kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

اخبار ویژه


آمریکا: بیشتر موفقیت‌های ایران در دوره تحریم به دست آمد
 
 
مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بیشتر موفقیت‌های ایران در دوره تحریم‌ها به دست آمد.
به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید کالین کال در نشستی مطبوعاتی گفت: ما شاهد دوره بی‌ثباتی و ابهام در سرتاسر خاورمیانه هستیم و من فکر می‌کنم کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) نگاهشان را به ما دوخته‌اند تا مجددا بر تعهدی تاکید کنیم که، صادقانه بگویم، به زمان پایان جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و به سعودی‌ها مربوط می‌شود و بخشی از دکترین نیکسون و بخشی از دکترین کارتر بود و باراک اوباما نیز در سال 2013 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مجددا بر آن تاکید کرد و گفت ما متعهد هستیم که از شرکای خود در این بخش از جهان که شامل خلیج (فارس) نیز می‌شود دفاع کنیم. بنابراین کشورهای این منطقه نگاهشان را در این لحظه بی‌ثباتی و ابهام در منطقه به ما دوخته‌اند تا مجددا بر این تعهد تاکید کنیم و من احساس می‌کنم که آنها از آنچه خواهند شنید احساس رضایت خواهند کرد.
وی می‌افزاید: منم می‌دانم که صحبت‌های زیادی در این باره گفته شده است که ایران با این توافق هسته‌ای آزادی عمل بیشتری برای شیطنت در منطقه به دست خواهد آورد. من فکر می‌کنم مهم است که در نظر داشته باشیم تحریم‌هایی که ما درباره تعلیق آنها حرف می‌زنیم و سرانجام در چارچوب توافق هسته‌ای لغو خواهند شد، دقیقا برای دستیابی به محدودیت‌های معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران به اجرا گذاشته شدند. تحریم‌ها هرگز به خودی خود هدف نبودند بلکه همیشه وسیله‌ای برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای در راستای خطوط توافقی که ما اکنون درباره آنها مذاکره می‌کنیم بوده‌اند.
مشاور امنیت ملی جو بایدن تصریح می‌کند: بدترین چیز برای منطقه این است که یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای بتواند با پنهان شدن پشت یک عامل بازدارنده هسته‌ای فعالیت علنی‌تری در تروریسم و براندازی و حمایت از ستیزه‌جویان و غیره داشته باشد. بنابراین، یک ایران رها از قید و بند ایرانی می‌بود که دارای ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای بسیار مستحکم‌تری بود و در نتیجه احساس می‌کرد می‌تواند به شیطنت‌های بیشتری در منطقه مبادرت کند. از این رو، این توافق که ما در گروه پنج به اضافه یک درباره آن سرگرم مذاکره با ایرانی‌ها هستیم برای این است که به طور مستقیم به این تهدید بپردازیم، که هم از دید ما و هم از دید متحدان ما تهدید کاملا چشمگیری است.
وی در عین حال گفت: مهم است که در نظر داشته باشیم که بخش اعظم موفقیتی که ایران ظاهرا در سال‌های اخیر به دست آورده است برغم تحریم‌ها به دست آمده است.
وی می‌گوید: وقتی شما به جاهایی مانند یمن یا سوریه یا عراق یا جاهای دیگر نگاه می‌کنید، شاهد تضعیف نهادهای دولتی هستید که این مسئله به ایران این توانایی را داده است تا دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. بنابراین، بخش اصلی راه حل لزوما در این نیست که ایران ضعیف‌تر شود، بلکه صادقانه بگویم، در این است که شرکای ما قویتر بشوند.



