kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
یک اقتصاددان:

ادامه اشتباهات اقتصادی دولت اثرات توافق را هم از بین می‌برد

یک اقتصاددان گفت: اگر وضعیت دو سال اخیر، ادامه پیدا کند، اقتصاد کشور به پرتگاه بدی هدایت می‌شود.

محمد قلی یوسفی در گفت‌وگو با نسیم درباره شرایط اقتصاد ایران در دوران پس از توافق اظهار کرد: با لغو یا کم شدن تحریم‌ها ما به یک رشد خوب نیاز داریم زیرا در این دو سال رشد اقتصادی کشور اصطلاحاً «رشد بد» بوده است.
وی درباره مفهوم رشد بد اقتصادی گفت: رشد بد اقتصادی، رشدی است که بدون توجه به بخش‌های صنعت و کشاورزی و در نتیجه تغییر تولید ناخالص داخلی اتفاق می‌افتد و به دنبال فعالیت‌های دلالی، واسطه‌گری‌های مالی، تجاری، خدماتی یا مسکن در کشور صورت می‌گیرد، بنابراین نه شغلی در کشور ایجاد می‌کند و نه کارآیی و بهره‌وری دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در رشد بد اقتصادی، در تصمیم‌گیری‌ها، مردم را مشارکت نمی‌دهند. اگر وضعیت اقتصادی دو سال اخیر که دولتمردان خیلی روی آن مانور می‌دهند، ادامه پیدا کند، کشور به پرتگاه بدی هدایت می‌شود.
یوسفی ادامه داد: اگر دولتمردان بخواهند مانند قبل سیاست‌های غلط گذشته را دنبال کنند، نمره قابل قبولی در سیاست‌های اقتصادی نخواهند گرفت و توافق هم اثرات خیلی کوتاه مدتی خواهد داشت و نمی‌تواند رضایت مردم را آنچنان در بر داشته باشد.
وی با اشاره به بایسته‌های «رشد خوب اقتصادی» تصریح کرد: لازمه رشد اقتصادی خوب این است که مبتنی بر تولید صنعتی و کشاورزی باشد و مردم را در تولید و سرمایه‌گذاری مشارکت بدهد و کارآیی و بهره‌وری و اشتغال به همراه بیاورد.
این اقتصاددان با بیان اینکه باید بازدهی بخش صنعت را بالا ببریم افزود: باید مشکل صنایعی که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت فعال هستند را حل کنیم.
یوسفی ادامه داد: به دولتمردان توصیه می‌کنم که به بخش‌های صنعت و کشاورزی توجه کنند، سیاست‌های پولی خود را تغییر دهند، موانع تولید داخلی را بردارند، ثبات بیشتری به سرمایه‌گذاری بدهند و به گسترش حمل و نقل ریلی توجه داشته باشند.
این اقتصاددان گفت: از این به بعد همه چیز معطوف به اتفاقاتی است که در عرصه اقتصاد داخلی می‌افتد. ما از این به بعد باید سیاست‌های دولت را براساس آنچه در داخل اتخاذ می‌شود بسنجیم. سیاست‌هایی که در جهت رفع مشکلات مردم و کمک به بخش‌های تولیدی است.
یوسفی تصریح کرد: لازمه استفاده از این فرصت، اصلاح سیاست‌های غلط گذشته دولت در دو سال اخیر است.