kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
بحران اقتصادی و امنیتی در اروپا

راشاتودی: انگلیس فقیرتر می‌شود

همزمان با افزایش اعتراضات و اعتصاب‌ها در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تحقیقات جدید از افزایش فقر در انگلیس خبر می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، طی 24 ساعت اخیر کشورهای یونان، اسپانیا و فرانسه شاهد تظاهرات و اعتصاب بود؛ در یونان معترضان در شهر آتن تعدادی مغازه و خودرو را به آتش کشیدند و به اموال عمومی خسارت وارد کردند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند به خواسته‌های زورگویانه اتحادیه اروپا تن ندهد. اتحادیه اروپا سررسید بدهی‌های یونان که  به رقم 320 میلیارد یورو می‌رسد، را چهار ماه عقب انداخته و در عوض، از آتن خواسته است، سیاست‌های ریاضتی مورد نظر اتحادیه را ادامه دهد.
در شهرهای‌ مختلف اسپانیا نیز دانشجویان علیه سیاست‌‌های آموزشی این کشور و اجرای اصلاحات به ضرر «دانشجویان فقیر» تظاهرات کردند. معترضان در مادرید که به هزاران تن می‌رسیدند، گفتند که نمی‌‌گذارند دانشگاه‌های دولتی نابود شوند.
واحد مرکزی خبر نیز به نقل از یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گزارش داد، کارکنان شرکت هواپیمایی «کرسر» فرانسه در اعتراض به حذف مشاغل توسط این شرکت، اعتصاب و تظاهرات  کردند. صاحبان شرکت کرسر اعلام کرده بودند که قصد دارند شماری از پرسنل شرکت را بازخرید کنند.
در انگلیس نیز موسسه مطالعاتی «فابین سوسایتی» اعلام کرد، تعداد فقرای این کشور تا سال 2020 میلادی از سه میلیون و 600 هزار نفر بیشتر شده و به رقم 16 میلیون نفر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک میلیون و 500 هزار نفر از این افراد فقیر را کودکان تشکیل خواهند داد.
درآمد ثروتمندان انگلیس در حال حاضر 11 برابر کم‌درآمدهاست.
خبرگزاری تسنیم اما به نقل از روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» گزارش داد،  شهروندان اروپایی روز‌به‌روز نسبت به سیاست‌های اتحادیه اروپا بی‌اعتماد‌تر می‌شوند.
این روزنامه با اشاره به اعتراضات گسترده مردم یونان علیه اتحادیه اروپا، افزود: اکنون تلاش برای استقلال اسکاتلندی‌ها، فکر و خیال‌های انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا، بالا رفتن محبوبیت حزب ضد یوروی آلمان بر اساس نظرسنجی و البته صعود راستگراها در فرانسه دیده می‌شود. پس موضوع ادامه راه با یا بدون یونان مطرح نیست. مسئله این است که شهروندان اروپایی دیگر نمی‌خواهند خود را تحت قیومیت دیگری احساس کنند. ترس از تمامیت‌خواهی و استبداد بروکسل در بین شهروندان شدت می‌گیرد.