نگرانی 8 درصدی‌ها از زاویه گرفتن روحانی


همزمان با هشدار روزنامه زنجیره‌ای آرمان نسبت به عبور طیفی از اصلاح‌طلبان از روحانی، یک روزنامه اصلاح‌طلب نسبت به «عبور روحانی از اصلاح‌طلبان» هشدار داد.
روزنامه آفتاب در این زمینه از قول فیاض زاهد (یکی از افراطیون مدعی اصلاحات)، کابینه روحانی را تکنوکرات‌هایی با خاستگاه اشرافیت توصیف کرد. فیاض زاهد گفت: «چهره‌های تکنوکراتی که از دل نوعی بروکراسی آریستوکراتیک، اشرافیت سیاسی به دولت نزدیک شدند، نه هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند و نه علاقه‌ای به این موضوع دارند، بیشتر معتقدند کشور را نمی‌شود با آرمان سیاسی، برنامه‌ها و تئوری‌های سیاسی اداره کرد بلکه باید با روش‌های مدیریتی پیش رفت. این گروه تکنوکرات‌هایی نزدیک به آقای رئیس جمهور هستند که گاه در دولت او نقش داشته‌اند، چهره‌هایی چون ترکان، واعظی و نوبخت از جمله این افراد به شمار می‌روند.»
وی می‌افزاید: فرض بدبینانه‌‌تری هم وجود دارد. فرض بدبینانه‌تر این است که آقای روحانی از فردای پیروزی و رفتن به کاخ ریاست جمهوری این باور را داشته که او خود به تنهایی، در نتیجه آن گونه که در افکار عمومی ظاهر شده، در مناظره‌ها، در سفرها، رأی آورده، مدیون شخصیت‌های سیاسی نیست، مدیون جریان سیاسی خاصی نیست.
این عضو حزب اعتماد ملی در ادامه نسبت به عبور روحانی از اصلاح‌طلبان اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: ممکن است روحانی بگوید وارد انتخابات ریاست جمهوری دوم می‌شوم، با توجه به این آورده‌ها اگر در سال 92، رئیس جمهور وام‌دار بودم، این بار یک رئیس جمهور مستقل خواهم شد، این نقطه خطرناکی است. فرض من این است که آقای روحانی چنین باوری ندارد اما کسی از دل آدم‌ها خبر ندارد. اگر رئیس جمهور فکر کند که بیانیه آیت‌الله هاشمی، اقدامات اصلاح‌طلبان و کناره‌گیری عارف از انتخابات در رأی گیری او بی‌تأثیر بوده و او خود به تنهایی در این مبارزه انتخاباتی به پیروزی رسیده، به نظر من با آینده سیاسی خود قمار کرده و این خطری است که می‌تواند او را تهدید کند.»
وی با بیان اینکه در دولت روحانی گرایش‌های ضد اصلاحات وجود دارد تصریح کرد: «در دولت گرایشی وجود دارد که معتقدند ما نیازی به اصلاح‌طلبان نداریم، حالا که اصلاح‌طلبان در موضع ضعف هستند و سرشان را آرام آرام از زیر آب بیرون می‌آورند، ما باید دستمان را روی این سر بگذاریم تا دوباره زیر آب بروند، چرا برای خودمان رقیب بتراشیم؟! این چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت با اراده و میل برخی نهادها همساز هستند و هدف مشترک دارند، هدف مشترک آنها این است که این نیروی سیاسی عظیم و اثرگذار را تضعیف کنند. پدر کوتاه مدت بخش‌هایی از مردان روحانی فکر می‌کنند با تضعیف اصلاح‌طلبان می‌توانند یک اتحاد استراتژیک با بخش‌هایی از حاکمیت ایجاد کنند تا در قدرت باقی بمانند. نگاهی به رفتار برخی وزرا بکنید.
به گزارش رجانیوز زاهد در ادامه بار دیگر به برخی اطرافیان روحانی نیش و کنایه زده و ضمن «بی‌خاصیت» توصیف کردن آنها، حضور این تیپ افراد در مناصب عالی اجرایی را به خاطر غیبت چهره‌های اصلی اصلاح‌طلب می‌داند: «در این مقطع، نیروهایی که طیفی از مدیران عالی رتبه، میانی و تکنوکرات‌های خنثی به شمار می‌روند افرادی که هزینه ندادند و در آسایش کامل، کاسبی کردند، در غیاب چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شوند. زمانی که حساسیت روی افراد سیاسی شناسنامه‌دار وجود داشته باشد، می‌دانید چه کسانی شانس دارند؟ افراد خنثی و بی‌خاصیت. در نتیجه دولت نمی‌تواند برنامه خود را پیش ببرد، در نتیجه سطح وسیعی از نارضایتی را در گروه‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.»
اشاره فیاض زاهد به خاستگاه آرای روحانی در حالی است که عارف به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات 92 فقط 8 درصد رأی داشت.



