kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
با اشاره به سه پرونده فساد اقتصادی

رئیس قوه قضائیه: بانک‌ها یک جای کارشان می‌لنگد

رئیس دستگاه قضایی کشور با اشاره به کشف چند پرونده جدید فساد بزرگ اقتصادی در ارتباط با بانک‌ها تاکید کرد: بانک‌ها یک جای کارشان می‌لنگد.

خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

آیت‌الله صادق ‌آملی لاریجانی که از روز سه‌شنبه به استان لرستان سفر کرده است، دیروز در جلسه شورای اداری این استان گفت: 2 تا 3 پرونده جدید فساد بزرگ اقتصادی کشف شده است که هنوز به دادسرا ارجاع نشده‌اند.
وی در این باره به یکی از این پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از این پرونده‌ها مربوط به یک آقایی است که توسط وی بالغ بر 6500 میلیارد تومان وام از یکی از بانک‌ها دریافت کرده و هنوز آن را عودت نداده است و جزو معوقات بانکی قرار گرفته است.
رئيس دستگاه قضا تاکید کرد: این فرد نه تنها وام دریافتی را به بیت‌المال برنگردانده بلکه بخشی از آن را به صورت ارز از کشور خارج کرده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از بانک‌ها به افراد خاصی و در عین حال بدحساب بی‌حساب و کتاب تسهیلات می‌دهند، گفت: اما در مقابل به یک بنده خدای دیگری که 50 تا 100 میلیون تومان وام می‌خواهد یا نمی‌دهند یا آنقدر مشکلات و موانع جلوی پایش می‌گذارند و وثیقه سنگین می‌خواهند که می‌رود و برنمی‌گردد.
یک جای کار بانک‌ها می‌لنگد
آیت‌الله لاریجانی با انتقاد از رویه موجود تصریح کرد: یک جایی از کار می‌لنگد که برخی از بانک‌ها کارشان را درست انجام نمی‌دهند، البته ناگفته نماند که گاهی هم به طمع جریمه و کسب سود بیشتر است که این مشکلات را به وجود می‌آورند.
وی با بیان این مطلب که قوه قضائيه قاطعانه با دانه درشت‌های معوقات برخورد می‌کند، افزود: بعضی از دریافت‌کنندگان تسهیلات واحدهای تولیدی به خاطر افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی نمی‌توانند وام را برگردانند.
وی تاکید کرد: در پرونده امیر آریا هم بخش‌هایی از دستگاه‌های اجرایی لغزیدند که آن مسائل پیش آمد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: ما از بانک‌ها انتظار داریم که در این طور مواقع در طرف شاکیان وام‌گیرنده قرار گیرند، اما متاسفانه شاهدیم که خیلی از بانک‌ها در این طور مواقع به جای همکاری با دستگاه قضایی از باب طمع یا مشکلات دیگر، هیچ شکایتی از بدهکاران دانه‌درشت نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی ممکن است مدعی‌العموم ورود پیدا کند، اما در مورد بانک‌ها و مؤسسه‌های خصوصی بایستی شاکی خصوصی درخواست کند. آیت‌الله لاریجانی گفت: متاسفانه چهره قوه قضائيه اینگونه معرفی شده که سرمایه‌دارها را می‌گیرد و می‌بندد که چنین ذهنیتی به این قوه دور از انصاف است و برخورد قضایی به خاطر این است که دستگاه‌ها کارشان را درست انجام دهند.
اطاله دادرسی زیبنده دستگاه قضایی نیست
رئیس قوه قضائیه در اجتماع قضات و کارکنان دادگستری لرستان هم با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص طرح تحول در دستگاه قضایی گفت: براساس این طرح که در حال اجراست، اتقان آرا و عدم اطاله دادرسی است که اکنون در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
وی با بیان این مطلب که نقض بعضی آرا دلیل عدم اتقان نیست، اما می‌تواند نسبی باشد، گفت: گاهی پرونده‌های ماده 18 را که نگاه می‌کنم عجیب است که با وجود صراحت قانون، آراء صادره متقن نیست.
قرار مجرمیت رحیمی بیش از اینها بود
آیت‌الله لاریجانی با بیان این مطلب که باید شرایطی فراهم شود که هرگاه کسی به مسئولیتی گمارده شد اطمینان داشته باشد نمی‌تواند سوءاستفاده کند، افزود: کسی باور نمی‌کرد که معاون اول رئيس جمهوری محکوم شود و به زندان برود. وی با بیان این مطلب که در صدور حکم نگاه سیاسی نداشته‌ایم، افزود: پرونده در سال 88 ارجاع شد و سیاسی بودن آن بحث ناروایی است.
رئيس قوه قضائیه اضافه کرد: ماجرای معاون اول رئیس جمهوری مثنوی 70 من کاغذ است که به یک میلیارد و خورده‌ای ربط ندارد، موضوع خیلی بیشتر از اینهاست و اختلاس در بیمه رخ داد و از آنجا پیگیری شد.
وی با بیان این مطلب که من رای را به قاضی تحمیل نمی‌کنم، اضافه کرد: قرار مجرمیت که قبلا بازپرس صادر کرده بیش از اینهاست و کیفرخواست و میزان مجازات کیفری بیش از این بود که در دیوان کاهش داده شد و من هم نظر خودم را تحمیل نمی‌کنم.