kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی:

اعلام 720 میلیارد دلار واردات در دولت قبل آمار‌سازی غیرمنصفانه است

رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی از آمارسازی 720 میلیارد دلاری گمرک در بحث واردات در دولت قبل انتقاد کرد.

مجید رضا حریری در گفت‌وگو با نسیم با رد آمار واردات 720 میلیارد دلاری در دولت‌های نهم و دهم بیان کرد: واردات در هشت سال دولت قبل 425 میلیارد دلار بوده است و اگر همه موارد مورد ادعای گمرک را هم حساب کنیم از 550 تا 600 میلیارد دلار تجاوز نخواهد کرد.
وی افزود: این که ما در طول سالیان دولت نهم و دهم مقدار زیادی درآمدهای نفتی داشتیم، که مدیریت نشد و انضباط مالی در هزینه کرد آنها نبود، یک واقعیت است ولی نباید بی‌انصافی کنیم.
این عضو سابق اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: این که منابع کشور در روزهای اول تحریم در سالهای 89 یا 90 به حراج گذاشته شد و با دلار 1126 تومانی وارداتی انجام شد که اصلاً مصلحت نبود، حرف درستی است و اصل اینکه بر منابع ارزی خود برای روز مبادا که همان روز تحریم است، کنترلی نداشتیم منطبق بر واقعیت است، اما برای زدن حرف درست احتیاج به آمار نادرست نیست و احتیاج نیست ما در آمار اغراق کنیم.
حریری با اشاره به آمار گمرک تصریح کرد: چیزی که آمار گمرک نشان می‌دهد این است که سالانه حول و حوش 30 تا 40 میلیارد دلار در این سالها واردات رسمی انجام شده است و اگر کالای قاچاق وارد شده به کشور را در هشت سال دولت‌های نهم و دهم را سالی 10 میلیارد دلار هم حساب کنیم، می‌شود 50 میلیارد دلار، پس رقم نهایی واردات با احتساب قاچاق، حول و حوش 500 تا 520 میلیارد دلار است.
وی واردات فرآورده‌های نفتی را، قابل محاسبه در گمرک ندانست و بیان کرد: اگر فرآورده‌های نفتی را هم بخواهند حساب کنند، چون آن هم از گمرک واردمی‌شود، قاعدتاً باید در آنجا قابل محاسبه باشد، ولی در واقعیت قابل محاسبه نیست، بنابراین باز هم 720 میلیارد دلار محقق نمی‌شود.
این فعال بازرگانی با اشاره به میزان واردات کالای رسمی عنوان کرد: شما فکر می‌کنید که ما در سال چقدر می‌توانستیم فرآورده نفتی وارد کنیم و فرآورده نفتی هم که واردمی‌کردیم به جز بنزین چیز دیگری نبوده که آن هم رقمش مشخص است و نمی‌توانست از سالی پنج میلیارد دلار بیشتر شود.
حریری افزود: اگر ما سالی 40 یا 50 میلیارد دلار هم فرآورده نفتی به کشور آورده باشیم و اگر این رقم را حساب کنیم، هر بلایی سر آمار واردات در هشت سال احمدی‌نژاد بیاوریم، بالاتر از 600 میلیارد دلار نمی‌شود.
وی با بیان اینکه گمرک مسئول اعلام آمار واردات قاچاق نیست و این امر ستاد مشخصی دارد ادامه داد: براساس شنیده‌های ما سال 84 حول و حوش پنج میلیارد دلار کالای وارداتی قاچاق داشتیم که این اواخر به 17-18 میلیارد دلار رسیده بود، بنابراین میانگین آن سالانه 10 میلیارد دلار بیشتر نمی‌شود.
وی با انتقاد از بیان آمار غلط واردات از سوی دولتمردان عنوان کرد: به اندازه کافی همین عدد و رقم‌ها برای اینکه منطقی با مردم حرف بزنیم کفایت می‌کند و نیاز به آمارسازی برای محکوم کردن دیگران نیست.