kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

آدرس غلط قاتلان آیلان به افکار عمومی جهان

اکنون که جسد کوچک و بی‌جان «آیلان» 3ساله، آبرویی برای مدعیان حقوق‌بشر و حامیان تکفیری‌های آدمخوار نگذاشته،این عده با استفاده از تمام ظرفیت رسانه‌ای خود تلاش گسترده‌ای را برای مصادره «آیلان» و سرپوش گذاشتن به جنایت‌های خود علیه مردم مظلوم سوریه آغاز کرده‌اند.

مدتی است دریای مدیترانه به کسی رحم نمی‌کند، حتی به کودکان آواره و نوزادان شیرخواره که همراه خانواده‌های جنگ‌زده‌شان به امید داشتن امنیت و زندگی بهتر رو به غرب آورده‌اند. غافل از اینکه حتی اگر از دریا هم بگذرند، آن طرف مرز باید منتظر دستبند و کمپ و اردوگاه آوارگان جنگی باشند، تازه اگر از حملات نژادپرستانه و آتش‌سوزی‌های عمدی در کمپ‌ها جان سالم به در ببرند!
از این دردناک‌تر، تلاش گسترده غرب، برای تعبیر وارونه موضوع مهاجرت جنگ‌زدگان و آوارگان عمدتا سوری است.
غرب که داعیه دفاع از حقوق‌بشرش، گوش فلک را کر کرده، بدون کوچکترین اشاره به حمایت‌هایش از تکفیری‌های داعش، که موجبات فرار میلیون‌ها زن و کودک و پیر و جوان از خاورمیانه را فراهم آورده، با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای‌اش، تلاش زیادی برای مصادره تراژدی «آیلان» به کار گرفته تا به زعم خود، سوریه را عامل مرگ وی معرفی کند.
برخی از این کشورها تا قبل از غرق شدن کودک معصوم سه ساله رفتار شرم‌آوری با آوارگان سوری داشتند و مرزها را مسدود و پناه‌جویان را وادار به بازگشت می‌کردند مانند مجارستان که آوارگان را مجبور کرد از همان راهی که آمده‌اند برگردند!
برخی دیگر از این کشورهای غربی نیز پناه‌جویان را به کشورهای دیگر راهنمایی و از خود سلب مسئولیت می‌کردند و هنوز هم می‌کنند.
ابعاد هولناک این وضعیت زمانی آشکار می‌شود که بدانیم 71 مهاجر سوری هفته پیش در یخچال یک کامیون در اتریش در اثر خفگی و ازدحام بیش از حد جان خود را از دست دادند. این بحران قانون آزادی تردد «شنگن» را در میان اعضای اتحادیه اروپا به زیر سؤال می‌برد.
براساس آمارهای ثبت شده از ماه ژانویه سال جاری تاکنون (طی مدت 8ماه) دست کم 2500 آواره از کشورهای جنگ‌زده و عمدتا سوریه در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.
این در حالی است که مهاجرت آوارگان سوری از این کشور همچنان ادامه دارد و شهروندان سوری غرق شدن در دریا و یا خطرات دیگر مهاجرت را به اعدام‌های گروه تروریستی داعش ترجیح می‌دهند.
آیلان کردی سه ساله و برادر پنج ساله‌اش به همراه مادر و پدرش از طریق مدیترانه قصد عزیمت به یونان را داشتند که بر اثر شکستن قایقشان در دریا غرق شدند و تنها پدرش نجات یافت. اما آیلان تنها کودک غرق شده در این مدت نبوده است چرا که ساعتی پس از آرمیدن او در مزارش در کوبانی، کودک شیرخوار دیگری که به همراه خانواده خود از طریق دریای مدیترانه راهی یونان شده بود نتوانست سختی‌های مسیر را تحمل کند و جسد بی‌جانش به ساحل یونان رسید.
این جنایات نتیجه گسترش تروریسم در سوریه است، کشوری که حدود چهار سال در معرض شدیدترین حملات تروریستی از سوی دست کم 70 کشور جهان قرار گرفته است.
کشورهایی که خود از حامیان اصلی تروریست‌ها هستند و با سلاح و پول خود از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، اکنون برای غرق شدن پناهجویان سوری اشک تمساح می‌ریزند و دلسوزی می‌کنند.
