kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰

رمزگشایی عراقچی از بن بست مذاکرات / آمریکا حاضر نیست از تحریم‌ها دست بردارد

در حالی که فردا تمدید 3 روزه مذاکرات نیز پایان می یابد، یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان، اصرار آمریکا به حفظ رژیم تحریم ها را از علل اصلی بن‌بست فعلی مذاکرات عنوان کرد.


«عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در جمع خبرنگاران حاضر در وین گفت: متن اصلی توافق تقریبا کامل‌تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده که تصمیم‌گیری سیاسی آن گرفته شود.
عراقچی افزود: نمی‌شود توافقی داشت که در کنارش رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد، حتما باید این رویکرد عوض شود.
وی در ادامه گفت: ما در خصوص تحریم‌های اصلی که مورد نظر ما بوده که تحریم‌های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم‌های دیگر مثل تحریم‌های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی فی‌نفسه موضوع مهمی نیست ولی اینکه بخواهد تحریمی به‌عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود.
عراقچی اظهار داشت: ضمیمه مربوط به تحریم‌ها تقریبا بالای  95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده باشد.
وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل باید دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند.
معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: در این صورت است که می‌توانیم به یک توافق برسیم.
عراقچی تصریح کرد: هنوز در مورد ضمیمه آخر که مربوط به برنامه اجرایی است و اینکه اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی انجام خواهد شد، در حال کار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: از نظر نگارش متن دیگر مشکلی نداریم. مواردی در متن الان حل نشده که تصمیم سیاسی درباره آن اتخاذ نشده است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: به محض اینکه وزرا در خصوص آن به تصمیم برسند، متن را نیز کامل خواهیم کرد.
عراقچی افزود: در مورد تمدید مذاکرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم. ما هیچ ضرب الاجلی را قائل نیستیم، برای ما ملاک این است که به توافق خوبی که مدنظرمان است برسیم. اگر دیگران برای خودشان ضرب الاجل دارند، مشکل ما نیست. ما آمادگی داریم هر چه قدر لازم باشد در وین بمانیم و این کار را به سرانجام برسانیم ولو اینکه مذاکرات روز به روز تمدید شود.
وی در ادامه گفت: بحث تمدید مثل دفعات گذشته که چند ماه تمدید کنیم برویم و بگردیم از نظر ما منتفی است، ما آمادگی داریم اینقدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد.
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: موارد اختلافی نیاز به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.
همچنین یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای گفته است: نبود اجماع و جمع بندی واحد در میان اعضای 1+5، دلبستگی شدید طرف مقابل به تحریم ها و ناتوانی برای تصمیم گیری سخت درمورد رفع تحریم ها و نیز دلبستگی عاطفی بیش از حد به شورای امنیت و قطعنامه های آن و محتوای قطعنامه جدید شورای امنیت برای لغو تحریم ها ازجمله عوامل ادامه مذاکرات هسته ای در این روزهاست.
 توافق خوب از دیدگاه آمریکا یعنی باقی ماندن تحریم ها
«الیزابت روزنبرگ» مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و «پیتر هارل» معاون سابق دستیار وزیر در مبارزه با تامین مالی تهدید و تحریم طی یادداشتی مشترک در خبرگزاری رویترز تاکید کردند که اولین شرط یک توافق خوب میان ایران و 1+5 قابلیت بازگشت‌پذیری تحریم‌ها است.
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد: یک مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که توافق خوب یعنی تأمین نظر آمریکا در دسترسی به مراکز نظامی ایران.
این مقام آمریکایی در ادامه تاکید کرده است که عدم توافق واقعاً ناراحت‌کننده و بسیار مایه تأسف خواهد بود.
به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: توافق خوب یعنی توافق لوزان.
کربی افزود: بحث ابعاد نظامی احتمالی پرونده ایران هنوز هم به عنوان یک مانع بر سر راه توافق باقی مانده است.
وی در ادامه گفت: بی‌توجه به ضرب‌الاجل‌ها نیستیم ولی تمرکز اصلی ما بر رسیدن به توافق خوب است و نه توافق در ضرب‌الاجل موجود.
در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به ادامه مذاکرات، توافق موقت ژنو و تعلیق تحریم‌های ایران تا روز جمعه تمدید شده است.
در ادامه بیانیه فوق آمده است: کیفیت توافق برایمان مهم است، نه زمان
 کاخ سفید: مذاکرات مفید است چون ادامه توافق ژنو است
همچنین «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: اوباما هر توافقی که نسبت به چارچوب مشخص شده در لوزان ناقص باشد را امضاء نخواهد کرد.
ارنست افزود: مذاکرات مفید است چون ادامه توافق ژنو است.
وی در ادامه گفت: توافق ژنو بود که توانست برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و حتی در برخی بخش‌ها به عقب براند.
با توجه به تمدید مجدد مذاکرات هسته ای، اتحادیه اروپا تعلیق تحریم‌های ایران را تا 10 جولای(19 تیر) تمدید کرد.
در بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا آمده است: بر اساس توافق 24 نوامبر 2013، اتحادیه اروپا برخی از تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد که این روند در جریان مذاکرات چند بار تمدید شد و از آنجایی که مذاکرات همچنان ادامه دارد، شورای اروپا، اجرای این تحریم ها را تا تاریخ دهم جولای به حالت تعلیق نگاه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری ها،یک منبع مطلع از روند مذاکرات اعلام کرد، احتمال می رود مذاکرات تا آخر وقت روز جمعه ادامه یابد و در صورتی که مسائل باقی مانده حل و فصل نشود، بعد از یک روز توقف، مذاکرات هفته آینده بار دیگر از سر گرفته شود.
 از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم
در همین حال، یک دیپلمات ایرانی در جمع خبرنگاران گفت: هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز ما نبوده و این خطوط قابل شکستن نیست. ما از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم خطوط قرمز مانع توافق نمی‌باشد.
وی افزود: ما پیشنهادات سازنده‌ای ارائه کردیم که می‌تواند تعیین کننده باشد.
 شکست مذاکرات اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد
به گزارش فارس، «ربکا دیویس گیبنز» تحلیلگر آمریکایی گفت: توافق با ایران بهترین راه‌حل است.
وی افزود: شکست مذاکرات اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد.
این تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند دیگر کشورها را مجبور کند تا با اهدافش همسو شوند.
وی در ادامه گفت: گزینه نظامی از هر جهت غیرقابل قبول است.
واشنگتن پست در گزارشی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از 6 ماه با سناتورهای دموکرات در کاخ سفید دیدار کرد.
در ادامه گزارش آمده است: محور این دیدار گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بانک صادرات- واردات آمریکا و نیز امور زیر ساختی عنوان شده است.
واشنگتن پست افزود: این دیدار در شرایطی برگزار شد که مذاکرات فشرده ای میان ایران و 1+5 در وین در جریان است.

