kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
معاون اول قوه قضائیه:

رسانه برخوردار از حاشیه امن نداریم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه گفته می‌شود یک رسانه حاشیه امن دارد درست نیست چرا که از لحاظ قوه قضائیه هیچ کس حاشیه امن ندارد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با گرامیداشت سالروز شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می‌توانند در تعالی کشور و همچنین افزایش رشد آگاهی مردم نقش مؤثر و مفیدی داشته باشند به شرط آنکه رسالت خود را به درستی ایفا و در چارچوب قانون عمل کنند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: نقد سازنده می‌تواند مفید باشد اما اگر خدای ناکرده تحریف، توهین، تحقیر و نشر اکاذیب صورت بگیرد، هم به اعتماد مردم لطمه زده و هم باعث زحمت دستگاه‌های مختلف و به خصوص قوه قضائیه خواهد شد.
افزایش شکایات وزارتخانه‌ها
علیه برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها
 معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش شکایت وزارتخانه‌ها، نهادها، افراد حقیقی و حقوقی علیه برخی از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها هستیم.
وی گفت: مثل همیشه توصیه می‌کنیم که اگر در چارچوب قوانین عمل شود به نفع همه است و امیدواریم شاهد شکایت علیه رسانه‌ها نباشیم و هر روز دستگاه قضائی ناگزیر نباشد مدیرمسئول یا فردی از مطبوعات را احضار کرده و پرونده تشکیل دهد که اگر ثابت هم بشود حکم صادر شود.
به گزارش فارس محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود به توقع به حق مردم نسبت به دولت و قوه قضائیه پرداخت و اظهار داشت: اینکه در چارچوب قوانین با همه کسانی که تعدی و تجاوز به حقوق مردم دارند و امنیت کشور را خدشه‌دار کرده و آرامش مردم را به هم می‌زنند، جزء توقعات مردم از دولت است.
وی افزود: توقعی که از دولت و قوه قضائیه می‌رود این است که برخورد مناسب و بازدارنده انجام شود، اما باید از مردم نیز درخواست کرد که دولت و دستگاه قضائی و ارگان‌های انتظامی و اطلاعاتی را کمک کنند تا بتوان عوامل اصلی را دستگیر کرد.
رضایت 251 نفر از اولیای دم
 در 6 ماهه اول سال
سخنگوی قوه قضائیه به خبری که در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکه‌های غیراخلاقی منتشر شده بود پرداخت و اظهار داشت:‌ این خبر صحت ندارد.
اژه‌ای تصریح کرد: این خبر را از دادستان قبلی نیز پرسیدم، اما مطلقاً چنین چیزی نیست حقیقت ندارد.
معاون اول قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: در طول شش ماهه اول امسال 251 نفر از کسانی که حق قصاص داشتند و حکم به قصاص باطل داده شده بود، از حق مشخص خود صرف‌نظر کردند که در ادامه قاتل نیز قصاص نشد و این غیراز مواردی بود که در دادسرا رضایت می‌دهند.
اژه‌ای ادامه داد: این افراد قبلاً رضایت نداده بودند و احکام قطعی بود، حتی اذن لازمی صورت گرفته بود اما اولیاء دم رضایت دادند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ولی دم می‌تواند قصاص کند یا رضایت بگیرد یا مصالحه کند، اما اگر رضایت دهد، مطلوب است. همچنین شوراهای حل اختلاف اجرای احکام و برخی مردم نیز تلاش می‌کنند تا جایی که ممکن است در چنین پرونده‌هایی از اولیاء دم رضایت بگیرند.
دستگیری چند نفر از قاچاقچیان بزرگ اشرار و کشف 5 هزار کیلو مواد مخدر
محسنی اژه‌ای به دستگیری سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در فاصله زمانی نشست قبلی تاکنون اشاره و اظهار داشت: سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در این فاصله زمانی دستگیر شدند و بیش از 5 هزار کیلو مواد مخدر کشف شد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: طبیعی است فردا روزی این افراد مجازات می‌شوند و مدعیان حقوق بشر به مجازات آنها معترض می‌شوند، اما شما بدانید که این 5 هزار کیلو مواد مخدر که شامل چندصد کیلو هروئین و کراک است می‌تواند جامعه را به کجا برساند و چقدر افراد را تا حد مرگ برده و باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضائی تلاش می‌کند آنها را به مجازات برساند، اما در عین حال از مردم تقاضا می‌شود تا همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوان عوامل اصلی بیشتری را دستگیر کرد و آنها را به مجازات رساند.
