kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲

خیز نظامیان برای کسب قدرت در مصر ژنرال السیسی وزیر دفاع استعفا کرد

استعفای ژنرال السیسی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر، به همه اما و اگرها درباره خیز ارتش برای تصاحب قدرت پایان داد.

استعفای ژنرال السیسی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر، به همه اما و اگرها درباره خیز ارتش برای تصاحب قدرت پایان داد.
ژنرال‌«عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر و رهبر کودتای نظامی علیه محمد مرسی، یکشنبه شب استعفای خود را تقدیم رئيس جمهور این کشور کرد تا منعی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشد. بدین ترتیب تحلیل‌ها راجع به پروژه کودتاچیان مصر برای قدرت گرفتن ژنرال‌ها به واقعیت تبدیل شد و این کشور احتمالاً کمتر از سه ماه دیگر همچون 60 سال گذشته تحت سیطره نظامیان اداره خواهد شد. به نوشته روزنامه «الحیات» چاپ لندن، ژنرال السیسی پس از موافقت شورای نظامی مصر با نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری استعفای خود را رسماً اعلام کرد. گفته می‌شود «صدقی صبحی»، رئيس ستاد ارتش مصر به جای السیسی برای پست وزارت دفاع معرفی شده است.
«احمد شفیق»، نخست‌وزیر «حسنی مبارک»، دیکتاتور مخلوع مصر جزو نخستین افرادی بود که با خوشحالی به این نامزدی واکنش نشان داد و از نامزدی السیسی حمایت کرد. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «پانوراما شرق‌الاوسط» نوشته نخست وزیر دوران مبارک و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری که با مرسی رقابت می‌کرد ضمن تاکید بر اینکه «با وجود السیسی هرگز نامزد انتخابات نخواهد شد» از مردم مصر خواست به «السیسی» رای بدهند. وی که از مصر خارج شده گفت: به زودی به کشور بازمی‌گردد. «شفیق» در ادامه با استقبال از خبر ترفیع السیسی به درجه ارتشبدی گفت: «سنت خوبی در میان نیروهای مسلح وجود دارد که وزیر دفاع باید به درجه ارتشبدی ارتقا یابد.»
احمد شفیق بین سال‌های 1996 تا 2002 نیز فرمانده نیروی هوایی ارتش مصر را بر عهده داشت. یک روز قبل از انتشار خبر نامزدی السیسی، به دستور رئیس جمهور موقت مصر و با استناد به قانون اساسی جدید این کشور مقرر شد انتخابات ریاست جمهوری زودتر از انتخابات پارلمانی صورت بگیرد تا بدین ترتیب امکان به قدرت رساندن السیسی باز هم افزایش یابد.
طبق اظهارات منابع نزدیک به دولت مصر،‌ژنرال السیسی اکنون دارای محبوبیتی نسبی در میان اقشار مختلف جامعه مصر است، بنابراین بهتر است تا از میزان این محبوبیت کاسته نشده، هر چه سریعتر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.از سوی دیگر، رئیس جمهور جدید مصر (بخوانید السیسی) می‌تواند تحت این شرایط از خلأ حاصل از نبود پارلمان نهایت بهره‌برداری را برده و پایه‌های قدرت نظامیان را بیش از پیش تقویت کند. دیگر اینکه، در صورت تقدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر پارلمانی، رئيس‌جمهور می‌تواند با نظارت بر انتخابات پارلمانی، مسائل سیاسی کشور را پیش ببرد.یادآور می‌شود پیش از این خبرهای زیادی از تلاش برخی کشورهای عربی منطقه برای به قدرت رساندن السیسی منتشر شده بود. براساس این گزارش این کشورها با صرف مبالغ کلان تلاش می‌کنند نامزدهایی را که احتمالاً شانس رقابت با السیسی دارند مجاب سازند در این انتخابات شرکت نکنند. تاکید «شفیق» بر نامزد نشدن می‌تواند ناظر بر همین مسئله باشد.