kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
سکوت مسئولان در برابر حامیان شرکت آلمانی بایر

مقایسه عوارض هولناک و مرگ‌آور قرص‌های ضد بارداری یاز و یاسمین با استامینوفن!

یک کارشناس حوزه بهداشت و درمان در ادعایی عجیب ضمن نادیده گرفتن عوارض هولناک و مرگ‌آور قرص‌های ضدبارداری شرکت آلمانی بایر با برند «یاز» و «یاسمین»، عوارض تکان‌دهنده این داروها را با داروی مُسکن استامینوفن مقایسه کرد!
سرویس اجتماعی؛

مجید رحیمی، پزشک و کارشناس سابق دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: «درباره قرص‌های ضدبارداری «یاز و یاسمین» که برخی‌ها مدعی هستند اطلاع‌رسانی درباره آن نمی‌شود باید گفت هیچ دارویی بدون عارضه نیست! شایع‌ترین دارویی که در کشور استفاده می‌شود استامینوفن است. یک میلیارد و صد میلیون عدد استامینوفن در سال در ایران استفاده می‌شود. می‌دانید عوارض استامینوفن چیست؟ چه کسی تا به حال به مردم گفته است؟ در حالی که استامینوفن می‌تواند نارسایی کبد و کلیه ایجاد کند تا سرطان خون تا آسم و عقیمی در جنین که بعداً جنین نمی‌تواند بارور شود. آیا کسی این‌ها را به مردم گفته است؟ آیا این عدم اطلاع فقط منحصر به برخی از داروها است؟»
اظهارنظر غیرعلمی و عجیب این پزشک در مورد دو برند ضدبارداری کارخانه بایر آلمان در حالی مطرح شده که عوارض منتسب به قرص مسکن استامینوفن تنها در صورت مصرف بی‌رویه و خارج از عرف درمانی و در موارد نادر بروز می‌کند. مقایسه میان این دسته از عوارض با عواقب مصرف برندهای یاز و یاسمین که در «مصرف عادی و معمولی» صدور هشدار سیاه سازمان غذا و داروی آمریکا را در پی داشته و کمپین حقوقی دریافت غرامت 2 میلیارد دلاری برای شرکت سازنده در کشورهای توسعه‌یافته به بار آورده، حرکتی مشکوک است که به نظر می‌رسد در ذیل پرونده سکوت غیرقابل توجیه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشورمان، قابل بررسی و پیگرد حقوقی است.
گفتنی است براساس اطلاعات رسمی منتشر شده توسط وزارتخانه‌های بهداشت کانادا، فرانسه و آمریکا مصرف برندهای ضدبارداری یاز و یاسمین در این کشورها تنها در فاصله سال‌های 2008 تا 2009 منجر به مرگ 80 زن شده است. در حالی که در همان دوره مصرف این قرص‌ها در ایران تحت عنوان برندهای خارجی جدید فاقد عوارض به شدت تبلیغ می‌شد!
همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است تنها در آمریکا، بیش از 4 هزار زن به دلیل عواقب ناشی از مصرف برندهای مذکور در طول یک سال، به علت بروز عوارض جدی همچون سکته مغزی، قلبی و گرفتگی عروق حیاتی در بیمارستان بستری شده‌اند و به طور میانگین هر زن، غرامتی معادل دویست هزار دلار از شرکت بایر دریافت کرده است!
روابط کثیف بایر و سازمان غذا و داروی آمریکا
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت آلمانی بایر با پرداخت رشوه به تعدادی از کارشناسان کمیته تصمیم‌گیر سازمان غذا و داروی آمریکا، تاکنون مانع صدور فرمان جمع‌آوری این دارو از بازار شده است تا بتواند به واسطه به تاخیر انداختن دستور مذکور، به فروش یاز و یاسمین در بازار کشورهایی همچون ایران ادامه دهد. این در حالی است که به واسطه رایگان شدن مسیر حقوقی پیگرد قانونی دریافت غرامت از بایر توسط زنان آسیب‌دیده شهروند کشورهای اروپایی توسعه‌یافته و اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ای در این کشورها، عملا شرکت بایر بازار را به کل از دست داده است و به این ترتیب ضرر ناشی از ادامه مصرف برندهای مذکور تنها نصیب مصرف کنندگان ایرانی و شهروندان سایر کشورهای توسعه‌نیافته و فقیر می‌شود.
گفتنی است براساس مستندات علمی منتشر شده در سایت سازمان غذا و داروی آمریکا که حاصل تحقیق بر بیش از 800 هزار زن مصرف‌کننده قرص‌های ضد بارداری حاوی ماده موثره دروسپیرونون است، میزان بروز لخته‌های خونی خطرناک منجر به سکته در زنانی که یاز و یاسمین مصرف نموده‌اند در مقایسه با زنانی که سایر قرص‌های ضد بارداری را دریافت کرده‌اند بیش از سه برابر گزارش شده است. ریسک بروز لخته‌های خونی خطرناک در مصرف سه ماهه عادی داروهای مذکور 90 درصد بیش از مصرف‌کنندگان سایر قرص‌های ضد بارداری و در مصرف 12 ماهه این خطر به بیش از 290 درصد می‌رسد!
چندی پیش رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال رسانه‌ها، صدور هشدار ویژه در خصوص برندهای یاز و یاسمین را غیرضروری خوانده بود. در حالی که در بروشورهای تبلیغاتی فارسی پخش شده در مطب پزشکان و داروخانه‌های کشور بروز عوارض ترومبوآمبولی و سکته به دنبال مصرف یاز و یاسمین، «نادر» ارزیابی شده است!
اکنون سوال اصلی این است که به چه علت وزارت بهداشت در قبال خطر مرگ و میر ناشی از مصرف قرص‌های مذکور علی‌رغم حضور برندهای خارجی و ایرانی فاقد مخاطرات و عوارض هولناک در ایران، سکوت کرده و در رفتاری عجیب به توجیه عوارض غیرقابل انکار برندهای مذکور پرداخته و از حضور چنین برندهای پرخطری در بازار دفاع می‌کند؟!  آیا پشت پرده میان برخی لابی‌های قدرت، بخشی از پزشکان و مدیران و شرکت آلمانی تولید‌کننده قرص‌های یاز و یاسمین روابطی پنهانی و  منافعی اقتصادی وجود دارد؟