغیب می‌کنیم نقش شفاف و سازنده‌ای را در امور منطقه‌ای ایفا کند. توافق هسته‌ای با ایران نمونه‌ای از کاربرد دیپلماسی و گفتمان و درسی برای یک توافق هوشمندانه و زیرکانه است. در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش، تحریم‌ها مجددا وضع می‌شوند.