kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور:

تصمیم دولت صنایع لبنی را ورشکسته می‌کند

دبیر انجمن صنایع لبنی ضمن انتقاد از تصمیم اخیر سازمان حمایت مبنی بر الزام کارخانجات لبنی به خرید شیرخام هزار و 440 تومانی گفت: صنایع لبنی توان خرید شیرخام با این قیمت را ندارند.

به گزارش مهر، رضا باکری در نشستی خبری با اشاره به اقدام اخیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر الزام کارخانجات صنایع لبنی به پرداخت یکهزار و 440 تومان در ازای خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران و استقرار بازرسان این سازمان در کارخانجات جهت تحقق این امر، اظهار داشت: مصوبه خرید شیرخام به قیمت یکهزار و 440 تومان از دامداران در تیر ماه سال گذشته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شد اما به دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر جامعه که سهم عمده آن را کاهش قدرت خرید خانوار تشکیل می‌داد، اجرای مصوبه مذکور محقق نشد.
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه طی این مدت شیرخام از دامداران به قیمت یکهزار و 200 تومان تا یکهزار و 250 تومان خریداری شده است، گفت: طبق قانون، ما‌به‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تعادلی در بازار باید توسط دولت پرداخت شود و تقاضای ما از مسئولان اقتصادی دولت اعم از وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و معاونت اجرایی رئيس‌جمهور این است که راه‌حل‌های اقتصادی مناسب برای چنین مسائلی اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه وقتی دولت مدیران بنگاه‌های تولیدی را الزام به خرید ماده اولیه گران می‌کند در حالی که توانایی فروش متناسب با آن را ندارند، بنگاه‌ها دچار ضرر و زیان خواهد شد، گفت: در صورتی که دولت صنایع لبنی را ملزم به خرید شیر خام به قیمت یکهزار و 440 تومان کند، با توجه به اینکه برای ما امکان افزایش قیمت فرآورده‌ها وجود ندارد، صنایع یکهزار و 200 میلیارد تومان زیان خواهند کرد و این کار نتیجه‌ای جز ورشکستگی کارخانجات نخواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش صنایع لبنی به تصمیم دولت چه خواهد بود؟ اظهار داشت: ما تفکری در زمینه توقف تولید یا کاهش میزان تولید نداریم و معتقد هستیم چنین اقدامی منجر به نابودی بنگاه‌های تولیدی و اقتصاد کشور می‌شود، بنابراین کارخانجات لبنی نه تنها کاهش تولیدی اعمال نخواهند کرد بلکه با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌دهند، ضمن اینکه این مسئله از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهد شد.
باکری با بیان اینکه در صورت اعمال نرخ یکهزار و 440 تومان برای شیر خام میانگین قیمت فرآورده‌های لبنی حدود 16 درصد نسبت به قیمت‌های فعلی افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: این افزایش قیمت امکان‌پذیر نیست، چرا که درآمد مردم متناسب با هزینه‌ها بالا نرفته و آنان قدرت خرید فرآورده‌های لبنی را نخواهند داشت، ضمن اینکه در حال حاضر نیز شرکت‌های ما قادر به فروش فرآورده‌های خود نیستند.
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه سه کالای اصلی شیر، ماست و پنیر 80 تا 85 درصد تولید محصولات لبنی را تشکیل می‌دهند، گفت: تولید بستنی طی یک سال گذشته 12 درصد کاهش پیدا کرده است، ضمن اینکه دلیل این مسئله کاهش قدرت خرید مردم گزارش شده است و براساس گزارشات اعلام شده بستنی چوبی 500 تومانی بالاترین سهم فروش و بستنی‌های لوکس‌تر که تا قیمت دو هزار تا دو هزار و 500 تومان عرضه می‌شوند، کمترین سهم فروش را در بازار دارد.
این مقام مسئول از توقف واردات چوب بستنی مصرفی در کشور تا پایان سال 94 خبر داد و افزود:  تا پایان امسال واردات چوب بستنی مصرفی در کشور متوقف و چوب‌های مورد استفاده همگی از تولیدات داخلی خواهد بود.
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه روزانه دو هزار و 500 تن مازاد شیر خام در کشور وجود دارد، گفت: شرایط فعلی باید با افزایش مصرف خانوار اصلاح شود. ما اعتقاد داریم در شرایط فعلی باید روزانه حدود سه هزار و 500 تن شیر در قالب شیر مدارس بین دانش‌آموزان و دانشجویان توزیع شود.
باکری با بیان اینکه این میزان شیر برای پوشش 17 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز و دانشجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: بدین ترتیب هر دانشجو و دانش‌آموز روزانه 200 سی‌سی ‌شیر رایگان دریافت می‌کند اما از آنجا که تامین اعتبار و بودجه این طرح توسعه دولت امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد ما این بود که مسئولان این مشکل را با مردم درمیان بگذارند و خود مصرف‌کنندگان این مسئله را حل کنند. بدین ترتیب که روی فیش‌های آب، برق، گاز، تلفن همراه و تلفن ثابت هزار و 400 تومان (جمعا 7هزار تومان در ماه) از مردم دریافت شود.
در ادامه این نشست محمد فربد نایب رئیس انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه قرار نیست در پی اتفاقات اخیر پیشامد خاصی رخ دهد، گفت: انجمن صنایع لبنی از طریق مکاتبه با مقامات ذی‌ربط این مسئله را دنبال خواهد کرد و دولت باید این مابه‌التفاوت را بپردازد.
وی تصریح کرد: انجمن قصدی برای تغییر قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار ندارد؛ به خصوص در ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی در این زمینه اتفاق نخواهد افتاد.
فربد، افزایش 6 درصدی هزینه‌های تولید لبنیات در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما درخواست این افزایش قیمت را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کرده‌ایم و منتظر تصمیم آنها در این زمینه هستیم.