 اصرار طرف غربی بر زیرپاگذاشتن
خطوط قرمز ایران
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: پی‌ام‌دی(ابعاد احتمالی نظامی)، تحقیق و توسعه و برگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها 3 نکته مهم مدنظر ما در توافق هسته‌ای هستند.
اظهارات وزیر خارجه فرانسه در حالی است که موارد فوق همگی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در جمع خبرنگاران گفت: از گذشته به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم با این حال هنوز گشایشی رخ نداده است. کمتر از 10 موضوع مانده که باید حل شود.
لاوروف افزود: در مسئله تحریم‌ها تنها تحریم تسلیحاتی حل نشده باقی مانده است. ایرانی‌ها می‌خواهند که این تحریم برداشته شود.
وی در ادامه گفت: هیچ تاریخ ثابت و مشخصی برای جمع‌بندی مذاکرات وجود ندارد.
«وانگ‌ یی» وزیر خارجه چین نیز با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: طرفین سخت در تلاش هستند تا 6 یا 7 موضوع باقی مانده در توافق هسته‌ای نهایی با ایران را حل و فصل کنند.
یی افزود: همه طرف‌ها می‌دانند که این آخرین مذاکرات است.
به گزارش تسنیم،«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان نیز در جمع خبرنگاران گفت: نظارت بر تعهدات ایران و جدول زمانی لغو تحریم‌ها همچنان از موارد اختلافی است.
اشتاین مایر افزود: هدف دستیابی به توافقی است که امنیت در خاورمیانه و همچنین اسرائیل را افزایش دهد.
وی در ادامه گفت: ایران اعتماد بین طرفین را نابود کرده است و باید شرایط برای بازسازی این اعتماد ایجاد شود.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس خبری در وین گفت: به سخت‌ترین و در عین حال واقعی ترین مرحله مذاکرات وارد شدیم.
موگرینی افزود: مذاکرات سخت و چالش برانگیز بوده است و در برخی موارد پیشرفت‌هایی حاصل شده است..
وی در ادامه گفت: قصد داریم از ساعات باقیمانده استفاده کنیم تا ببینیم، می‌توانیم به توافق برسیم یا نه.
برخی منابع روس نیز در خبری اعلام کردند که چند روز پیش در جلسه ای که بین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و دیگر وزرای خارجی گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، جو مذاکرات تا حدودی تند شد و خانم «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از شنیدن اظهارات مقامات ایرانی گفت اگر شرایط به این منوال است می توانیم مذاکرات را متوقف کنیم و به خانه‌هایمان بازگردیم.
بنا به گفته منابع، ظریف در پاسخ به او گفت: هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در ادامه حرف‌های ظریف ادامه داد: همچنین روس ها را.
 وقت اضافه دوم مذاکرات
مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از تمدید یک هفته‌ای، دوباره تا جمعه 19 تیر تمدید شد.
روز گذشته(چهارشنبه) معاونین وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار کردند.
همچنین دیروز (چهارشنبه) نشست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران با همتایان آمریکایی خود وندی شرمن و رابرت مالی(عضو ارشد شورای امنیت ملی آمریکا) برگزار شد. به موازات آن، نشست‌های کارشناسی نیز برگزار شد.
در ادامه دیدارهای روز گذشته، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا دیدار کرد.
عراقچی و روانچی معاونان وزیر امور خارجه از عصر سه شنبه مذاکراتی با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و رابرت مالی دستیار ویژه اوباما داشتند.
عصر سه شنبه بعد از دو نشست وزرای خارجه ایران و 1+5، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت نیاز به گفتگوی بیشتری است و طی روزهای آتی مذاکرات ادامه می‌یابد.
همچنین وزرای خارجه چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه محل مذاکرات را ترک کردند و جان کری وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و موگرینی در وین ماندند. با این حال وزرا آماده اند تا در صورت لزوم به مذاکرات ملحق شوند. مقامات آمریکایی گفته‌اند جان کری تا زمان تعیین تکلیف مذاکرات وین را ترک نخواهد کرد.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز چهارشنبه به نقل از منبعی در یکی از هیئت‌های اروپایی حاضر در وین اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و گروه موسوم به 1+5 روز جمعه نشست جامع خواهند داشت.