kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سالانه 13 میلیارد متر مکعب آب به دریا می‌ریزد

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه 13 میلیارد متر مکعب آب در شمال و جنوب کشور به دریا می‌ریزد، بی‌آنکه راهی برای استفاده مطلوب از آن داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در فارس، علی‌اکبری در نشست با اساتید دانشگاه شیراز اظهار کرد: سالانه بالغ بر هشت میلیارد متر مکعب آب در شمال و پنج میلیارد متر مکعب آب در خوزستان به دریا سرازیر می‌شود.
اکبری گفت: مدام عنوان می‌کنند که 92 درصد کل آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، حال آنکه این موضوع مورد قبول نیست. حجم آب پشت سدها مشخص است که سالانه بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود و بالغ بر پنج میلیارد هم در سیستم انتقال هدر می‌رود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه بخشی از آب در خارج از فصل کشت رها می‌شود، گفت: همه اینها به پای بخش کشاورزی نوشته می‌شود.
وی ضمن تصریح اینکه طی دو سال گذشته از وزارت نیرو درخواست شده که میزان کل آب تحویلی به بخش کشاورزی به شکل حجمی اعلام شود، گفت: هم اینک سالانه حدود پنج میلیارد متر مکعب آب برای جلوگیری از هجوم آب‌های شور به نخلستان‌های آبادان مصرف می‌شود.
اکبری با بیان اینکه می‌توان هجوم آب‌های شور به نخلستان‌ها را با اجرای سدهای سلولی مهار کرد، گفت: این کار تازه آغاز شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که دقیقا چه میزان آب تحویل بخش کشاورزی در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: از دو سال قبل سوابق را بررسی کرده‌ایم، بیش از 10 نامه نوشته‌ایم که آب را در حجمی مشخص، مکان و زمانی معین به بخش کشاورزی تحویل دهند.
اکبری گفت: در سال 1390 بالغ بر 70 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده شده است، امروز که 25 درصد از آن میزان کاسته شده، اگر براساس میزان ذخیره‌ سدها بسنجیم، حداکثر آب مصرفی در بخش کشاورزی اکنون 56 میلیارد مترمکعب است.