kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مطالبات گندم‌کاران تا پایان شهریورماه جاری پرداخت می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 20 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران تا پایان شهریورماه جاری پرداخت می‌شود.
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

علی قنبری در مراسم تجلیل از برگزیدگان سال 93 بخش کشاورزی لرستان افزود:‌درمجموع هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که هزینه خرید تضمینی این میزان 92 هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون 72 هزار میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است.
وی با عذرخواهی از گندم‌کاران به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتشان گفت: از مجموع یکهزار و 200 میلیارد ریال مطالبات گندم‌کاران لرستان نیز امروز 700 میلیارد ریال واریز شده است. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران تعداد سیلوهای ذخیره گندم در کشور را کافی دانست و افزود: ظرفیت ذخیره گندم در کشور 16 میلیون تن بوده که از این میزان شش میلیون تن دولتی و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه گندم کشاورزان توسط یک هزار و 200 مرکز خرید خریداری شده تصریح کرد: امسال با خرید هشت میلیون تن گندم برای نخستین بار نیاز کشور به واردات گندم مرتفع شده است.
قنبری استان‌های خوزستان، گلستان، فارس و اردبیل را استان‌های اول تا چهارم تولید گندم کشور دانست و گفت: لرستان نیز با داشتن مقام هفت یا هشتم کشور، سهم موثری در افزایش تولید این محصول داشته است.
وی گفت: با اقدامات ترویجی انجام شده و مدیریت کشت برداشت 11 میلیون تن گندم در کشور پیش بینی شده بود که به دلیل خشکسالی و سرمازدگی این میزان به هشت میلیون تن کاهش یافت، اما این میزان نیز نیاز کشور به واردات گندم را برطرف می‌کند.
وی همچنین درخصوص صادرات روغن گفت: دو هزار تن روغن خام پس از تبدیل به روغن خوراکی به عراق صادر شده و هم‌اکنون حدود پنج میلیون تن روغن در انبارهای کشور ذخیره‌سازی شده که این میزان بی‌نظیر است.
در این مراسم از 46 برگزیده برتر بخش کشاورزی استان در سال 93 تجلیل شد.