kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

مدیریت در برخی خصوصی‌سازی‌ها هنوز دولتی است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در برخی خصوصی‌سازی‌ها با وجود انتقال مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی اما مدیریت منتقل نمی‌شود و کماکان در دست دولت باقی می‌ماند.



میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست علمی و تخصصی با موضوع آسیب‌شناسی و اجرایی واگذاری سهام دولتی بر موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، افزود: خصوصی‌سازی را می‌توان انتقال مالکیت و مدیریت از بخش دولتی و غیردولتی به منظور افزایش بهره‌وری و کارایی تعریف کرد.
وی اضافه کرد: تجربه‌ جهانی نشان داده که دولت بنگاهدار خوبی نبوده و نمی‌تواند باشد و بخش خصوصی این کار را بهتر از دولت انجام می‌دهد، بنابراین باید بخش خصوصی را به منظور تصدی‌‌گری در اموری که اجازه حضور در آن دارد یاری و کمک کرد.
پوری حسینی در خصوص واگذاری سهام دولت در قالب رد دیون نیز گفت: بحث رد دیون و واگذاری بخشی از دارایی و سهام دولت در قالب طلب دولت به بخش شبه‌دولتی و خصوصی، روش مناسبی برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور نیست. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: رد دیون و تسویه بدهی به بخش غیردولتی که به جای پول آنها، بخشی از سهام دولت به غیردولتی‌ها داده می‌شود به معنای خصوصی‌سازی نیست و به هیچ عنوان رقابت را در بخش‌های اقتصادی ایجاد نمی‌کند و در اصل نه‌ تنها این موضوع در تعریف خصوصی‌سازی نیست بلکه رد دیون در تضاد با اهداف خصوصی‌سازی است. وی با اشاره به اینکه دولت‌های نهم و دهم مصوبات زیادی در ارتباط با رد دیون داشتند، افزود: اجرای این مصوبات به مفهوم خصوصی‌سازی نیست و ما در کشور، بخش خصوصی‌ قدرتمند، ثروتمند و شجاع کم داریم و باید شرایط و قوانین به شکلی باشد که بخش خصوصی واقعی حضور بیشتری داشته باشد.