kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
نخستین پس‌لرزه ضرب‌شست انصارالله به ائتلاف سعودی

تظاهرات ضد جنگ در عربستان ، امارات و بحرین

اولین پس لرزه‌های شلیک موشک توشکای یمن به پایگاه ائتلاف ضد یمنی، در عربستان و و امارات و بحرین احساس شد و شهروندان این سه کشور خواستار خروج سربازان کشورهایشان از یمن شدند.

روز جمعه انصارالله با شلیک دقیق یک موشک بالستیک به سمت مقر نیروهای ائتلاف سعودی در استان مأرب 103 نظامی ائتلاف سعودی را به هلاکت رساند و شیوخ مرتجع عرب را به عزا نشاند.  دولت امارات با تایید این خبر اعلام کرد 45 تن از کشته‌ها متعلق به کشورش است. این عملیات موفق ارتش و نیروهای مردمی یمن تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدتی خواهد داشت. نخستین پیامدهای این حمله به شکل اعتراضات عمومی در عربستان، امارات و بحرین آشکار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مردم امارات با برگزاری تظاهرات گسترده ای، اعزام نظامیان این کشور را برای «جنگ بیهوده» در یمن محکوم کردند و از خاندان آل نهیان خواستند تا نظامیان اماراتی را از یمن خارج کنند. پایگاه‌های خبری اماراتی هم با انتقاد شدید از اعزام نظامیان این کشور به یمن، کشته شدن 45 نظامی اماراتی را «جمعه سیاه» توصیف کردند.
ده‌ها خانواده عربستانی نیز با تجمع مقابل وزارت دفاع این کشور در ریاض مخالفت خود را با مجبور کردن فرزندانشان از سوی مسئولان سعودی به جنگ در یمن اعلام کردند. خانواده‌های سربازان عربستانی که در مقابل مقر وزارت دفاع این کشور تجمع کرده بودند، اعلام کردند که با شرکت دادن فرزندانشان در جنگی که اهداف آن نامشخص است و به عربستان هیچ ربطی ندارد مخالف هستند.
تجمعات مشابهی نیز در بحرین برگزار شد که نیروهای امنیتی شماری از معترضان را دستگیر کردند. از سوی دیگر، منابع نظامی یمن اعلام کردند ائتلاف متجاوزان به یمن به فرماندهی عربستان پایگاه لشکر 107 را در استان مأرب که در حمله اخیر با موشک بالستیک توشکای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درهم کوبیده شد بطور کامل از نظامیان خود تخلیه کرده است.
واکنش تأمل‌برانگیز اوباما
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اما، عصر شنبه در تماسی تلفنی با «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده نیروهای مسلح امارات، کشته شدن ۴۵ نظامی این کشور را در استان «مارب» در شرق یمن تسلیت گفت. «اوباما» نظامیان کشته شده اماراتی را «شهید» خواند! ابراز تسلیت رئیس‌جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که براساس گزارش سازمان‌های بین المللی، بیش از 6 هزار غیرنظامی یمنی از جمله کودکان و زنان از فروردین ماه در نتیجه محاصره دریایی، زمینی و هوایی و حمله‌های ائتلاف تحت رهبری سعودی شهید شده‌اند ولی جامعه جهانی در قبال این کشتار خم به ابرو نیاورده است.
حملات وحشیانه به صنعا
حمله روز جمعه انقلابیون یمن اما خشم ائتلاف سعودی را به شدت برانگیخته است. در همین ارتباط، جنگنده‌های سعودی پایگاه‌های «حده» و «النهضه» در شمال صنعا و کاخ ریاست جمهوری و تونل منتهی به آن و ساختمان امنیت مرکزی در پایتخت یمن را بمباران کردند. منابع یمنی با اشاره به «حملات جنون آمیز» جنگنده‌های عربستان و امارات به مناطق مختلف یمن به ویژه پایتخت این کشور اعلام کردند که برای اولین بار صنعا، همزمان از دریا و هوا بمباران شده است. جنگنده‌های سعودی، بامداد دیروز نیز، ده‌ها بار پایتخت یمن را بمباران کردند که شدت انفجارها فراتر از انفجارهای معمولی بود. پایگاه‌های خبری یمنی با انتشار یک عکس از انفجارهای دیروز در صنعا، آن را شبیه یک انفجار هسته‌ای توصیف کردند. بخشی از بیمارستان کودکان السبعین در صنعا پایتخت یمن نیز دیروز در حملات هوایی جنگنده‌های متجاوز سعودی تخریب شد. در حملات جنگنده‌های امارات عربی متحده به شهر صنعا در روز شنبه 24 غیرنظامی شهید شدند. این حملات تا جایی پیش رفت که جنگنده‌های عربستان محوطه سفارت خانه‌های عربستان و امارات و مرکز فرهنگی سوریه را نیز بمباران کردند!
هشدار ارتش یمن
سخنگوی ارتش یمن به عربستان درباره تداوم تجاوز به خاک این کشور هشدار داد و تاکید کرد: «از این به بعد شهرهای ریاض، جده و أبها اهداف مشروع ما هستند.» سخنگوی ارتش یمن با اعلام این خبر تاکید کرد، تعداد کشته‌هایی که امارات به آن اعتراف کرده است 45 نفر اعلام شده ولی این تعداد بیشتر از 75 نفر است.