kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
خودروهای پلیس و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد

جنگ درخیابان‌های بالتیمورارتش آمریکا به میدان آمد

فرماندار ایالت مریلند آمریکا پس از مواجهه با «خشونت‌بارترین اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی افسران پلیس در ۵۰ سال اخیر» ضمن اعلام وضعیت «فوق‌العاده» نظامیان ارتش را برای سرکوب معترضین فراخواند.


نژاد پرستی علیه سیاهان در تاریخ آمریکا سابقه‌ای بس دیرینه دارد و از زمان استقلال این کشور از انگیس در سال 1776 با گوشت و پوست دولتمردان آمریکایی عجین بوده است.اما این غده چرکین مدتی است  سرباز کرده است.طی ماه‌های اخیر شمار زیادی از سیاه پوستان در شهرهای مختلف این کشور توسط افسران پلیس سفید پوست کشته شده و سپس پلیس‌های قاتل نیز تبرئه شده اند.
ادامه  کشتارهای هدفمند سیاهان و تبرئه پلیس‌های قاتل موج گسترده‌ای از اعتراضات را از شهر فرگوسن شروع و به سرعت به سایر شهرها رساند که طی دو روز گذشته این موج به توفانی سهمگین تبدیل شد و شهر بالتیمور در ایالت مریلند را نیز در نوردید.
ماجرای اعتراضات اخیر ایالت «مریلند» از قتل «فردی گری» جوان سیاه پوستی شروع شد که در جریان بازداشت توسط ماموران سفید پوست پلیس از ناحیه گردن به شدت زخمی شده بود و پس از یک هفته بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست داد.
ویلیام مورفی وکیل خانواده «گری» در این باره تاکید کرد: در حالی که «فردی» بدون مرتکب شدن هیچ جرمی در بازداشتگاه پلیس به سر می‌برد و تنها توجیه برای بازداشت وی سیاه پوست بودنش بود، از ناحیه گردن به شدت زخمی شد و پس از مدتی جان باخت.»
رئیس زندان با تیمور پیش از، دلیل جان باختن این سیاه‌پوست مجروح زندانی را، عدم دسترسی وی به حداقل امکانات درمانی عنوان کرده است.
وضعیت جنگی در شهر بالتیمور
 اعتراض‌ها به قتل «فردی گری» طی روزهای گذشته به جایی نرسید تا اینکه کاسه صبر مردم بالتیمور در زمان خاکسپاری  وی لبریز شد. روز دوشنبه بود که خبر رسید، هزاران نفر پس از خاکسپاری «گری»  به خیابان‌ها ریختند  و در اعتراض بزرگترین اعتراض ضدنژادپرستی در ۵۰ سال اخیر این کشور، با نیروهای امنیتی و پلیس به شدت درگیر شدند.
شهر «بالتیمور» در حال حاضر صحنه زد و خورد شدید بین نیروهای گارد ملی و معترضان به نژادپرستی پلیس آمریکا است. گسترش اعتراضات اکنون بالتیمور را به صحنه جنگ تبدیل کرده است. با وخیم شدن اوضاع ارتش این کشور برای سرکوب اعتراض‌ها به کمک پلیس آمریکا آمد.
«استفانی راولینگ بلیک»، شهردار بالتیمور نیز از دوشنبه  شب با  اعلام وضعیت «حکومت نظامی» و «منع آمد و شد» گفت این وضعیت دستکم یک هفته به طول خواهد انجامید.
«لاری هوگان»، فرماندار ایالت مریلند نیز  در بیانیه‌ای شدیداللحن معترضان را به «غارتگری» متهم و اعلام کرد گارد ملی مریلند به حال آماده باش درآمده است.
هوگان، در کنفرانس خبری گفت: «گارد ملی به دنبال اجرای قانون است. افسران پلیس با سپرهای دفاعی و کلاه مخصوص برای متفرق کردن معترضان از گاز فلفل استفاده می‌کردند.»
مقامات ایالتی می‌گویند درخواست داده‌اند ۵ هزار نیروی ارتش و ۵ هزار افسر پلیس برای کنترل خشونت‌ها و مقابله با معترضین به کمک نیروهای امنیتی بالتیمور بیایند.
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز در این باره نوشت: «در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده از جانب فرماندار ایالت مریلند، هزاران نفر از سربازان گارد ملی و افسران پلیس از سراسر منطقه به سمت بالتیمور سرازیر شدند.
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این که است خودروهای زیادی نیز که شماری از آنها ماشین‌های پلیس هستند به همراه چندین ساختمان در آتش سوخته‌اند.هنوز آمار دقیقی از تعداد زخمی‌ها و دستگیر شدگان از سوی مقامات پلیس منتشر نشده است. معترضان خشمگین شمار زیادی خودروی پلیس و اتوبوس را به آتش کشیده یا تخریب کرده‌اند.
نیروهای پلیس و رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا  نیز که از ابتدای اعتراضات، معترضان را به خشونت متهم کرده‌اند، باز هم همین خط را در پیش گرفته و اعلام  ادعا کردند که چند مامور پلیس در پرتاب سنگ و چوب توسط معترضان زخمی شدند.
نظامیان آمریکایی حین سرکوب و دستگیری معترضان، شماری از خبرنگاران مستقل را دستگیر کردند.
خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز گزارش داد، در حمایت از اعتراضات شهر بالتیمور،‌ در چند شهر دیگر آمریکا از جمله شهر «اوکلند» هم معترضان به خیابان‌ها آمده‌اند. نیروهای پلیس در چندین شهر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
واکنش اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اما  «لورتا لینچ»، وزیر دادگستری جدید این کشور را برای گفت‌وگو درباره اعتراضات به کاخ سفید فرا خوانده است.
آمارها نشان می‌دهد که هر 28 ساعت یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در خاک این کشور توسط ماموران پلیس مورد ضرب و جرح شدید قرار می‌گیرد یا کشته می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا نیز اخیرا تحقیقاتی را درباره ماموران پلیس و مقام‌های قضایی شهر فرگوسن انجام داد و اعلام کرد که بیشتر مسئولان قضایی این شهر اقدام‌های خود را با رویکردی نژادپرستانه انجام می‌دهند. اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به حاکمیت نژادپرستی در پلیس آمریکا اذعان کرده است.
انتظار از وزارت خارجه
با توجه به نقض آشکار حقوق اقلیت سیاه‌پوستان آمریکا از سوی دولت پلیس این کشور جا دارد مسئولین امر در وزارت خارجه کشورمان، برای بررسی  این مهم اقدام به تشکیل و اعزام یک کمیته حقیقت‌یاب به بالتیمور نماید.