kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت

آغاز تولید قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری در آمل

معاون آموزش، تحقیقات و ترویج وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرایی شدن طرح ملی تولید قزل‌آلای رنگین کمان عاری از بیماری و بومی کردن تولید بچه‌ ماهی در کشور از خروج سالانه حدود دو میلیون دلار ارز از ایران جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر زند در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح تولید قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و استاندار مازندران در فرمانداری آمل افزود: سالانه حدود 19 تن تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از 12 کشور وارد ایران می‌شود که این مقدار با تولید بچه ماهی قزل‌آلا رنگین‌کمان در کشور تامین می‌شود. وی ادامه داد: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریای مازندران و توسعه آن نیازمند تامین مواد اولیه از جمله بچه ماهی است که با تولید انبوه آن در استان علاوه بر امید به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های شیلاتی در مازندران زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان این بخش نیز فراهم می‌شود. معاون آموزش، تحقیقات و ترویج وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری به مراحل تجاری‌سازی از دو طرح کلان ملی میگو و تخم مرغ عاری از بیماری در کشور اشاره و ادامه داد: این دو طرح مهم بزودی عملیاتی و بهره‌برداری خواهد شد.
زند با اشاره به اینکه تولید قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری یکی از طرح‌های مهم شیلاتی کشور است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در آموزش تحقیقات وجود دارد که با حمایت‌های ملی می‌تواند به مرحله عمل برسد. اجرای طرح قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری به امضا سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی و ربیع فلاح استاندار مازندران رسیده است.
در طرح قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری که با 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرایی می‌شود 50 درصد هزینه اجرا توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، 25درصد معاونت آموزشی و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و 25 درصد توسط استانداری مازندران تعهد شده است.