استارت زودهنگام عبور از روحانی


روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی نسبت به عبور اصلاح‌طلبان از روحانی هشدار داد.
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اشتباه 84 برای اصلاح‌طلبان در حال تکرار شدن است؛  عبور از روحانی» نوشت: در نگاه مخالفان در دهه 70، هاشمی به عالیجنابی بدل شده بود که نمی‌توانست خواسته‌های مردم را پیش ببرد. نتیجه انتخابات دوم خرداد 76 با 20 میلیون رای کاملا به سود گفتمان نوظهور اصلاح‌طلب شده بود.
این روزنامه می‌افزاید: هشت سال از روی کار آمدن اصلاحات گذشته بود و دولت باید مثل افرادی که دو سال قبل از پارلمان خداحافظی کرده بودند، دفتر و دستک خود را واگذار می‌کرد. هشت نفر کاندیدا شدند؛  هاشمی رفسنجانی با همه هجمه‌هایی  که علیه او مطرح شده بود وارد میدان مبارزات شد.... اما تز عبور از سران اصلاحات کار خود را کرده بود. در شرایطی که هاشمی و معین آمده بودند، کاندیداتوری رئیس مجلس ششم و محسن مهرعلیزاده اشتباهی نابخشودنی بود.
آرمان ادامه داد: دو سال از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گذشته بود.  برخی اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس هفتم حضور فعال نداشتند این‌بار متوجه شدند تنها راه پیشبرد مقاصدشان مشارکت فعال در عرصه‌های انتخاباتی است. اصلاح‌طلبان باید به لیست واحدی رو می‌آوردند. با این حال حزب اعتماد ملی اعلام کرد قصد دارد لیست جداگانه‌ای بدهد. سرانجام این انتخابات هم ناکامی جریان اصلاح‌طلب شد. اصلاح‌طلبان  باید خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم آماده می‌کردند. اصلاح‌طلبان می‌دانستند که این بار دیگر باید جلوی اشتباه 84 را بگیرند. رئیس دولت اصلاحات حضور خود را اعلام کرد اما بعد از آن کنار رفت و فردی آمد که رقیب اصلی احمدی‌نژاد شد. همچنین کاندیدای حزب اعتماد ملی که حضورش از چهار سال قبل قابل پیش‌بینی بود پا به صحنه گذاشته بود. درنهایت رئیس‌جمهور دوره‌های هفتم و هشتم کنار رفت. با این حال احمدی‌نژاد بود که چهار سال دیگر در راس دستگاه اجرایی قرار گرفت.
در ادامه این تحلیل با اشاره به افسردگی اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف نوشت: بعد از انتخابات سال 92 چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند که در انتخابات سال 94 مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. در حالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم می‌گوید:اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاشند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.
یادآور می‌شود برخی اصلاح‌طلبان نظیر (اصغرزاده) تصریح کرده‌اند؛ روحانی اصلاح‌طلب نیست و دولت وی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.
همزمان جهان‌نیوز  در گزارشی نوشت: در حالی که تاکنون تلاش زیادی برای یک دست شدن جبهه اصلاحات برای انتخابات آینده مجلس انجام شده، برخی شواهد نشان می‌دهد که اختلافات قدیمی میان چهره‌ها و جریانات این جناح یک بار دیگر در حال آشکار شدن است.
شورای مشورتی رئیس بنیاد باران که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 عارف را مجبور به کناره‌گیری کرد، اینک تلاش می‌کند کل جریان اصلاحات را به نحوی زیر مجموعه راهبردهای انتخاباتی خود قرار دهد. این شورا که اینک با اضافه شدن تعدادی از نمایندگان احزاب، نام شورای راهبردی اصلاحات را بر خود گذاشته است، تلاش کرده تا کلیه احزاب اصلاح‌طلب را تحت کنترل و هدایت خود دربیاورد. با این وجود حزب اعتماد ملی و مجموعه باقیمانده از نزدیکان مهدی کروبی- یکی از سران فتنه- چندی قبل همایش این حزب را برای اولین‌بار پس از فتنه 88 برگزار کرد و اکنون خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کند. منتجب‌نیا قائم‌مقام این حزب با اشاره به این که در این جلسه درباره نحوه ارتباط حزب اعتماد ملی با شورای راهبردی اصلاحات نیز تبادل‌نظر انجام گرفت خاطر نشان کرد: در شورای راهبردی صحبت‌هایی برای دور زدن احزاب مطرح شده که ما با این مواضع مخالفیم، زیرا قرار بود احزاب محور فعالیت باشند.
وی ادامه داد: من خدمت رئیس بنیاد باران و هاشمی هم رفته‌ام و گفته‌ام دخالت شورای راهبردی در امور استان‌ها خطرناک است و آنها گفته‌اند اجازه این دخالت را نمی‌دهیم اما عده‌ای سماجت کرده و راه را ادامه داده‌اند.



