kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲

ورود سودوافدرین به کشور ممنوع شد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، از ممنوعیت ورود ماده «سودوافدرین» به ایران خبر داد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افراد سودجو از «سودوافدرین» به عنوان پیش‌ساز مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کردند.
به گفته وی، این مواد به عنوان مواد دارویی، برای ساخت داروی سرما خوردگی و ضد حساسیت وارد کشور می‌شد، اما  افراد سودجود از آن، برای ساخت شیشه و قرص‌های روانگردان سوءاستفاده می‌کردند. افشار افزود: میزان ورود سودوافدرین در کشور بیش از اندازه مورد نیاز پزشکی بود که جلو واردات این پیش‌ساز موادمخدر گرفته شده است. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور گفت: به گفته وی، سوداگرن مرگ، برخی از پیش‌سازها را با برخی محلول‌ها ترکیب کرده و با یک مکانیزم شیمیایی ساده، آن را تبدیل به کریستال و شیشه می‌کردند.
وی یادآور شد: خوشبختانه در این راستا، با در پیش گرفتن یک ساز و کار خوب، از دسترسی آسان به پیش ساخت‌ها جلوگیری شد. افشار گفت: با ایجاد این گونه ممنوعیت‌ها، هم‌اکنون قیمت‌ موادمخدر شیشه در کشور به شدت افزایش یافته و وضعیت مطلوب از لحاظ کنترل مصرف شیشه در کشور صورت گرفته است. وی افزود: گرایش به مواد مخدر صنعتی در ایران مانند سایر کشورها متاثر از مصرف بین‌المللی موادمخدر است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور با اشاره به اینکه یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور شناسایی شده است، گفت: حدود 65 درصد از معتادان گرایش به موادمخدر سنتی دارند و 26 درصد نیز موادمخدر صنعتی جدید و مابقی داروهای روانگردان و آرام بخش مصرف می‌کنند.