وی به دستگیری 7 نفر از افراد شرور در فاصله زمانی جلسه قبلی تاکنون پرداخت و بیان داشت: 7 نفر از کسانی که افراد شر و مدتی هم فراری بودند، شناسایی شده و اکنون بازداشت هستند. برخی از آنها به جرم اخاذی و زورگیری دستگیر شده‌اند.
رسیدگی به پرونده اقدام‌کنندگان
 علیه امنیت کشور
اژه‌ای به گزارش سیستم‌های اطلاعاتی پرداخت و اظهار داشت: براساس گزارش سیستم‌های اطلاعاتی، افرادی که علیه امنیت کشور اقداماتی انجام می‌دادند شناسایی شدند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: چند نفر هم‌اکنون بازداشت هستند و پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است، از بیان جزئیات معذور هستم و هر زمان که ماهیت آن روشن شود، در نشست‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
دستگیری عوامل سرقت مسلحانه
 در مشهد و خوزستان
معاون اول قوه قضائیه در ادامه به سرقت مسلحانه در مشهد و خوزستان پرداخت و گفت: خوشبختانه در کمترین زمان، عوامل این دو سرقت شناسایی و دستگیر شدند.
محسنی اژه‌ای در خصوص آمار منتشرشده در رابطه با جرایم از طریق برخی افراد منتسب به قوه قضائیه گفت: بهتر است خبرها از طریق سخنگوی قوه قضائیه اخذ شود؛ چراکه موضوعاتی تخصصی است.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آمار منتشرشده در رابطه با مزاحمت‌های خیابانی برای نوامیس مردم گفت: ممکن است کسی در خصوص مزاحمت شکایت کند ولی حتی در مرحله دادسرا اتهام وی ثابت نشود و حتی پس‌از دادسرا این اتهامات در دادگاه رد شود، اما در شمار آمار ارائه‌شده باشد.
وی در خصوص بروز جرایم خشن در کشور گفت: ما در این خصوص، کاهش جرایم به‌صورت معدل داشته‌ایم، یعنی ممکن است در ماهی افزایش و در ماهی کاهش داشته باشیم، اما میانگین روند رو به کاهش را نشان می‌دهد.
سخنگوی دستگاه قضاء خاطرنشان کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و حتی کشوری مانند آمریکا اگر نگوییم نمونه است، دست کم مثال‌زدنی است، اما در کل ما به این حد از کاهش جرایم نیز قانع نیستیم و جرایم باید از این مقدار نیز کمتر شود.
همه بازداشت‌شدگان اخیر
 توسط اطلاعات سپاه خبرنگار نبودند
اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص کشف فتنه چهارم توسط اطلاعات سپاه و دستگیری یک جاسوس آمریکایی و خبرنگار بودن همه بازداشت‌شدگان گفت: همه بازداشت‌شدگان خبرنگار نبودند و برخی حتی فعالیت رسانه‌ای نداشتند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه یک سال پیش شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را به رسانه‌ها اعلام کرد که براساس آن در مورد پرونده کرسنت اطلاع‌رسانی نشود، اما شنیده شده که شورای عالی امنیت ملی مصوبه قبلی خود را لغو کرده است، گفت: من نمی‌دانم چه کسی و چرا این اخبار را منتشر کرده، اما من از مصوبه‌ای که شورای امنیت ملی صادر کرده اطلاعی ندارم و اعلام هم کردم که متهمان مجدداً درخواست رسیدگی فوق‌العاده داده‌اند که باید ببینیم در مسیر اداری به کجا می‌رسد.