پناهجویان را
 غرب آواره کرده است
فارس به نقل از پایگاه خبری «لایبریشن» در گزارشی به موضوع پناهجویان خاورمیانه اشاره کرده و نوشته است، این بحران مظهر رفتار غیرانسانی قدرت‌های بزرگ با مردمی است که به دست همین کشورها آواره شده‌اند.
به گزارش فارس، این پایگاه خبری رفتار کشورهای غربی با آوارگان را «نژادپرستانه» توصیف کرد و افزود:‌«مقامات غربی با کنترل مرزها، نپذیرفتن پناهجویان و آوردن بهانه برای رفتار غیر انسانی با پناهجویان مورد نفرت قرار گرفته‌اند.»
این پایگاه خبری تاکید کرد، آوارگان نه تنها در کشورهای غربی باید اسکان داده شوند بلکه باید به آنها غرامت هم پرداخت شود. چرا که مسبب جنگ در کشورشان همین غربی‌ها هستند. لایبریشن، یک سایت تحلیلی آمریکایی متعلق به سوسیالیست‌هاست. روزنامه نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای از کشورهای ثروتمند عربی  انتقاد کرد و نوشت:‌«کشورهای عربی که رقم درآمد سرانه آنها از حد تصور خارج است و برخی از آنها به تروریست‌ها کمک کرده‌اند یا با رسانه‌های خود اخبار سوریه را پوشش داده‌اند چرا به مردمی که همزبان و هم نژاد خود هستند کمک نمی‌کنند.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما نیویورک تایمز افزود:‌‌ «پس از انتشار تصاویر کودک غرق شده سوری گروه‌های بشردوستانه به صورت فزاینده‌ای کشورهای ثروتمند جهان عرب را متهم کرده‌اند که اقدامات کافی برای کمک به پناهجویان انجام نداده‌اند. قطر، عربستان، اردن و ترکیه که از عاملان اصلی بحران و جنگ در سوریه هستند جزو کشورهایی هستند که اقدامی برای کمک به آوارگان نمی‌کنند.
لایبریشن که یک سایت تحلیلی آمریکایی است در گزارش خود اعلام کرد،‌«بحران پناهجویان نتیجه تجاوزگری کشورهای غربی است.»
به گزارش این شبکه خبری،کشورهایی که زمینه جنگ و بحران در سوریه را به وجود آوردند مسبب آوارگی هزاران پناهجوی سوری شده‌اند. حالا کشورهای غربی دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند و برای رسیدگی به اوضاع پناهجویان نشست‌های اضطراری برگزار می‌کنند.
تلاش‌های رسوای غرب
برخی دولت‌های اروپایی نیز تلاش کرده‌اند با برجسته کردن بحران مهاجران سوری، ضمن شانه خالی کردن از نقش خود در به وجود آوردن این بحران، زمینه و افکار عمومی جهان را برای مداخله نظامی بیشتر در سوریه آماده کنند.
در همین رابطه پایگاه «یواس آنکات» در گزارشی با تاکید بر اینکه «کشورهایی که بیشترین سلاح را به سوریه فرستادند کمترین پناهجو را می‌پذیرند.»نوشت:‌«آمریکا مسئولیت خاصی در قبال تخریب سوریه دارد.»
به گزارش فارس، این پایگاه خبری اضافه کرد:‌«کشورهایی که برای رسیدن به مزایا و منافع ژئوپلتیکی در تکه‌تکه کردن سوریه تعجیل دارند حتی از قبول مسئولیتشان برای پذیرش تعداد نسبتا کم‌ پناهجویان شانه خالی می‌کنند.»
اما مردم جهان با دولت‌های خود در این زمینه همسویی ندارند و با انتقاد از دولت‌هایشان همواره با مردم مصیبت‌دیده و جنگ‌زده سوریه یا عراق ابراز همدردی می‌کنند.
در همین رابطه تظاهرات متعددی هم در برخی از کشورهای جهان از جمله فرانسه، ترکیه و آلمان برای اعلام همبستگی و ابراز همدردی با پناهجویان سوری صورت گرفته است.