kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
رئیس اتحادیه دامداران:

زحمت تولید لبنیات به دوش دامدار است ولی سودش به جیب دلال می‌رود

رئیس اتحادیه دامداران گفت: زحمت تولید لبنیات به دوش دامدار است ولی سود واردات و صادرات دام فقط در جیب عده‌ای دلال و واسطه می‌رود.

سعید سلطانی سروستانی، در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: افزایش قیمت لبنیات نه به نفع تولید کننده خواهد بود و نه مصرف کننده. ما تقاضایمان این بوده و هست که شیر دامدار را به قیمت بخرند که تا به حال نیز این اتفاق صورت نگرفته است.
وی با بیان این مطلب که گران‌تر شدن لبنیات خرید شیر با قیمت 1440 تومان را تضمین نمی‌کند، گفت: ما نمی‌گوییم که همه شیرها با هرگونه کیفیت را 1440 تومان بخرند بلکه باید مبنا را بر روی این قیمت بگذارند و بعد براساس آزمایشات و کیفیت شیر قیمت آن نوع را تعیین کنند.
وی تأکید کرد: باید واکنش بازار را در برابر روش‌هایی که الان در نظر گرفته‌اند مشاهده کرد، بر فرض مثال که در کارخانه‌ها نیز مأمور بگذارند تا شیر را با قیمت 1440تومان بخرند پس از آن نیز کارخانه قیمت محصول خود را بالا برده و به بازار عرضه می‌کند.
سلطانی سروستانی ادامه داد: در این میان اگر مصرف کننده محصول این قیمت را پس بزند باز هم دودش به چشم دامدار خواهد رفت، زیرا دیگر کارخانه هم حاضر به خرید شیر با این قیمت نخواهد بود. و اگر هم بخرد معلوم نیست چه زمانی پول دامدار را پرداخت کند.
وی اظهار داشت: دامدار از هر طرف با مشکل مواجه است، خرید شیر دامش که با چنین مشکلاتی روبه‌رو است، از طرفی خرید و تقاضا برای گوشت دام نیز کمتر شده است، مدتی نیز گوشت وارداتی خراب وارد بازار کردند تا با گوشت دام داخلی رقابت کند.
رئیس اتحادیه دامداران گفت: هر روز نیز یک شایعه‌ای ایجاد می‌کنند، عده‌ای نیز در این میان از این شایعات سوء استفاده کردند، مثلاً تب کریمه که شایعه شد دلالان وارد میدان شده و گوشت را با قیمتی کمتر می‌خریدند و از این معاملات سود خوبی را کسب می‌کردند.
وی اضافه کرد: الان هم گوشت دامدار بر روی دستش مانده است و هم وضعیت شیر دام بدتر از قبل شده، توان خرید مردم نیز بسیار کم شده و این نیز بر مشکلات اضافه کرده است.
وی با بیان این  مطلب که واردات گوشت ظرف چند ماه گذشته صورت گرفته، بیان داشت: حداقل برای گوشت‌های وارداتی تعرفه‌ای نگذاشته‌اند تا حداقل نتواند به راحتی با گوشت داخلی رقابت کند، بیشتر این گوشت‌ها نیز از سمت شرق کشور و سیستان و بلوچستان وارد شده و برخی با مجوز و برخی نیز بدون مجوز بوده است.
سلطانی سروستانی تصریح کرد: بحث صادرات و برداشتن مجوز آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز مشکل دیگری است که باعث برهم خوردن تعادل دام و ایجاد نوسانات در بازار می‌شود، این واردات و صادرات باید منظم باشد تا بتواند موجب تنظیم بازار شود.