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص اظهارات اخیر دادستان البرز در خصوص دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: در کرج در هفته‌های گذشته و ماه‌های گذشته پرونده‌های کلاهبرداری وارد شده است که برای برخی از آنها قرار تعقیب صادر شده و برخی متهمان نیز بازداشت شده‌اند، ولی در این رابطه اطلاعاتی ندارم.
اژه‌ای درخصوص کانال ایجادشده در شبکه تلگرام برای شبکه BBC و اینکه عضویت در این کانال جرم است یا خیر، گفت: مردم باید بدانند کسانی که این‌گونه تسهیلات را ایجاد می‌کنند، قصد خدمت به مردم و کشور ما را ندارند و چه بسا در قدم‌های اول نیات آنها مشخص نباشد، ولی در نهایت باعث گرفتاری افراد مشارکت‌کننده بشوند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: این سایت‌ها و کانال‌ها که از طرف بیگانگان به‌خصوص کشورهایی مثل انگلیس که نیات‌شان نسبت به ایران از دهه‌های گذشته شناخته‌ شده هستند، قطعاً قصد کمک به فرهنگ و اقتصاد ما را ندارند و درنهایت کسانی که با آنها مشارکت می‌کنند برای خود و کشور دردسر ایجاد می‌کنند.
پولی از طرف بابک زنجانی
 پرداخت نشده است
اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بخشی از بدهی‌ها، گفت:‌ هنوز پولی ارائه نشده و پرونده هم‌چنان درحال رسیدگی است و جلسه بعدی دوشنبه برگزار می‌شود.
وی با اشاره به مجاز بودن درج نام بابک زنجانی در خبرهای مربوط به این پرونده براساس قانون جدید دادرسی، گفت: به همه متهمان از جمله آقای زنجانی توصیه می‌کنم که نیازی نیست در زمان دفاع به فرد دیگری توهین شود؛ چراکه خود این توهین باعث گشوده شدن پرونده دیگری علیه وی می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: توصیه دوم این است که افراد مسائل را در حد اجازه منتشر کنند، ولی گاهی رسانه‌ها به دنبال حاشیه هستند که گاهی خود این حاشیه، حاشیه‌ساز است و فردی علیه فردی که این حاشیه را ایجاد کرده است، شکایت می‌کند.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درمورد پیگیری دستگاه قضاء در خصوص حادثه منا، گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور با کمک وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و سایر حقوق‌دانان از لحاظ حقوقی مطرح شد و تعقیب آن توسط دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: شعبه‌ای نیز در دادسرای تهران برای پیگیری شکایت‌های شخصی در این زمینه تشکیل شده است و امیدواریم مدعیان حقوق بشر به ‌دلیل وابستگی حکام سعودی با آنها، در این قضیه نیز چشم‌پوشی نکنند.
دستگیری باند کلاهبرداری
840 میلیارد تومانی
معاون اول قوه قضائیه در مورد کلاهبرداری معاون یکی از شعبه‌های بانکی در جنوب تهران و تبدیل 840 میلیارد تومان به ارز و دستگیری قبل از خروج از کشور اظهار داشت: وزارت اطلاعات از این بانک اطلاع داشته و از مدتی قبل این موضوع را تعقیب می‌کرده و سوار بر کار بوده است.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این افراد قبل از اینکه نسبت به جرم اقدام عملی کنند، دستگیر شده و کارشان عقیم ماند که ما در این‌جا از وزارت اطلاعات در تهران تشکر می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در این پرونده یک نفر به خارج رفته که دستگیر نشده و چند نفر نیز بازداشت شده‌اند.
اژه‌ای بیان داشت: کیفرخواست صادر نشده است، اما این افراد قبل از اینکه بتوانند پولی را از سیستم خارج کنند دستگیر شده‌اند.
وی در خصوص پرونده میزان تصریح کرد: در این پرونده مدتهاست تعدادی تحت تعقیب قرار دارند و در حال حاضر 8 نفر بازداشت موقت هستند و تعدادی هم با قرار آزاد شده‌اند.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص افزایش مواد مخدر به زندان‌ها گفت: بخشی از این افراد واقعاً به شکل پیچیده‌ای مواد را وارد زندان می‌کنند و اگر سیستم اسکن وجود داشته باشد، همه افراد کنترل می‌شوند و یقیناً این مسئله کاهش پیدا می‌کند اما چون بودجه لازم برای تجهیز همه زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها وجود ندارد، ما همچنان شاهد ورود مواد مخدر هستیم.
