kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

بی حرمتی به گذرنامه معلمان ایرانی نتیجه دیپلماسی لبخند است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بازداشت معلمان ایرانی در امارات و فاجعه کشتار حجاج ایرانی در عربستان نشان‌دهنده دیپلماسی لبخند دولت یازدهم است.


زهره طبیب‌زاده افزود: دولت یازدهم شعارهایی مبنی بر احترام به همسایگان آن هم با دیپلماسی لبخند می‌دهد و سعی در تنش‌زدایی روابط با همسایگان دارد که باید گفت، در طول حیات جمهوری اسلامی کدام تنش ابتدا از طرف ایران رقم خورده است که دولت یازدهم پیشنهاد تنش‌زدایی می‌دهد؟! حتی بحث 3 جزیره ایرانی نیز همواره توسط کشورهای عربی مطرح شده است!
طبیب‌زاده گفت: هیچ عملی توسط جمهوری اسلامی در جهت تحریک همسایگان اتفاق نیفتاده است و همواره سیاست ایران رابطه خوب و برادری با همسایگان بوده است، مخصوصاً با کشورهای اسلامی که از وحدت کشورهای اسلامی حمایت می‌کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با القای دولت مبنی بر سیاست تنش‌زدایی باید اعتبار پاسپورت و اقتدار ایران بیشتر شده باشد، تصریح کرد: اما آمار کشتار حجاج ایرانی در حادثه منا از اندونزی هم که حجاج بیشتری در عربستان داشت، چندین برابر بیشتر بود!
وی تأکید کرد: این موضوعات نشان می‌دهد این شعار دولت یازدهم صرفاً کارکرد سیاسی و تخریب دولت‌های گذشته را داشته است؛ از سویی کشورهای دیگر هم ملاحظه ایران را نکردند و گستاخ‌تر شدند. اکنون شاهد بی‌حرمتی به پاسپورت ایرانی و شهروندان ایرانی در کشورهای همسایه هستیم.
وی با اشاره به اینکه مجلس قطعاً وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه را احضار می‌کند و از آنها توضیح خواهد خواست، اظهار کرد: اگر مشخص شود قصوری از طرف وزارتخانه‌های ایران صورت گرفته، باید آنها را مرتفع می‌کردند تا این بی‌احترامی و بی‌حرمتی‌ها به مردان و زنان ایرانی در امارات اتفاق نیفتد.
از حسینی و یزدان پناه تا معلمان ایرانی
روابط امارات و ایران تنها چند ماه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با پیوستن رسمی اماراتی‌ها به اردوگاه سعودی، تیره و تار گشت به نحوی که امیرنشین کشور کوچک تاکنون بارها با وزارت خارجه ایران در پرونده‌های مختلف قضایی همکاری نکرده و به نوعی آن را بازی داده است.
مرگ مشکوک «سید علی حسینی»، تبعه ایران در امارات، بلافاصله پس از دستگیری وی در خاک این کشور و محکومیت سه ایرانی دیگر به حبس طولانی مدت، اگرچه با اعتراض رسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در 27 دی ماه 92 و قول پیگیری علت دستگیری و مرگ دارندگان پاسپورت ایران همراه شد، اما علی‌رغم گذشت قریب به دو سال از این ماجرا هنوز خانواده مرحوم حسینی و سایر دستگیرشدگان زندانی در امارات پاسخ قانع کننده‌ای از وزارت خارجه دریافت نکرده اند.
امارات این افراد را مظنون به ربایش «عباس یزدان‌پناه»، شاه کلید پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی معرفی کرده بود. این در حالی است که علی رغم درخواست رسمی ایران و انتشار یادداشت‌هایی از سوی نمایندگی کشورمان در امارات خطاب به وزارت امور خارجه آن کشور برای اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی و دسترسی کنسولی به این افراد، وزارت خارجه شیخ نشین کوچک‌تر از کوچک‌ترین استان‌های ایرانی، وقعی به دیپلماسی ایرانی ننهاد!
 بنا بر برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی علاوه بر پرونده باز مرگ مشکوک «سید علی حسینی»، سه ایرانی دستگیر شده نیز کماکان در زندان‌های امارات به سر می‌برند و حتی اماراتی‌ها هیچ اطلاعاتی درخصوص سرنوشت یزدان پناه نیز منتشر نکرده‌اند.
جالب توجه است که این پرونده هرگز در روند محاکمه مهدی هاشمی رفسنجانی مطرح نشد و وزارت خارجه نیز پس از مدت زمان کوتاهی، پرونده ایرانیان گرفتار در امارات و مقتول ماجرا را به دست فراموشی سپرد!
امارات با ایران مقابله می‌کند!
شایان ذکر است عبدالله‌بن‌ زاید وزیر خارجه امارات در سخنرانی امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با حمله به ایران گفته بود: اقدامات ایران در منطقه ثابت کرده است که این کشور صلاحیت انتقاد از عربستان در حادثه «منا» را ندارد(!)
وزیر خارجه امارات با تکرار انتقادات وزیر خارجه بحرین از ایران در سازمان ملل، با گنده گویی برآمده از منبع قدرتی نامعلوم مدعی شده بود: دخالت ایران در کشورهای همسایه را رد می‌کنیم و با آن مقابله خواهیم کرد!
متخصصین معتقدند بی‌پاسخ ماندن چنین ادعاهایی به واسطه انفعال و ضعف جدی دستگاه دیپلماسی کشورمان منجر به بروز نوعی بیماری سیاسی برآمده از حماقتی توهم‌آمیز در میان برخی از همسایگان منطقه‌ای و متضرر شدن متحدان ایران شده است.
به این ترتیب علاوه بر کاهش مکرر ارزش پاسپورت ایرانی، طولانی شدن حمله سعودی‌ها با مشارکت رسمی امارات و بحرین و گسترش دامنه جنگ در سوریه به جنوب لبنان را می‌توان از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی مبتنی بر اصول تاریخ گذشته‌ای همچون «تنش‌زدایی» در دوران اقتدار جمهوری اسلامی ایران برشمرد.