kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸

ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه و ارمنستان افزایش یافت

با افتتاح مرحله دوم ایستگاه انتقال گاز تبریز، ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و ارمنستان، افزایش یافت.
تبریز - خبرنگار کیهان:

در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم ایستگاه مزبور که با حضور حمیدرضا عراقی معاون وزارت نفت انجام شد، اعلام گردید: این طرح به اجرای پروژه معاوضه گاز بین ایران و آذربایجان و صادرات گاز به «نخجوان» نیز کمک می‌کند و به زودی آذربایجان شرقی به قطب بزرگ درآمدزای گازی کشور تبدیل می‌شود و اجرای طرح، موجب افزایش پایداری انتقال گاز در شمال غرب و افزایش ظرفیت‌های صادراتی می‌شود
تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز، نخستین تاسیسات گاز کشور است که به الکترو کمپرسور گازی، مجهز شده است.
هزینه ایستگاه انتقال گاز تبریز، بیش از 1880 میلیارد ریال و 20 میلیون یورو است که به تقویت فشار از 600 هزار متر مکعب در ساعت به 1 میلیون و 200 هزار متر مکعب در ساعت، کمک می‌کند.
همچنین گفته شد 600 روستای آذربایجان شرقی تا دو سال آتی انشعاب گاز خواهند داشت و ظرف 2/5 سال 30 هزار، خانوار روستایی استان، به گاز دسترسی پیدا می‌کنند.
به گزارش خبرنگار کیهان، همزمان با هفته دولت 81 روستای این استان و به موازات افتتاح ایستگاه تقویت فشار گاز تبریز، دارای گاز شدند. این طرح 6500 خانوار را پوشش می‌دهد، و برای آن 343 میلیارد ریال، هزینه شده و عملیات گازرسانی به 105 روستای دیگر با 6000 خانوار و صرف 360 میلیارد ریال نیز کلنگ‌زنی شد.
این گزارش حاکیست: با طرح ایستگاه انتقال گاز تبریز، ظرفیت انتقال خطوط لوله «تبریز - تسوج - سلماس - ارومیه»، تبریز - بازرگان، تبریز - میاندوآب و تبریز - ارمنستان، افزایش می‌یابد.