kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵

پیشنهاد ایران به آذربایجان برای واردات برق در تابستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد ایران پیشنهاد رسمی خود برای واردات ۵۰۰ مگاوات برق از کشور آذربایجان را برای جبران کسری برق در تابستان ارائه کرده است.


هوشنگ فلاحتیان در گفت و گو با  خبرگزاری فارس در خصوص اینکه آیا برای جلوگیری از خاموشی برق علاوه بر مدیریت تقاضا اقدامات دیگری صورت خواهید داد،گفت: براساس یکی از سناریوها اگر پیک مصرف برق تابستان 94 به 52 هزار مگاوات برسد، پاسخگویی به این میزان بار کار بسیار دشواری است، اما اگر پیک بار مصرف برق بین 50 تا 51 هزار مگاوات مدیریت شده و مدیریت تقاضا صورت گیرد، خاموشی برق نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همکاری مردم در صرفه‌جویی مصرف برق، خاموشی نخواهیم داشت، اظهار داشت:اگر مردم در سال 94 در مقایسه با سال‌جاری، 10 درصد صرفه‌جویی کرده و از لوازم پرمصرف استفاده نکنند، خاموشی برق نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: متوسط میزان خاموشی برای هر مشترک در کشور روزانه دو دقیقه و سالانه بیش از 700 دقیقه است اما میزان خاموشی در کشورهای پیشرفته تنها سالانه 10 دقیقه است، پس لزوم فرهنگ‌سازی سراسری در صرفه جویی مصرف برق یک ضرورت است.
فلاحتیان با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که در پیک بار سال آینده تراز تولید و مصرف برق حداقل 3 هزار مگاوات با کسری مواجه خواهد شد اظهار داشت:پیشنهادی به جمهوری آذربایجان برای واردات برق و جبران کسری برق در تابستان ارائه کرده ایم که امیدواریم این توافق حاصل شود تا حداکثر 500 مگاوات برق در فصل تابستان از این کشور تامین کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی 10 درصدی در مصرف برق موجب کاهش 20 هزار میلیارد تومانی در هزینه‌های دولت در احداث نیروگاه‌های جدید خواهد بود گفت: اگر ما بتوانیم فقط در مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور با هدف اقتصاد مقاومتی 20 درصد صرفه‌جویی کنیم، براساس قیمت‌های بین‌المللی سوخت، حدود 20 هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کل کشور امکان کاهش هزینه وجود دارد.
فلاحتیان افزود: این درحالی است که وزارت نیرو همه‌ساله برای پاسخ‌گویی به رشد تقاضا و افزایش مصرف برق کشور که به‌طور متوسط سالانه هشت درصد رشد دارد، سالانه به احداث چهار هزار تا پنج‌هزار مگاوات واحد جدید نیروگاهی اقدام می‌کند و اگر مشترکان بخش‌های خانگی، صنایع، تجاری، کشاورزی و ... حدود 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در چنین شرایطی، ظرفیت کنونی نیروگاه‌های کشور کفاف مصرف را می‌کند.