kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
آسوشیتدپرس:

تحریم‌های اصلی غیرهسته‌ای است و باقی خواهد ماند

یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی تاکید کرد که تحریم های اصلی به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده‌ و بنابراین به قوت خود باقی خواهد ماند.


آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: تحریم‌های اصلی وضع شده توسط واشنگتن، حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای پابرجا خواهند ماند.
به گزارش فارس، آسوشیتدپرس افزود: این تحریم‌های ثانویه با بهانه‌‌هایی در زمینه‌های حقوق بشر، تروریسم و برخی موارد دیگر علیه ایران وضع شده‌اند.
برجام، فرصتی برای منعطف کردن ایران است
«جوزف نای» تئوری‌پرداز نظریه قدرت نرم در یادداشتی در «پراجکت سیندیکیت» نوشت: برجام، فرصت‌هایی برای منعطف کردن ایران است.
نای افزود: برای مغتنم شمردن این فرصت‌ها سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا باید به سطحی پیچیده‌تر از آنچه در بحث‌های کنونی شاهد هستیم توسعه یابد.
در ادامه یادداشت آمده است: کار و ماموریت دیپلماتیک آمریکا آن است که روسیه و ایران حامیان اسد را قانع کنیم تا بدون آنکه بقایای ساختار دولت سوریه برچیده شود، او از قدرت برداشته شود.
نای تاکید کرد: آمریکا باید استراتژی «مهار به اضافه مدیریت غیرمستقیم رفتار» را در پیش بگیرد که این یعنی در شرایط مختلف واشنگتن با کشورها و گروه‌های مختلف همراه شود.
در همین حال، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد: اگر ایران به حزب الله و حماس سلاح دهد، آمریکا توافقنامه را پاره می‌کند.
در ادامه گزارش آمده است: اما ایران همچنان در ادامه حمایت‌هایش از بشار اسد در سوریه و شیعیان در عراق اصرار دارد و گروه های تحت حمایتش مانند حزب الله دشمنی خود با آمریکا را حفظ کرده اند.
 آمانو به ایران
 سفر خواهد کرد
به گزارش خبرگزاری ها، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان دیدارش با آمانو در حاشیه نشست آژانس در شهر وین اتریش گفت: تعدادی از کارشناسان آژانس حدود 12 نفر عازم ایران می‌شوند و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس ظرف سه تا چهار روز آینده به ایران سفر خواهد کرد.
صالحی افزود: موضوعی که با آقای آمانو صحبت کردیم، در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال کشور است.
وی در ادامه گفت: ما توافقی را با آقای آمانو در وین امضا کردیم و یک تفاهمی هم داشتیم که این تفاهم خیلی معمول است که کشورهای عضو آژانس با آژانس در خصوص بعضی از فرایندهای بازرسی تفاهم می‌کنند و این تفاهم را معمولا اعلام نمی‌کنند. چیز مهمی هم نیست و معمول نیست تفاهم‌نامه‌های بازرسی را اعلام کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: لذا ما یک تفاهم نامه‌ای را هم داریم در ارتباط با بازرسی‌های مورد نظر و درباره جزئیات این مسئله صحبت کردیم.
صالحی افزود: این موضوع دارد با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم براساس توافقمان با آژانس نتیجه مورد نظر حاصل شود، به گونه‌ای که تا 15 دسامبر سال جاری این موضوع به نحوی بسته شود چون ضرورتا باید این موضوع تکلیفش روشن شود تا اینکه برجام بتواند عملیاتی شود.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در حاشیه پنجاه و نهمین نشست سالانه آژانس انرژی اتمی در وین درجمع خبرنگاران گفت: طبق مفاد تصریح‌ شده در «برجام» توافق هسته‌ای قرار است از اواسط ماه اکتبر میلادی به اجرا درآید.
مونیز افزود: دو طرف بایستی قبل از اجرایی شدن «برجام» برخی اقدامات مقدماتی را انجام دهند.
وی در ادامه گفت: زمان آغاز اجرای برجام به ایران بستگی دارد.
وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد: ایران بایستی زیرساخت‌های هسته‌ای خود را به عقب برگرداند و گروه 1+5 هم باید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آماده شود.
مونیز همچنین مدعی شد: آنها(ایران) وظیفه بزرگی پیش رو دارند. بسیاری زمان 6 ماه (برای اجرای برجام) را مطرح کردند. آنها (ایرانی‌ها) البته تلاش خواهند کرد این دوره را کوتاه‌تر کنند چون صرف اقتصادی آنها در زودتر اجرایی شدن این سند است.
وی افزود: این به میزان نیروی انسانی کارآزموده آنها و توانایی‌شان برای انجام طیف زیادی از کارها به صورت موازی بستگی دارد.
وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد: راستی‌آزمایی آژانس در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نقش کلیدی در اجرای برجام خواهد داشت.
مونیز در ادامه گفت: راستی‌آزمایی آژانس محدود به دوره کوتاه نیست و در برخی بازه‌ها نیز نامحدود است.