kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
رهبر الحوثی‌های یمن:

«منصور هادی» نوکر آمریکا و عربستان حامی اصلی القاعده است

«عبدالملک الحوثی» در سخنانی تلویزیونی رئیس جمهور مستعفی یمن را «نوکر آمریکا و عربستان» خواند و ریاض را حامی اصلی القاعده دانست.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، «عبدالملک الحوثی»، رهبر انصارالله یمن در سخنانی که از شبکه «المسیره» پخش شد، به شدت حزب اصلاح یمن، عربستان، آمریکا و «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که اقدامات آنها باعث شده یمن به آشوب کشیده شود.
«عبدالملک الحوثی» با اشاره به  فرار «منصور هادی» از صنعا گفت: «این اقدام گامی برای فراهم کردن خوراک برای تنش‌ها و پیچیده‌کردن بحران یمن بود. «منصور هادی» بطور کامل تسلیم خواسته‌های آمریکا و عربستان است. ما اکنون شاهد مزدورانی در یمن هستیم که بطور آشکارا برای خارجی‌ها کار می‌کنند و برخی از نیروهای یمنی و در راس آنها حزب اصلاح خواهان دخالت خارجی در کشور هستند به گونه‌ای که انگار یمن ایالتی از ایالت‌های آمریکا و یا امارتی از امارت‌های عربستان است.»
وی تاکید کرد: «پولی که عربستان به یمن تزریق می‌کند به هیچ‌وجه مورد استفاده شهروندان یمنی قرار نمی‌گیرد بلکه برخی نیروهای مشخص از آن در راستای ایجاد ناامنی در کشور بهره می‌برند. عربستان مستقیم از القاعده و نیروهای تخریب‌گر حمایت می‌کند.»رهبر حوثی‌های یمن ادامه داد: «ما اکنون شاهد دخالت آمریکا و عربستان در امور داخلی یمن هستیم. دخالت اقتصادی ریاض در یمن به دلیل خشم و ناراحتی آنها از انقلاب مردم است.»
«عبدالملک الحوثی» ادامه داد: «حزب اصلاح و نهادهای وابسته به آن در مقابل انقلاب مردم یمن و خواسته‌های بر حق آنها ایستاده‌اند و با وسایل و شیوه‌های ناپسند و غیرانسانی درصدد ناکام گذاشتن این انقلاب هستند. حزب اصلاح آشکارا در استان‌های مارب و شبوه با القاعده همکاری می‌کند و القاعده در یمن اکنون به ابزاری اطلاعاتی در خدمت نیروهای خارجی تبدیل شده است.»
رهبر حوثی‌ها  در پایان تاکید کرد: «یمنی‌ها تصمیم خود را گرفته‌اند و بر مسیری واضح و آشکار توافق کرده‌اند که به نفع کشور و ملت است. ملت یمن تصمیم به تشکیل شورای ملی (پارلمان)، شورای ریاستی و دولت وحدت ملی گرفته‌اند و این امر باید محقق شود. انقلاب مردمی یمن کشور را از تجزیه شدن نجات داد.»
سایر رویدادها
* بعد از جنبش انصار الله، حزب کنگره ملی یمن نیز با انتقال مکان گفت‌وگوهای سیاسی از صنعا مخالفت کرد.
* سفیر عربستان سعودی، قطر و امارات فعالیت خود را در استان عدن در جنوب یمن آغاز کردند.
* «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز پنجشنبه در دیدار با «عبد ربه منصورهادی»  از توافق طرفین بر از سرگیری گفت و گوها خبر داد.
* یک روزنامه روسی از سفر مقام‌های ارشد جنبش انصار الله یمن و چند حزب سیاسی متحد این جنبش به روسیه با هدف همکاری‌های دو جانبه خبر داد.
* رهبران جنبش جدایی طلب در جنوب یمن، روز پنجشنبه پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر عدن در جنوب این کشور را رد کردند.