kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان:

بالغ بر 8 درصد جمعیت کشور سالمندند

براساس سرشماری سال 90 بیش از 6 میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت کشور سالمند بالای 60 سال هستند که این مهم 8/2 درصد کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.

مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اعلام این خبر در اولین جلسه شورای سالمندان کردستان در سنندج گفت: در سطح کشور تنها 21 هزار نفر از سالمندان یعنی 34 صدم درصد در 350 مرکز سالمندان نگهداری می‌شوند و مابقی با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند.
فریده براتی خاطرنشان کرد: اگر در هر جامعه 12 درصد جمعیت آن سالمند باشند بحران جمعیتی پیش خواهد آمد و در ایران اگر برای این امر چاره‌اندیشی نشود بدون شک در دو دهه آینده شاهد افزایش دو برابری شمار سالمندان خواهیم بود. مسئول دبیرخانه شورای سالمندان کشور اعلام کرد: بالا رفتن امید به زندگی و کاهش زاد و ولد دو عامل مهم برای افزایش تعداد سالمندان در ایران است و هم‌اکنون امید به زندگی در زنان ایرانی 73 سال و در مردان 71/5 سال است.
براتی ادامه داد: باید به این مهم توجه کنیم که سالمندان آینده ما برخلاف سالمندان امروزی افرادی تحصیلکرده خواهند بود و به دلیل کوچک شدن خانواده‌ها و مشکلات اقتصادی آنان شاهد مشکلات جدیدی برای جامعه سالمندی خواهیم بود. وی تاکید کرد: سند ملی راهبردی سالمندان کشور در هفته دولت به شورای عالی رفاه و یا هیات وزیران فرستاده خواهد شد تا تصویب شود و احکام و برنامه جامع سالمندان کشور نیز در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است. به گفته براتی چالش دیگر حوزه سالمندی کشور افزایش تعداد زنان نسبت به مردان است و هم‌اکنون به ازای هر 101 زن سالمند فقط 97 مرد سالمند در کشور داریم. مسئول دبیرخانه شورای سالمندان کشور همچنین یادآور شد:  در آمارهای رسمی کشور 9 استان بالای نرخ سالمندی هستند و در این میان گیلان با 11 درصد جمعیت سالمندی پیرترین استان کشور بوده و مازندران و تهران در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است.