kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
نمایندگان مجلس در گفت و گو با کیهان:

بازی سیاسی با پول‌های بلوکه ، مردم را از دولت ناامید می‌کند

نمایندگان مجلس معتقدند برخورد سیاسی دولت با موضوع پول‌های بلوکه شده و مخفی کردن استفاده از بخش اعظم این پول‌ها پیش از توافق، باعث ناامیدی مردم می‌شود.

سرویس سیاسی-

پیش از توافق وین، مقامات دولت یازدهم و رسانه‌های حامی دولت رقم پول‌های بلوکه شده ایران را بیش از 100میلیارد دلار عنوان می‌کردند اما یک روز پس از توافق مذکور، طیب‌نیا وزیر اقتصاد این رقم را از 100 میلیارد دلار به 29 میلیارد دلار کاهش داد و مدعی شد رسانه‌ها در این باره مبالغه کرده‌اند! وی البته تا پیش از توافق به هیچ عنوان عبارت مبالغه را درباره رقم مذکور به کار نبرده بود. با این همه رئيس کل بانک مرکزی نیز رقم مذکور را باز هم کمتر از رقم طیب‌نیا اعلام کرد و آن را به 26میلیارد دلار تنزل داد.
در حالی که پس از توافق، روز به روز رقم پول‌های بلوکه شده کاهش می‌یافت «اکبر کمیجانی» قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: فقط شش میلیارد دلار از 29میلیارد دلاری که آزادسازی خواهد شد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد!
پس از استمرار اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور گفت: ما به عنوان دولت قبلا ریال این ارزها را از بانک مرکزی گرفته‌ایم بنابراین هیچ چشمداشتی به آنها نداریم!
کیهان در گفت و گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چرایی این اظهارات ضد و نقیض پرداخت.
 مقامات دولتی توضیح دهند که پول‌های بلوکه شده در کجا هزینه شده است
«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: برخورد دولت در موضوع پول‌های بلوکه شده جنبه سیاسی دارد و نه جنبه تدبیر و عقلانیت. آصفری افزود: رقم واقعی پول‌های بلوکه شده بیش از 126 میلیارد دلار است و رقم 6 میلیارد دلار واقعیت ندارد. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است مقامات دولتی توضیح دهند که این مبلغ در کجا هزینه شده است؛ پروژه‌های عمرانی، مجوز به بانک مرکزی برای چاپ پول و یا جایی دیگر.
نماینده مردم اراک در ادامه گفت: مجموعه‌ای که شعار «دولت راستگویان» را یدک می‌کشد، اظهارات دیروز و امروزش متفاوت است.
وی تصریح کرد: می‌بایست کمیته‌ای متشکل از مجلس شورای اسلامی، دولت و دیوان محاسبات شکل بگیرد و موضوع پول‌های بلوکه شده را رصد کند.
 اظهارات متناقض دولتمردان مردم را ناامید می‌کند
آصفری اظهار داشت: انتشار اظهارات متناقض به صلاح نیست و مردم ناامید می‌شود و گمان می‌برند که خدای نکرده کسی می‌خواهد پولی را بالا بکشد.
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: پول‌های بلوکه شده سرمایه کشور است و باید تکلیفش مشخص شود.
نماینده مردم اراک خاطرنشان کرد: اینکه بیاییم در یک برهه زمانی موضوع اشتغال، ازدواج و دیگر مسائل را به توافق و پول‌های بلوکه شده موکول کنیم و سپس بگوییم که مردم انتظار نداشته باشند که مشکلات اقتصادی با تحریم‌ها حل شود، به نوعی «فرار به جلو» است.
 اراده مردم باید مبتنی بر واقعیت‌ها شکل بگیرد
«قاسم جعفری» نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: اظهارات مقامات دولتی نشانگر این است که پیش از توافق، ایجاد مطالبه در مردم و جلب افکار عمومی با «نشان دادن در باغ سبز توافق» جزو اهداف اصلی دولت بوده است.
جعفری افزود: گره زدن مسائلی همچون تورم و چرخیدن چرخ کارخانه‌ها به مذاکرات و در نهایت ایجاد گشایش اقتصادی در صورت حصول توافق نیز در همین راستا انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت می‌بایست با پرهیز از اینگونه اظهارات متناقض به صورت شفاف اطلاع رسانی کند.
نماینده مردم بجنورد در مجلس تصریح کرد: اراده مردم باید مبتنی بر واقعیت‌ها شکل بگیرد.
 معادل بخش قابل توجهی از پول‌های بلوکه شده قبلا پول چاپ شده است
«سیدسعید زمانیان» نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: ما در سال‌های متوالی از بخشی از ذخیره‌های ارزی خود استفاده کردیم.
وی در توضیح خاطرنشان کرد: وقتی در حساب‌های ما در خارج از کشور پول وارد شده است، ما معادل آن در کشور پول چاپ کرده و در اختیار مردم گذاشته‌ایم و اگر اکنون 150 میلیارد دلار در خارج کشور پول بلوکه شده داریم 100 میلیارد آن مربوط به ذخیره‌های ارزی کشور است که پشتوانه پولی ما را تشکیل می‌دهد و کسی نمی‌تواند به آن دست بزند. زمانیان با اشاره به اینکه دولت اکنون می‌تواند روی 29 یا 30 میلیارد دلار حساب کند، گفت: اگر احیاناً این پول‌ها بدون برنامه‌ریزی وارد کشور شود تورم 30 الی 40 درصدی را در پی خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد:‌ این پول باید به سمت پروژه‌های زیربنایی مانند احداث راه و کارخانه و خطوط ریلی و زیرساخت‌های پتروشیمی و نفتی هدایت شود. عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسانی دل خوش کرده‌اند که این پول‌ها وارد کشور خواهد شد باید بدانند این‌ها همه بدهی‌های بانک مرکزی است که قانوناً هم نمی‌توان بخشی از آن را وارد کشور کرد و آن قسمتی هم که وارد می‌شود باید در حساب بانک مرکزی بنشیند.