kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰

استقبال غرب از حضور آمانو در پارچین

وزارت امور خارجه آمریکا با استقبال از بازدید مدیر کل آژانس از پارچین مدعی شد این بازدید به معنای باز شدن درب سایت های نظامی ایران به روی بازرسان آژانس است.


«جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه به سوالات خبرنگاران درباره مسائل مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران پاسخ داد.
«کربی» در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا از نتایج بازدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین رضایت دارد گفت: «بله راضی هستیم.»
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره موضع  دولت آمریکا، مبنی بر عدم حضور فیزیکی بازرسان آژانس در هنگام نمونه‌برداری‌های محیطی از سایت نظامی پارچین نیز اظهارنظر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، او به سوال «مت‌لی»، خبرنگار آسوشیتدپرس در همین زمینه اینطور پاسخ داد: «مت، نظر شما را به حرفی که مدیر کل (آژانس) زد جلب می‌کنم که گفت فعالیت‌های راستی‌آزمایی در پارچین مطابق با روش‌های پادمانی استاندارد آنها انجام شده است. بنابراین خود مدیر کل، این نکته را روشن کرد که از فرایند راستی‌آزمایی رضایت دارد و این فرایند در راستای ترتیبات مقرر شده با ایران بوده است.»
خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید که آیا ورود آمانو به سایت پارچین نشانه‌ای از باز شدن در سایت‌های نظامی ایران به روی بازرسان آژانس است؟ سخنگو پاسخ داد: «بله»
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از بازگشت از ایران گفت که پیشرفت قابل توجهی در مباحث پیرامون پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته است. او همچنین خاطرنشان کرد روند نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.
«کربی» در ادامه در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا مشکلی با عدم حضور فیزیکی بازرسان آژانس در محل نمونه‌برداری ندارد، گفت: «وارد جزئیات این فرایند نمی‌شوم. این دیگر به ترتیبات محرمانه بین ایران و آژانس مربوط می‌شود، بنابراین من اینکه بازرس‌ها در آنجا بوده‌اند یا خیر را تأیید یا تکذیب نمی‌کنم.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با نقل اظهاراتی از آقای آمانو خاطرنشان کرد فرایند بازرسی تنها به ایران محول نشده است.
کربی گفت: «توجه شما را به این واقعیت جلب می‌کنم که آمانو قبلاً این موضوع را روشن کرده و امروز هم به تلویح آن را گفت که در این فرایند، ایران از خودش بازرسی نمی‌کند.»
 بازرسی از سایت پارچین اقدامی چشمگیر بود
به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری گفت: این که می‌گویند (کارشناسان هسته‌ای) ایران خود از (تأسیسات هسته‌ای کشور) خود نمونه‌گیری می‌کند، درست نیست.
ارنست افزود: کارشناسان آژانس، نمونه‌های گرفته شده را تأیید کرده‌اند و این در راستای روند راستی‌آزمایی مورد نظر جامعه بین‌المللی است.
وی مدعی شد: هدف ائتلاف بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آوردن آنها به پای میز و مجبور کردن ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که این امر مشخصاً انجام شده است.
سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ما می‌بینیم که مدیرکل آژانس شخصاً وارد یکی از سایت‌های مشهور نظامی ایرانیان شده است.
ارنست در ادعایی دیگر گفت: ایران پیش از این، سال‌ها در برابر بازرسی‌های آژانس مقاومت می‌کرده است.
وی افزود: بازرسی از سایت پارچین اقدامی چشمگیر بود.
سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: واشنگتن منتظر است ایران به تمام تعهدات خود بر اساس نقشه راه مورد توافق با آژانس عمل کند.
 شرط کنگره آمریکا
 درباره پارچین
به گزارش خبرگزاری ها، «ترو واریورانتا» معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: ایران در یکی از عناصر 12گانه نمونه‌برداری مشارکت داشت.

وی افزود: برداشت نمونه یا هر نوع دیگری از نمونه‌برداری تحت نظارت کامل و مستمر بوده و همانطور که اشاره کردم، تمام گام‌های آن طبق رویه‌ای دقیق انجام می‌گیرد.
معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: همانطور که مدیر کل هم اشاره کرد، انتقال انجام شده و نمونه‌ها اکنون در وین هستند.
بلومبرگ نیز با اشاره به موضوع بازرسی از سایت پارچین نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا تهدید کرده بودند بودجه آژانس را قطع می‌کنند مگر اینکه به جزئیات محرمانه توافقی دست پیدا کنند که به بازرسان اجازه دسترسی به اطلاعات درباره پارچین را می‌داد.
در ادامه گزارش آمده است: ایران با این گزارش در واقع یک گام به کاهش تحریم‌های هسته‌ای نزدیک شده است.
 دفاع کمالوندی از بازدید آمانو
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین را با هدف رفع ابهامات و با رعایت اصول و خطوط قرمز دانست.
کمالوندی گفت: در این بازدید بازرسی از محل انجام نشد، زیرا معمولا بازرسان با امکانات و تجهیزاتی حضور می یابند که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و از آن می‌شود استفاده جاسوسی کرد.
وی تصریح کرد: شخص‌آقای‌آمانو بدون هیچ گونه امکانات و وسایل و حتی بدون داشتن تلفن همراه صرفا با مشاهده عینی و بصری از نزدیک حضور یافت.
کمالوندی افزود: با توجه به سال‌ها فضاسازی از طریق عکس‌های ماهواره‌ای از این مکان، دیدن پارچین مفید بود و حتما رفع ابهام خواهد شد.
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به فضاسازی برخی رسانه‌های بین‌المللی پس از بازدید آمانو از پارچین گفت:‌ توصیه می‌کنم رسانه‌های داخلی حتما بیانیه و مطالبی که آژانس ارائه کرده است، مستقیم از سایت آژانس ببینند و به خبرگزاری‌های بین‌المللی مراجعه نکنند.
وی گفت:‌ آنچه اهمیت دارد این است که نمونه‌برداری به دست کارشناسان خودمان و بدون حضور و دخالت آژانس، البته براساس استانداردهای آژانس و با تأیید آنان به‌خوبی صورت گرفت.
 دیک چنی: استفاده از گزینه نظامی امکان پذیر نیست
«دیک چنی» معاون سابق رئیس جمهور آمریکا گفت: ارتش در شرایطی است که فکر نمی‌کنم راهی برای استفاده باراک اوباما از گزینه نظامی در چنین شرایطی وجود داشته باشد.
به گزارش تسنیم، مرکز «امنیت آمریکای جدید» در تحلیلی درباره برجام نوشت: توافق هسته ای شامل مواد و شروطی است که به ایالات متحده اجازه می دهد رای منفی و وتوی روسیه و چین را در شورای امنیت سازمان ملل متحد بی اثر سازد و تحریم های سازمان ملل را دوباره اجرایی کند.
این گزارش می افزاید: ایالات متحده و شرکایش باید بر نوع تحریم های جدیدی که ممکن است در هر سناریو به اجرا درآید توافق پیدا کنند.