kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
در مصاحبه با گاردین مطرح شد

اظهارات قابل تامل هاشمی درباره رابطه با آمریکا و بازگشایی سفارتخانه

هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی قابل تامل، با ابراز خرسندی از مذاکره با آمریکا، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را نیز غیرممکن ندانست.


هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: مذاکرات هسته‌ای «تابوی» گفت‌وگوی رو در رو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند «گامی بزرگ» رو به جلو باشد.
وی در بخشی از این مصاحبه افزود: مذاکره رودررو بهتر از صحبت از راه دور از طریق رسانه‌هاست. ایران بسیار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آید. اینکه ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما یک تابو را شکسته‌ایم.
همچنین هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی قابل تامل اظهار داشت که بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، «غیرممکن نیست»، اما این مسئله به رفتار طرفین بستگی دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مصاحبه به موضوعات منطقه‌ای نیز پرداخته و از عربستان سعودی به دلیل «مداخله در مذاکرات هسته‌ای» و «بمباران مردم یمن» انتقاد کرده است.
وی با بیان اینکه سعودی‌ها «حساسیت خود نسبت به آرمان فلسطین را از دست داده‌اند»، ابراز داشت: ما می‌خواهیم روابطی دوستانه با آن‌ها داشته باشیم!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد دشمنی با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما نیازی به تغییر نداریم. ما از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم. ما در هیچ اقدام نظامی در فلسطین مشارکت نداریم، بلکه به آن‌ها در موضوعات سیاسی مشاوره می‌دهیم. تا زمانی که حقوق فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم روابط خوبی با آمریکا داشته باشیم.
به گزارش فارس، وی به مبارزه با داعش هم اشاره کرده و با بیان اینکه این گروه تروریستی چهره اسلام را تخریب کرده است، خاطرنشان کرد که تهران به درخواست دولت‌های عراق و سوریه به آن‌ها در مقابله با تروریسم کمک می‌کند.
اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره رابطه با آمریکا و بازگشایی سفارتخانه در حالی است که مشخص نیست بازگشایی سفارتخانه کشوری که تجربه نشان داده از هیچ اقدام عملی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کند، چه نفعی برای ایران می‌تواند داشته باشد!
آقای هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه خود رابطه با آمریکا را منوط به احقاق حقوق فلسطینیان عنوان کرده‌اند که باید پرسید چنین توقعی از آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و همکار و همراه این رژیم در جنایت‌هایش، چقدر واقع‌بینانه و عقلایی است؟! و نکته آخر اینکه در آستانه روز جهانی قدس، بحث از رابطه با آمریکا و محتمل دانستن بازگشایی لانه جاسوسی آن، چه سنخیتی با این آرمان اسلامی حضرت امام(ره) دارد؟!