kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴

تعطیلی نیروگاه سد کرخه به یک هزارمین روز خود رسید

معاون مطالعات پایدار و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از رسیدن تعطیلی نیروگاه سد کرخه به هزارمین روز خود خبر داد.

هوشنگ حسونی‌زاده در جلسه تعیین حقابه کشاورزی کشت تابستان در خوزستان، با بیان اینکه در سال آبی جاری شدیدترین خشکسالی را تجربه کردیم افزود: در این مدت آورد رودخانه کرخه 82 درصد و رودخانه جراحی 72 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، تنها سه درصد از حجم مفید سد کرخه و 9 درصد از حجم مفید سد مارون ذخیره آبی دارد به همین دلیل تولید انرژی در سه سال گذشته در سد کرخه و از سال گذشته نیز در سد مارون تعطیل شده است.
حسونی‌زاده همچنین درباره آخرین وضعیت حجم مفید ذخایر مخازن سدهای خوزستان گفت: هم‌اکنون حجم این ذخایر پنج میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است، درحالی که در مدت مشابه پارسال، حجم ذخایر هفت میلیارد و 591 میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه سد کرخه از سال 77 وارد مدار شده و در این مدت تراز آن از 200 متر بالاتر نرفته، اضافه کرد: برای کمک به جبران خشکسالی کرخه هم‌اکنون 700 میلیون مترمکعب از آب رودخانه دز به این رودخانه منتقل می‌شود.
معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: براساس استاندارد ارتفاع آب در مخزن سد کرخه نباید از 180 متر پایین‌تر آید، اما اکنون برای تراز 177 برنامه‌ریزی می‌کنیم.
حسونی‌زاده در ادامه با بیان اینکه در کشت پاییزه گذشته، 94 درصد آب مورد نیاز کشاورزی از سدها رهاسازی شده گفت: باتوجه به شرایط سدهای حوضه کرخه و مارون در تابستان امسال امکان تأمین آب کشاورزی وجود ندارد.
وی ممنوعیت کشت تابستانه را در خوزستان خواستار شد و تأکید کرد که در حوضه رودخانه‌های کرخه، مارون و زهره کشت تابستانه صورت نگیرد، اما دولت باید بابت این مسئله خسارت کشاورزان را جبران کند.
وی از کاهش سه میلیارد مترمکعبی آبدهی رودخانه‌های خوزستان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خبر داد و افزود: رودخانه‌های خوزستان در مجموع 10 میلیارد و 754 میلیون مترمکعب آورد داشتند، درحالی که میزان آبدهی در طولانی مدت 21 میلیارد مترمکعب ثبت شده است.