kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
یک مقام آگاه خبر داد

اولین دور مذاکرات جامع ایران و 5+1 اواخر بهمن در نیویورک

اولین دور از مذاکرات جامع ایران و 5+1 «احتمالا» در نیویورک برگزار خواهد شد و ظریف، اشتون و معاونین وزارت خارجه 5+1 در آن حضور خواهند داشت.

اولین دور از مذاکرات جامع ایران و 5+1 «احتمالا» در نیویورک برگزار خواهد شد و ظریف، اشتون و معاونین وزارت خارجه 5+1 در آن حضور خواهند داشت.
یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده  هسته‌ای خبر داد اولین دور مذاکرات جامع ایران و 6 کشور موسوم به 5+1 که قرار است از اواخر بهمن‌ماه آغاز شود، «احتمالا» در نیویورک برگزار خواهد شد اما مذاکرات بعدی به ژنو باز خواهد گشت.
وی با اشاره به اینکه ایران و 5+1 توافق کرده‌اند که در شهرهای مقر سازمان ملل متحد با یکدیگر نشست داشته باشند، تصریح کرد که در بین شهرهای نیویورک، وین و ژنو، ایران برگزاری نشست در ژنو و نیویورک را ترجیح می‌دهد. خاطر نشان می‌شود پیش از این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پی دیدار با کاترین اشتون در حاشیه اجلاس داووس اعلام کرد که مذاکرات برای گام نهایی توافق ژنو اواخر بهمن‌ماه بین ایران و 5+1 ادامه خواهد یافت.
این مذاکرات در پی اجرای برنامه اقدام مشترک براساس توافق ایران و 5+1 در ژنو است که از 20 ژانویه گام اول آغاز شد و قرار است دو طرف برای اجرای گام نهایی به پای میز مذاکره بازگردند.
این مقام آگاه همچنین با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی درخصوص استفاده از واژه «برچیدن» درباره تاسیسات هسته‌ای کشورمان به عنوان یکی از موارد توافقنامه ژنو تاکید کرد که راکتور اراک نتیجه 30 سال تلاش ایران است و کشورمان آن را حتی در شرایط سخت از دست نمی‌دهد و جزء نقاط قرمز ماست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی افزود که برخی موضع‌گیری‌های تند و صریح مقامات آمریکایی ممکن است به قیمت به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات تمام شود.
همچنین این منبع آگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر سوء استفاده‌های احتمالی طرف مقابل در طول اجرای توافق اولیه ژنو و انجام مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی از جمله ادامه تحریم‌های لغو شده در قالبی جدید و به بهانه موضوعاتی چون حقوق‌بشر و تروریسم یا وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به ایرنا گفت: چنانچه طرف مقابل بخواهد سوءاستفاده کند و به بهانه‌های حقوق‌بشر و تروریسم‌ همان تحریم‌ها را وضع کند، به معنی بر هم زدن مذاکرات و توافق ژنو است که قطعا با آن مقابله خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع مذاکره ایران و گروه 5+1 فقط هسته‌ای بوده و مذاکره‌کنندگان اجازه هیچ مذاکره دیگری را ندارند، اظهار داشت: چنانچه کنگره آمریکا به هر دلیلی، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند، مخل توافق ژنو خواهد بود که کاخ‌سفید نیز این موضوع را به کنگره گوشزد کرده است چرا که تقصیر شکست مذاکرات به گردن کنگره خواهد افتاد.
این منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا طرف مقابل می‌تواند برای ادامه یافتن تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید به بهانه‌هایی چون حقوق‌بشر و تروریسم، اجماع‌سازی جهانی علیه ایران انجام دهد؟ گفت: اولا بعید می‌دانم آنها بتوانند برای وضع تحریم‌های جدید یا ادامه تحریم‌های قبلی اجماع‌سازی کنند و ثانیا این امر خلاف توافق ژنو  است و مذاکرات پیش نخواهد رفت.
توافق ژنو به معنی عادی‌سازی رابطه با آمریکا نیست
این منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی درباره 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و نیز غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها و اینکه در توافق ژنو بیان شده است که به این قطعنامه‌ها پرداخته خواهد شد، گفت: توافق ژنو به معنای عادی‌سازی رابطه با غرب و آمریکا نیست بلکه دشمنی آمریکا با ایران سر جای خود قرار دارد.
وی با بیان اینکه ما اختلافات جدی با آمریکا در موضوعاتی چون فلسطین،  حقوق بشر و خاورمیانه داریم، تصریح کرد: یکی از اختلافات ما موضوع هسته‌ای است که در حال مدیریت کردن آن هستیم تا حقوق خود یعنی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزمان را که متضمن برنامه غنی‌سازی است، تثبیت و هزینه‌های آن یعنی تحریم‌ها را رفع کنیم.
وی تاکید کرد: اینکه در توافق ژنو آمده است که به قطعنامه‌های شورای امنیت پرداخته خواهد شد، از دستاوردهای بزرگ این توافق است چرا که 6 قطعنامه شورای امنیت از چنان اهمیتی برای غرب برخوردار بود که اجرای آن پیش شرط حتی انجام مذاکره بود.
این منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: با مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران، آنها پیش شرط را کنار گذاشتند اما در مذاکرات همچنان خواسته اصلی آنها اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.
وی با بیان اینکه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و پایبندی به آن خواسته اصلی غرب بود، افزود: در دوره جدید مذاکرات نه تنها اجرای این قطعنامه‌ها حتی در مذاکرات خواسته آنها نبود بلکه در توافق ژنو پرداختن به این قطعنامه‌ها به آینده موکول شده که ضعیف‌ترین نوع برخورد با این قطعنامه‌ها است.
این منبع اظهار داشت: این در حالی است که در توافق ژنو، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که متضمن یک برنامه غنی‌سازی است نه‌تنها در گام اول ادامه می‌یابد بلکه در گام آخر نیز ادامه خواهد یافت.
نتایج مذاکرات
 شفاف اعلام می‌شود
این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای  درباره انتقادها در مورد محرمانه بودن مذاکرات و اصرار برخی نمایندگان مجلس بر انتشار مذاکرات و متن توافق‌های شفاهی برای اجرای توافق ژنو (non paper)  گفت: مذاکرات قبل از رسیدن به توافق محرمانه بود چرا که هر مذاکره جدی محرمانه است. مذاکره‌ای که در رسانه‌ها پخش شود، جدی نیست و صرفا نمایش مذاکره است.
وی تاکید کرد: در آینده نیز لازم باشد مذاکرات محرمانه خواهد بود چرا که مذاکره واقعی و جدی، محرمانه است اما نتایج آن بصورت کاملا شفاف اعلام خواهد شد.