وی افزود: چندین بار از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواسته شده که بخشی از وجوه خود را برای تجهیز زندان‌ها اختصاص دهند، که البته کمک هم کرده‌اند اما کافی نبوده است.
اژه‌ای گفت: گاهی دیده شده زندانی 700 تا 800 گرم و حتی یک مورد یک کیلو و 100 گرم مواد بلعیده، حالا هر چقدر هم بازرسی بدنی کنند چون در شکم آن فرد قرار دارد بدون دستگاه اسکنر قادر به کشف نخواهند بود.
وی تأکید کرد: گاهی هم برخی خانواده‌ها هستند که به جای کمک به زندانی در پوشش ملاقات به آنها مواد می‌رسانند. در هر صورت این امر ناپسندی است و امیدواریم با کمک نیروی‌انتظامی، سازمان زندان‌ها، دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان ورودی مواد را به داخل زندان کاهش دهیم.
در قوه قضائیه حاشیه امنی
 برای کسی وجود ندارد
محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر حاشیه امن داشتن برخی از رسانه‌ها و اینکه طی هفته اخیر برخی رسانه‌ها نام 5 نفر از فعالان رسانه‌ای را برده‌اند، اظهارداشت: اینکه بگویید یک رسانه‌ای حاشیه امنی دارد از نظر قوه قضائیه مطلقاً چنین چیزی نیست.
وی افزود: در همه سلیقه‌ها و طیف‌های مختلف که مواردی که اتفاق افتاده بود پرونده تشکیل شده و رسیدگی انجام شده است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: از سوی چند وزارتخانه‌ علیه برخی رسانه‌ها و دانشگاه‌ها شکایت شده، پس حاشیه امنی از سوی قوه‌قضائیه وجود ندارد.
وی در مورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان اظهار داشت: حکم صادر شده اما اینکه ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم و ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل اطلاع داشته باشد که این منافاتی ندارد.
 سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نتیجه سفر رئیس دستگاه قضاء به استان مازندران گفت: در این سفر در خصوص ساماندهی ساحل، پسماندها و چگونگی برخورد با متجاوزان به جنگل و منابع طبیعی اقداماتی صورت گرفت تا خدمت بیش‌تری به مردم صورت گیرد.
همکاری قوه قضائیه با دولت
 در زمینه معیشت مردم
سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه اعلام کرده است که در راستای بهبود معیشت مردم و اقتصاد پس از توافق آماده همکاری با دولت است، یعنی از اقتصاد سالم حمایت و با اقتصاد ناسالم ایجادکننده مفسده برخورد می‌کند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات درخصوص قوه قضائیه، گفت:‌ اگر معتقدند نقدی به قوه‌قضائیه وارد است، باید گفت ما همواره از نقد سازنده استقبال می‌کنیم؛ چرا که اگر نقد وجود نداشته باشد، خود سازمان‌ها بیش‌تر از مردم متضرر می‌شوند، اما نقد غیراز تخریب، توهین و افتراست.
اژه‌ای افزود: اگر به گفته شما رئیس‌جمهور گفته‌اند که مردم از قوه قضائیه مأیوس نشوند، باید بگویم مردم از قوه قضائیه مأیوس نیستند و این حجم پرونده‌های ورودی شاهد سخنان من است.
وی خاطرنشان کرد: برخی به واسطه ارتباط با برخی مقامات به دنبال حاشیه امن هستند، ولی قطعاً حاشیه امنی نخواهند داشت و قوه قضائیه در رابطه با تخلفات همه قوا بدون در نظر گرفتن حاشیه امن برخورد می‌کند.
سخنگی قوه قضائیه افزود: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم نسبت به رفتار بدون تبعیض قوه‌قضائیه به دانه‌درشت‌ها نظر خوبی دارند؛ چراکه داشتن پول زیاد و وابستگی به مقام یا دولت، قوه‌قضائیه را از رسیدگی بدون تبعیض بازنداشت.