kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹
هاآرتص:

لایحه تحریم‌های سنا علیه ایران همان خواسته‌های اسرائیل است

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت محتوای لایحه جدید تحریم‌های سنا علیه ایران، همان خواسته‌های اسرائیل است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت محتوای لایحه جدید تحریم‌های سنا علیه ایران، همان خواسته‌های اسرائیل است.
روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین‌های اشغالی با اشاره به اینکه منتقدین لایحه تحریم‌های جدید ایران، زمان ارائه این لایحه را نامناسب می‌دانند، نوشت؛ به غیر از مسئله زمانبندی، یکی از بحث‌برانگیزترین مقتضیات در متن این لایحه، مسئله لزوم برچیده شدن کامل زیرساخت‌های  هسته‌ای ایران، از جمله تمامی تأسیسات غنی‌سازی و بازفرآوری سوخت هسته‌ای در این کشور است. واداشتن ایران به چنین الزامی، دقیقا مطابق با خواسته بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه  اسرائیل است که تأکید دارد هر نوع توافق نهایی با ایران باید به توانایی‌های غنی‌سازی این کشور کلاً خاتمه دهد. این در حالی است که مقامات دولت آمریکا می‌گویند، اولا؛ ایران هرگز با توقف کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود موافقت نخواهد کرد، ثانیا؛ محدود کردن سقف غنی‌سازی اورانیوم به 5 درصد مانع تولید سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران خواهد شد و ثالثا؛ متن لایحه شرایطی از جمله برچیده شدن غنی‌سازی ایران را از پیش تعیین کرده است که دست دولت آمریکا را در مذاکرات با ایران می‌بندد، زیرا مذاکره‌کنندگان آمریکایی دیگر هیچ مجالی برای مانور در خلال گفتگوهای هسته‌ای با ایران نخواهند داشت.
از سوی دیگر، حامیان این لایحه می‌گویند، دانش و مهارت‌های ایران در زمینه فناوری هسته‌ای آنقدر پیشرفته شده است که هرگاه ایران اراده کند قادر خواهد بود در مدتی بسیار کوتاه، همین اورانیوم 5 ‌درصد را تا سطحی بسیار بالا غنی‌سازی کند.
مشکل اساسی دوم در متن لایحه سنا اینگونه مطرح شده که در این لایحه آمده است: هرگاه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، آنگاه دولت آمریکا باید از اسرائیل حمایت‌های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی کند. مخالفان این لایحه می‌گویند این لایحه  به کشوری خارجی، هر چند  متحد نزدیک آمریکا باشد، اجازه می‌دهد نقشی تعیین‌کننده در این که آمریکا در چه برهه زمانی باید به عملیاتی نظامی بپیوندد، تفویض می‌کند.
حتی سناتور دایان فاینستاین، سناتور یهودی و حامی اسرائیل که رئیس کمیته اطلاعاتی سنا است، در 14 ژانویه طی سخنرانی در صحن علنی سنا در‌این‌باره گفت: من از آن بیم دارم که تصریح این مطلب در این لایحه مبنی بر این که: آمریکا،  در صورت حمله اسرائیل به ایران، باید از اسرائیل حمایت نظامی کند، دقیقا به مثابه این خواهد بود که ما با تصویب این لایحه، به اسرائیل حق بدهیم هرگاه که بخواهد آمریکا را وارد جنگ کند.