kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

تا کنون 200 شهید گمنام از طریق ژنتیک شناسایی شده‌اند

مدیر مرکز ژنتیک نور گفت: تاکنون 200 شهید گمنام را از طریق تطبیق نمونه‌های ژنتیکی شناسایی کرده‌ایم.

 

مدیر مرکز ژنتیک نور وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) در گفت‌وگو با دفاع پرس، درباره برنامه‌ها و موفقیت‌های این مرکز گفت: برنامه بلند مدت ما این است که در دوران جهاد علمی جمهوری اسلامی ایران، مرکز ژنتیک نور به یک مرکز منطقه‌ای تبدیل شود تا بتواند به هر مظلومی که جفایی در حق آن صورت گرفته، کمک کند.
دکتر محمود تولایی  افزود: از حوزه‌های دیگری که محققین این مرکز فعالیت دارند، می‌توان به حوزه‌هایی مانند ژنتیک جانبازان ـ ژنوم درمانی و شناسایی زود هنگام بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطانی اشاره کرد.
تولایی در خصوص نحوه ارتباط با خانواده شهدای گمنام بیان داشت: نمایندگانی در استان‌ها داریم که از طریق ایثارگران و بهداری سپاه به خانواده شهدای گمنام، مراجعه کرده و نمونه‌گیری‌ها را انجام می‌دهند و آنهایی هم که در تهران هستند و برای خون‌گیری و نمونه‌گیری مشکل تردد دارند، تیم‌های سیار به منازل این افراد اعزام می‌شوند تا از آنها نمونه‌گیری صورت گیرد.
مدیر مرکز ژنتیک نور به توفیقات کسب شده توسط این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: در هفت ماهه سال 94 به اندازه تمام توفیقات کسب شده در سال 93 و در سال 93 نیز به اندازه یک و نیم برابر سال 92 در این مرکز فعالیت صورت گرفته که این هم به دلیل کسب تجربه‌های کاری و تجهیزات بیشتر بوده است.
وی افزود: مرکز ژنتیک نور تاکنون موفق شده 200 شهید گمنام را از طریق تطبیق نمونه‌های DNA شناسایی کند.
مخترع طرح شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام با بیان اینکه تا به امروز تنها حامی این مرکز، اداره ایثارگران سپاه و کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بوده‌اند، گفت: انتظار داریم سایر دستگاه‌های مربوطه نیز این مرکز را در انجام مأموریت‌های خود یاری دهند.
تولایی در مورد کمک به شناسایی جانباختگان مراسم حج امسال نیز گفت: بعد از حادثه سقوط دکل در مسجدالحرام و بعد از حادثه منا، برای کمک به شناسایی جان‌باختگان به دستگاه‌های مربوطه اعلام آمادگی کردیم که هر زمان لازم دانستند، می‌توانیم کمک‌های لازم را به آنها ارایه دهیم.