kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
ظریف در دیدار نخست‌وزیر یونان:

راه‌حل‌های غیرمحترمانه در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه در سفر به آتن در دیدار نخست‌وزیر یونان تاکید کرد که راه‌حل‌های غیرمحترمانه در مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران پذیرفته نخواهد شد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران پنج‌شنبه هفته گذشته پس از پایان اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در کویت وارد آتن پایتخت یونان شد.
ظریف در سفر یک‌روزه خود به یونان با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه ایران در دیدار با «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان با اشاره به ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور گفت: تهران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با یونان ندارد و از توسعه روابط در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، کشاورزی، صنایع دارویی، همکاری‌های تجاری و بانکی، علمی و فرهنگی استقبال می‌کند.
ظریف افزود: تهیه و تدوین یک یادداشت تفاهم همکاری جامع میان دو کشور می‌تواند درک مشترک و بهتری از قابلیت‌های پیش رو برای تعمیق مناسبات فیمابین را فراهم کند.
وی با بیان اینکه همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور پشتوانه خوبی برای همکاری‌های دو دولت ایران و یونان است، خواستار افزایش رایزنی‌های مشترک سیاسی و اقتصادی در سطوح مختلف مقامات دو کشور شد.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تفاهم لوزان مسیر را مشخص کرد و اگر طرف مقابل به آن احترام بگذارد و از برداشت‌های خاص دست بردارد به نتیجه می‌رسیم.
ظریف تصریح کرد: ایران نمی‌تواند هیچ راه‌حل غیر محترمانه‌ای در مذاکرات را بپذیرد.
الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان نیز در این دیدار گفت: ایران و یونان به طور سنتی همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سال‌های اخیر کاهش داشته که علاقه‌مندیم با برنامه‌ریزی مناسب آن را جبران کنیم.
نخست‌وزیر یونان تاکید کرد، مشکلات موجود با اهتمام جدی طرفین قابل رفع است و می‌توانیم از گام‌های ساده‌تر آغاز کنیم و به طور همزمان برای رفع موانع اقدام کنیم. مشارکت ایران به ویژه در همکاری‌های اقتصادی و انرژی برای یونان حائز اهمیت است.
وی با استقبال از روند جاری مذاکرات هسته‌ای گفت: حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران برای همه کشورها مفید و موجب توسعه و ثبات بیشتر منطقه‌ای می‌گردد.
سیپراس افزود: تحریم‌ها علیه ایران را غیرمنصفانه می‌دانیم و نباید فرصت‌های همکاری را در زمینه‌های مورد علاقه طرفین از دست دهیم.
نخست‌وزیر یونان همچنین با اشاره به اینکه اقدامات و عملیات تروریستی داعش تهدید و دغدغه مشترک ماست افزود: کشورهای مختلف باید مسئولیت خود را جهت مقابله با آن بپذیرند.
 استقبال از برقراری پرواز مستقیم
 تهران - آتن
به گزارش ایسنا،  ظریف در دیدار با «زوی کنستانتو پولو» رئیس مجلس نمایندگان یونان نیز از برقراری پرواز مستقیم تهران - آتن و ایجاد تسهیلات کنسولی میان دو کشور استقبال کرد.
محمدجواد ظریف در این دیدار با بیان اینکه تقویت روابط پارلمانی و همکاری‌های اقتصادی دو کشور مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران است، از دعوت دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از وی برای سفر به تهران خبر داد.
رئیس مجلس نمایندگان یونان نیز در این دیدار تاکید کرد: با توجه به تمدن دیرینه دو کشور، زمینه‌های مشترک فراوانی را برای گسترش روابط میان دو ملت می‌توان یافت.
 زیاده‌خواهی، مذاکرات را
 سخت می‌کند
ظریف همچنین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدوارم در مدت زمانی منطقی به توافق نهایی برسیم.
وی تصریح کرد: اگر کسانی در مذاکرات بر زیاده‌خواهی‌های خود پافشاری کنند، آنگاه شرایط سخت خواهد شد.