kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹

تالاب‌های پلدختر 100 متر تا نابودی

در حالی که تالاب‌های پلدختر به دلیل خشکسالی‌های گذشته و برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی و شرب با خطر مرگ و نابودی مواجه شده است اما گویا محیط‌زیست لرستان به جای پاسداری از این نعمت خدادادی فقط و فقط به نظاره نابودی آنها نشسته است.

عباس جودکی
در حالی که تالاب‌های پلدختر به دلیل خشکسالی‌های گذشته و برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی و شرب با خطر مرگ و نابودی مواجه شده است اما گویا محیط‌زیست لرستان به جای پاسداری از این نعمت خدادادی فقط و فقط به نظاره نابودی آنها نشسته است.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه تالاب‌ها سرمایه ملی کشور و امانت نسل‌های آینده است، می‌گوید: حفر چاه در حریم تالاب‌ها موجب آسیب دیدن جدی آنها شده و به هیچ‌وجه مورد تایید ما نخواهد بود.
محمدحسین بازگیر با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیتی در حریم تالاب‌ها نیازمند مطالعه کارشناسی و اخذ مجوزهای قانونی است، می‌افزاید: براساس اعلام آبفای پلدختر و گزارش همکاران ما در اداره محیط‌زیست این شهرستان، فقط در محل مجوز قبلی که فاصله مناسبی با تالاب‌ها دارند، کارهایی انجام شده است اما حفر چاه جدیدی نداشته‌ایم.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست لرستان در پاسخ به این پرسش که مگر فاصله چاه قبلی که دارای مجوز است با چاه فعلی که مجوز ندارد چند متر است که مجوز آن برای چاه جدید به حساب می‌آورید، می‌گوید: دقیقا نمی‌دانم اما آن‌قدر نیست که جدید به حساب بیاید اما مخزن و ذخیره آن یکی است!!
وی درباره اینکه طبق قانون هرگونه جابه‌جایی در مکان حفر چاه نیازمند مجوز قانونی خود است اظهار نظر نمی‌کند.
آلودگی آب آشامیدنی به نفت
مدیر آبفای پلدختر در خصوص مشکل آب آشامیدنی روستاهای جنوبی پلدختر که آلوده به نفت است، می‌گوید: برای رفع مشکل روستاهای جنوبی پلدختر به دستور استاندار لرستان آبفا اقدام به حفر چاه در نزدیکی روستای کنار بلوط کرده و طبق هماهنگی با آب منطقه‌ای فعالیت در این زمینه آغاز شده است.
حمید بهاروند می‌افزاید: تاکنون 13 متر از نخستین چاه حفر شده است و فعالیت به دلیل سنگلاخی بودن به کندی پیش می‌رود که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل تابستان این پروژه به اتمام برسد.
وی در خصوص فاصله چاه فعلی که از مجوز چاه قبل استفاده می‌کند، تصریح می‌کند: فاصله آن با چاه قبلی آبفا که قبلا حفر شده است حدود 80 متر است.
در همین حال، یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: طبق روال اداری و قانونی هر گونه جابه‌جایی در چاه‌های آب از نیم متر تا به بالا نیازمند اخذ مجوز و پروانه حفاری جدید است.
حتی آب منطقه‌ای برای کف‌شکنی چاه‌های آب هم مجوز در نظر گرفته و این‌طور نیست که دستگاه بهره‌بردار هر وقت بخواهد خود بدون مجوز اقدام کند.
این کارشناس با بیان اینکه اگر بخواهند مجوز چاه قبلی را برای چاه جدید در نظر بگیرند، ابتدا باید مطالعه و کار کارشناسی انجام گیرد می‌گوید: بعد از طی این مراحل نقشه یا همان کروکی به پیوست نظر کارشناسان می‌شود و بعد از طرح در کمیسیون مربوطه نسبت به موافقت یا عدم موافقت تصمیم‌گیری می‌شود که این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.
تغییر سامانه زیست‌محیطی
رئيس هیئت مدیره انجمن زیست‌محیطی لرستان با انتقاد از وضعیت به وجود آمده می‌گوید: تالاب‌های ده گانه پلدختر به‌عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار هستند و سالانه با تغییر آب‌وهوا استراحتگاه هزاران پرنده مهاجر از انواع عقاب ماهی‌گیر، سنقر تالابی، حواصیل خاکستری، اگرت، چنگر، کشیم بزرگ و کوچک، اردک سرحنایی، اردک اردهای و غاز خاکستری است.
بابک الوندیان می‌افزاید: تالاب به عنوان یک اکوسیستم با ارزش، اولویت مهم زیست‌محیطی است و متاسفانه در کشور ما به‌رغم دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست و برپایی همایش‌های مختلف مسئولان ذی‌ربط احساس مسئولیت نمی‌کنند.
این فعال محیط‌زیست اظهار می‌کند: به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر قراردادی بنام «کنوانسیون رامسر» در سال 1971 شکل گرفت و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت شده حفاظت کنند.
وی می‌گوید: 163 کشور با 264 سایت تالاب با مساحت 197 میلیون هکتار تحت پوشش کنوانسیون رامسر هستند.
الوندیان می‌افزاید: در ایران طرح حفاظت از تالاب‌ها به عهده سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور است.
الوندیان با انتقاد و تعجب از اقدام محیط‌زیست لرستان برای پیوستن دریاچه گهر بجای تالاب‌های پلدختر به کنوانسیون رامسر می‌گوید: این حق تالاب‌های پلدختر است که با توجه به شرایط عمق آب و وجود انبوه پرندگان مهاجر برای عضویت در کنوانسیون رامسر معرفی شود.
این دوستدار محیط‌زیست با بیان اینکه تاکنون نگاه مدیران عالی استان به طبیعت و محیط‌زیست نگاه خوبی نبوده است و تالاب بزرگ «گری‌بلمک» با دستور استاندار وقت با احداث زه‌کش از بین رفت، ابراز امیدواری کرد استاندار لرستان هرچه زودتر به مسئله ورود پیدا کرده و ضمن جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط‌زیست برای پاسداری، حفظ و استفاده از ظرفیت منابع طبیعی برای گردشگری در استان اقدام کند.
حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب آن از جمله وظایفی است که قانونگذار به عهده سازمان حفاظت از محیط‌زیست گذاشته است. مسئولان این سازمان وظیفه دارند ضمن حفظ منابع طبیعی با استفاده از نظرات کارشناسانه دلسوز بسترهای لازم را برای بهره‌برداری بهینه از آنها فراهم کند. اگر مسئولان حفاظت از محیط‌زیست نتوانستند دراین زمینه گام مثبت بردارند، لازم است این ضعف با تدبیر مسئولان و مدیران ارشد این سازمان برطرف شود. اکنون تالاب‌های پلدختر چشم به تدبیر مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، جهادکشاورزی، دوستداران محیط‌زیست، کارشناسان و دانشگاهیان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای مختلف لرستان به ویژه شهر پلدختر دارد تا این تالاب‌ها را از مرگ حتمی نجات دهند. هم‌اکنون نفس‌های تالاب‌های تنگ فنی به شمارش افتاده است و با حفر چاه در فاصله 100 متری آن گلوگاه این تالاب‌های چند ده هزار ساله بیشتر و بیشتر فشرده‌تر می‌شود.