kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
شهردار تهران خبر داد

راه‌اندازی مرکز ویژه زنان معتاد با 1500 نفر ظرفیت

شهردار تهران از راه‌اندازی مرکزی ویژه نگهداری و درمان زنان معتاد با ظرفیت تقریبی 1500 نفر توسط شهرداری تهران خبر داد.


به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جلسه امروز چالش‌های مرکز تاریخی شهر تهران به بحث گذاشته شد، گفت: امروز تنها به بیان مسئله پرداختیم چرا که شناخت دقیق از چالش نقش مهمی در رفع مشکل خواهد داشت و به دقت تصمیم‌گیری‌های بعدی کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی منطقه 1‍2 مربوط به 6 دهه گذشته تهران است، اظهار داشت: باتوجه و همکاری دستگاه‌های مسئول و همین‌طور همکاری مؤثر مردم و سازمان‌های مردم نهاد این معضل تلخ رفع خواهد شد.
قالیباف با اشاره به اینکه طرح انضباط اجتماعی بنا دارد جریان عادی زندگی را به منطقه 12 بازگرداند افزود: نمی‌توان زمانبندی دقیق و مشخصی درباره اثربخشی برنامه‌های در دست اجرا ارائه داد. اما قطعاً هر سال باید نسبت به سال گذشته شاهد بهبود وضعیت در این منطقه باشیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت معتادان جمع‌آوری شده توسط شهرداری تهران، گفت: انتظار می‌رود از کلمه جمع‌آوری برای این قشر استفاده نکنند زیرا آنها انسان هستند و همه ما در بروز این مشکل سهیم هستیم.
وی ادامه داد: در قانون مبارزه با مواد مخدر هم ماده 15 و هم ماده 16 پیش‌بینی نشده که ماده 16 ناظر بر جمع‌آوری و نگهداری غیرداوطلبانه معتادان است اما در ماده 15 معتادان به صورت خود معرف و داوطلب تحت درمان قرار می‌گیرند بنابراین باید اعتماد آنها جلب شود تا بتوانیم این گروه را جذب کنیم.
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه بخش زیادی از معتادان شهر ما مشمول ماده 15 هستند، خاطرنشان کرد: البته افراد نادری وجود دارند که خودشان توزیع‌کننده موادمخدر باشند و موضوع آنها نیازمند مداخله قضایی و انتظامی است اما این گروه درصد کمی از معتادان را شامل می‌شوند.
وی گفت: اگر شب‌ها به محلات آسیب‌خیز سری بزنید خواهید دید اغلب افراد آسیب‌دیده اجتماعی افراد بی‌آزاری هستند و حتی برخی از آنها معتاد نیستند، بلکه کارگرانی هستند که به قصد کار آمده‌اند و چون بیکار مانده‌اند روی بازگشت ندارند. اگر به موقع به این گروه توجه نکنیم حتماً آنها هم چند ماه بعد معتاد خواهند شد.
شهردار تهران با بیان اینکه همه مردم باید در این مسئله احساس وظیفه کنند، افزود: مسئولان که بنده هم جزو آنها هستم باید بستر را برای حضور مردم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراهم کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران ایجاد مراکز ترک اعتیاد را به صورت داوطلبانه پذیرفته و در دستور کار قرار داده است، یادآور شد: شهرداری تأکید دارد تنها مشمولان ماده 15 به مراکز شهرداری سپرده شوند البته دو اردوگاه برای مشمولان ماده 16 نیز توسط شهرداری راه‌اندازی شده که یکی از آنها در محدوده رباط‌کریم و دیگری در پاکدشت قرار دارد. ضمن اینکه در اسلامشهر نیز مرکز شفق از سال‌ها قبل مشغول به کار است.
قالیباف درباره زنان معتاد نیز توضیح داد: ما معتقدیم اکثر قریب به اتفاق زنان می‌توانند مشمول ماده 15 باشند و داوطلبانه تحت درمان قرار بگیرند. شهرداری مرکز ویژه‌ای با ظرفیت تقریبی 1500 نفر را نیز آماده کرده است چراکه رشد اعتیاد در زنان بیشتر بوده و آسیب‌پذیری آنها نیز بیشتر است. به این ترتیب شهرداری محیط را آماده کرده تا زنان از مسیر ماده 15 وارد شوند و پس از دوران قرنطینه برای آنها کار هم پیش‌بینی شده است تا به گردونه زندگی بازگردند.
وی تأکید کرد: ما هرگز نمی‌پذیریم که چون برخی امور وظیفه قانونی ما نیست یا سایر دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند نسبت به مشکلات بی‌توجه باشیم. این وظیفه انسانی ماست و برای انجام آن منتظر نمی‌مانیم.