kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
محسن رضایی:

برجام از نظر اقتصادی به ضرر ماست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام تنها در مسئله برگشت‌پذیری مساوی است، گفت: برجام از نظر اقتصادی مساوی نیست و به ضرر ماست.

به گزارش مهر؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه «متن- حاشیه» که از شبکه سوم سیما پخش شد گفت: حسن ورود مجلس به برجام این است که آنچه که از دل مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون بیاید دو قبضه می‌شود. مجلس می‌تواند شرایط و الزاماتی بگذارد. در قانون اساسی و در اداره کشور بن‌بستی وجود ندارد همه اشکال بن‌بست، بسته شده و کنار رفته است. در صورت اختلاف نظر این دو نهاد یعنی شورای عالی امنیت ملی و مجلس رهبری معظم می‌تواند ورود پیدا کند و مسئله را حل کند. به نظر من در نهایت مسئله حل خواهد شد و در صورت بن‌بست رهبری می‌تواند تصمیم لازم را برای نهایی شدن بگیرند.
رضایی افزود: البته برجام اگر از سوی آمریکا رد شود این کشور دچار افول می‌شود و با این کار حیثیت بین‌المللی آمریکا از بین می‌رود. مجلس می‌تواند در برجام شرایط بگذارد رهبری هم یک شرط گذاشتند مثل مسئله تحریم‌ها که تحریم‌ها باید کاملا برداشته شود. و نه تعلیق تحریمها.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ما در برجام به اهدافی که خواستیم دست پیدا کردیم یعنی متن برجام این قدر کامل بوده که لغو تمام تحریم‌ها را به همراه داشته باشد؟ گفت: ما به برخی ازاهداف رسیدیم ولی این طور نیست که به همه اهداف رسیده باشیم، چون دو طرف در یک بی‌اعتمادی بودند. ایران اعتماد نداشته است و گفته که اگر شما به تعهدات عمل نکنید دوباره دستگاه‌های سانتریفیوژ را راه می‌اندازیم و آنها نیز اعتماد نداشتند و گفتند که پس ما هم تحریم‌ها را برمی‌گردانیم. یعنی یک برگشت‌پذیری متقابل. این از نظر سیاسی معادل می‌باشد، (تساوی در برگشت‌پذیری) اما از نظر اقتصادی مساوی نیست و به ضرر ماست.
دبیر مجمع با بیان اینکه آن مدینه فاضله‌ای که در ذهن مردم دارد بوجود می‌آید بعد از برجام، وجود ندارد. گفت: نباید عده‌ای انتظارات کاذب بوجود آورند این کار درست نیست. خیلی‌ها به بهانه طرفداری از دولت این کار را می‌کنند و این تصور را ایجاد می‌کنند اما با این کار در عمل یک سیل و طوفان زیر پای روحانی ایجاد می‌کنند. بروند از اقتصاددان‌ها سوال کنند. بعضی از این آقایان روشنفکر سیاسی به خودشان اجازه می‌دهند هر اظهار نظری را در هر حوزه تخصصی بکنند.