kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا:

ترکیه کردهایی را که با داعش می‌جنگند هدف قرار می‌دهد

یک مقام آمریکایی اعتراف کرد، ارتش ترکیه کردهایی را هدف قرار می‌دهد که سرگرم نبرد با تروریست‌های «داعش» هستند.



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «بلیز میستال» مدیر سیاست خارجی آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: «رجب طیب اردوغان» کردهایی را هدف قرار می‌دهد که در مقابله با تروریست‌ها موفق عمل کرده‌اند. وی که در مرکز مطالعات سیاسی احزاب سخن می‌گفت، افزود واشنگتن نسبت به مشارکت ترکیه در جنگ علیه داعش اشتباه کرده است.
هفته گذشته نیز «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از اردوغان خواسته بود، به جای عناصر حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک)، تروریست‌های داعش را هدف قرار دهد. اگرچه، خود آمریکا نیز از حامیان تکفیری‌های داعش محسوب می‌شود.
در پی انفجار تروریستی ماه گذشته در شهر «سوروچ» ترکیه، ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه حملات گسترده‌ای را به خاک سوریه و شمال عراق آغاز کردند. آنکارا اعلام کرد این حملات علیه داعش و پ.ک.ک انجام می‌شود. حمله به داعش اقدامی بود که تعجب بسیاری از ناظران را در پی داشت. اما، پس از نخستین موج حملات، ارتش و نیروهای پلیس ترکیه کم‌کم روی پ.ک.ک متمرکز شدند و عناصر دستگیرشده داعش را آزاد کردند. هم‌اکنون حملات علیه پ.ک.ک همچنان ادامه دارد. عده‌ای اما، از همان آغاز این حملات با زیر سوال بردن ادعای ترکیه اعلام کردند، چگونه ممکن است،‌ آنکارا داعش را که خود از حامیان آن است هدف قرار دهد؟!
در این میان، دولت عراق حملات جنگنده‌های ترکیه به بلندی‌های «قندیل» در شمال عراق علیه پ.ک.ک را شدیدا محکوم کرد. در مرحله بعد، اروپائیان علیه آنکارا موضع گرفتند و خواستار توقف حملات فوق شدند و نهایتا نیز نوبت به ایالات متحده رسید و کاخ سفید  از آنکارا خواست حملات علیه پ.ک.ک را متوقف کند.
دولت ترکیه متحد اصلی و پشت پرده تکفیری‌های داعش در سوریه و عراق است و از این تروریست‌ها حمایت لجستیکی می‌کند.
انفجار سوروچ توسط عناصر داعش و به شیوه انتحاری صورت گرفته بود. در پی وقوع این حادثه تروریستی، شهرهای ترکیه تبدیل به محل اعتراض هزاران معترض به همکاری آنکارا و داعش شده بود. اما، اردوغان با حملات موقت و محدود به مواضع داعش در داخل خاک سوریه، این اعتراضات را خاموش کرد.
این شرایط اما، فرصت مناسبی را برای سرکوب پ.ک.ک ایجاد کرده و طی یک ماه اخیر 400 عضو پ.ک.ک در حملات جنگنده‌های ترکیه کشته و همین تعداد زخمی شدند. طبق اظهارات این مقام آمریکایی، ترکیه حتی در هدف قرار دادن اعضای پ.ک.ک نیز گزینشی عمل کرده و آنهایی را که با داعش می‌جنگند هدف قرار می‌دهد.