kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۱۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت

افتتاح طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه

خط 3 متروی تهران به طول 37 کیلومتر که بزرگترین خط راه‌آهن شهری خاورمیانه است صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.



حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط 3 مترو با اشاره به کارهای بزرگی که در حوزه صنعت و مدیریت شهری آغاز شده گفت: به دلیل اجرای چنین پروژه‌هایی قدردان شهردار، شورای شهر، مدیرعامل مترو و همه مهندسان و کارگران این شرکت هستیم.
وی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در بحث مترو می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه صادر کنیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: احساس ما این است که در کلان‌شهرها واقعا نمی‌شود حمل‌ و نقل فقط روی زمین باشد و باید مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترافیک را یا روی هوا یا در زیرزمین مرتفع کنیم.
وی افزود: تکنولوژی هوایی بسیار گران است اما ایجاد مترو بسیار مقرون به صرفه بوده که در برخی کشورها بیش از 140 تا 150 سال از عمر آن می‌گذرد.
روحانی در ادامه با اشاره به ظرفیت ایستگاه‌های مترو تاکید کرد: ایستگاه‌های ما باید نمادی برای معرفی معماری ایرانی - اسلامی باشند ما باید بتوانیم با بهترین معماری اصیل خودمان ایستگاه‌ها را تزیین کنیم. بسیاری از توریست‌ها که به کشورمان می‌آیند باید فرهنگ و تمدن ما را در مترو هم ببینند.
افزایش ظرفیت مترو به 10 میلیون نفر در روز
 در سال 96
شهردار تهران گفت: تلاش می‌کنیم در شش ماه اول سال 96 ظرفیت حمل و نقل متروی تهران از 3 میلیون نفر به 10 میلیون نفر در روز افزایش یابد.
محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح بزرگترین خط متروی تهران افزود: شهرداری تهران توسعه حمل و نقل عمومی را به عنوان اولویت برنامه‌های خود دنبال می‌کند.
وی گفت: از مجموع کل بودجه شهرداری 30 درصد برای نگهداشت و هزینه‌های جاری هزینه می‌شود؛ یعنی آن فصل یک و دو که ما به عنوان حقوق جاری اعم از آب و برق یاد می‌کنیم سهمی حدود 10 الی 12 درصد دارد.
قالیباف تصریح کرد: در حال حاضر با 30 درصد از کل بودجه، شهر اداره می‌شود و 70 درصد بودجه در طرح‌های توسعه‌ای متمرکز شده است و مصممیم که این اتفاق بیفتد.
وی گفت: ما این قول را به رئیس‌جمهور، دولت و مردم تهران می‌دهیم که با همکاری بین وزراء و بخش‌های دولتی با شهرداری مشکلات حمل و نقل برطرف می‌شود.
قالیباف تصریح کرد: هزینه احداث یک کیلومتر مترو به قیمت سال گذشته 150 میلیارد تومان بوده که به قیمت امسال 230 میلیارد تومان است.
شهردار تهران گفت: سال 93 مجلس هزینه احداث یک کیلومتر مترو را 275 میلیارد تومان تصویب کرده اما آنچه پرداخت شده 109 میلیارد تومان است در شرایطی که قیمت یک کیلومتر مترو 150 میلیارد تومان محاسبه شده است.
قالیباف افزود: همیشه ما را تحت فشار قرار می‌دهند که مطالبه‌گری کنید اما مطالبه‌گری باید منطق داشته باشد و باورمان این است که بدون دریافت یک ریال اعتبار از جایی فرصتی را فراهم کرده‌ایم که احتیاج به تصمیم‌گیری جنابعالی دارد.
وی تاکید کرد: ما این قول را می‌دهیم که ظرفیت متروی تهران را در شش ماهه اول سال 96 از حدود 3 میلیون نفر به 10 میلیون نفر در روز افزایش دهیم.
صرفه‌جویی در مصرف بنزین
بر اساس این گزارش، با افتتاح خط 3 مترو، سالانه 225 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.
همچنین اگر قیمت تمام شده هر لیتر بنزین را تنها دو هزار تومان در نظر بگیریم، با بهره‌برداری از این خط سالانه 450 میلیارد تومان تنها در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
با اتمام تمام ایستگاه‌های خط 3 مترو، سهم جابه جایی این خط در مجموع به یک میلیون جابه‌جایی در روز افزایش می‌یابد.
این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان حضرت ولی‌عصر(عج)، با خط 6،  در ایستگاه چهار راه حضرت ولی‌عصر(عج) با خط 4 و در ایستگاه مولوی با خط 7 مترو، تقاطع و تبادل مسافر دارد.
بر اساس این گزارش، روزانه بالغ بر 400 هزار ساعت در وقت شهروندانی که از این خط استفاده می‌کنند صرفه‌جویی خواهد شد.
با بهره‌برداری از این خط، زمان سفر از بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران تا لواسانات در شمال شرق تهران به نصف میزان موجود کاهش می‌یابد.
گفتنی است، خط 3 مترو تهران با طول 37 کیلومتر، از ایستگاه آزادگان در ابتدای جاده ساوه آغاز شده و پس از گذشتن از نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، قلعه مرغی، راه‌آهن، مولوی،‌منیریه، امیر اکرم، چهارراه ولی‌عصر(عج) میدان ولی‌عصر(عج) و فاطمی با تغییر جهت در ایستگاه شهید قدوسی در ایستگاه میدان قائم به پایان می‌رسد.