دروغپردازی زنجیره‌ای با استفاده از نام بابک زنجانی


وزارت نفت فضاسازی برخی نشریات زنجیره‌ای مبنی بر پیدا شدن بابک زنجانی دوم را تکذیب کرد.
برخی نشریات زنجیره‌ای نظیر آرمان در تیترهای اول و اصلی خود برای کاسبکاری‌های همیشگی نوشته بودند «بابک زنجانی دوم پیدا شد» اما مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با انتقاد از ادعای ظهور بابک زنجانی دوم گفت: وجود واسطه در خرید نفت امارات از ایران صحت ندارد.
به گزارش ایرنا، سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره فروش میعانات گازی به امارات و نحوه دریافت پول از این شیخ‌نشین، گفت: قرارداد ما با امارات متحده عربی مستقیم بوده اما به دلیل تحریم‌ها، این کشور حاشیه خلیج فارس تا پایان سال 2013 میلادی نمی‌توانست پول محموله‌های نفتی را مرتب پرداخت کند.
روابط عمومی وزارت نفت به نقل از قمصری اعلام کرد: از ابتدای سال 2014 با تمهیداتی که اندیشیده شده پول‌ها در حال دریافت بوده و بدهی پیشین دیگری به این مبلغ اضافه نشده است.
قمصری پیش از این در خصوص این موضوع گفته بود: عملکرد این شرکت و مالک آن شبیه عملکرد بابک زنجانی نبوده است. دلیل این امر آن است که ما با این شرکت در سال 2014 همکاری را ادامه دادیم و 3 میلیارد دلار از آنها پول گرفتیم اما روش پرداخت و عملیات را تغییر دادیم به گونه‌ای که میعانات گازی از ایران می‌برد و پول آن را تحویل می‌دهد و فقط بدهی قبلی آن باقی مانده است.



مشکل از ناکارآمدی است نه از تحریم‌ها


یک اقتصاددان اصلاح‌طلب می‌گوید ژنرال‌های فرتوت دولت ناکارآمد و ریسک‌ناپذیر هستند.
محسن رنانی گفته است: دولت می‌تواند پیکر فرتوت مدیران خود را اصلاح کند. این را قبلاً در نامه‌ای برای آقای روحانی نوشتم که دولت با ژنرال‌های فرتوت کارایی نخواهد داشت. مدیران دولت ریسک‌پذیر نیستند.
به گزارش روزنامه اعتماد وی با انتقاد از ربط دادن همه مشکلات اقتصادی به تحریم گفت: حل مشکل و توافق هسته‌ای تنها می‌تواند شرط لازم توسعه و رونق اقتصاد ایران باشد، اما شرط کافی نیست. باید واقع‌بین بود و قبول کرد که حل مسأله اتمی تنها 10 تا 20 درصد مشکلات کنونی اقتصاد را حل کند. در نتیجه این برگ برنده امروز و فردا تبدیل به برگ فشار می‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه وزرای دولت، به اندازه رئیس دولت هم جسارت ریسک را ندارند، ادامه می‌دهد: نگرانم بعد از تحریم‌ها با یک آشفتگی بی‌نظیر در واردات رو به رو شویم. زیرا هر گاه که درآمد ارزی بالا رفت با آشفتگی واردات رو به رو شدیم و هر گاه واردات آشفته شد یک بخش یا بخش‌هایی از تولید ملی از بین رفت. دولت تاکنون هیچ بسته‌ای برای مکانیزم واردات در دوران پساتحریم ارایه نداده است. اگر برای واردات هیچ بسته‌ای نداشته باشیم،‌رمقی که می‌تواند به وضع اقتصاد یاری کند، از دست می‌رود. نگرانم بازار ارز مدیریت نشود.