kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

کوتاه از ایران


توزیع 4 هزار تن پرتقال
ساری - فارس: رئيس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 4 هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید از مازندران به استان‌های کشور حمل شد. دلاور حیدرپور افزود: تاکنون حدود 24 هزار تن مرکبات برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است.وی با بیان اینکه تا هر میزان که ضرورت ایجاب کند خرید مرکبات برای تنظیم بازار شب عید ادامه پیدا می‌کند، گفت: امیدواریم با توزیع پرتقال در استان‌های کشور براساس سهمیه این میوه به میزان کافی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.حیدرپور خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی پرتقال برای شب عید به میزان کافی انجام می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی برای تامین پرتقال شب عید وجود ندارد و نیازی به واردات نیست.
تدوین سند مقابله با ریزگردها
اهواز - واحد مرکزی خبر: معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: معضل گرد و غبار کشور باید به صورت ریشه‌ای برطرف و کانون‌های گرد و خاک باید به صورت علمی اصلاح شود که در این زمینه سند منطقه‌ای برطرف ساختن معضل ریزگردها تدوین خواهد شد متصدی افزود: مصوبه جدید دولت در زمینه گرد و غبار برگرفته از سند ملی این سازمان است که یک نسخه استانی نیز از آن ایجاد شده و احیای تالاب‌های خوزستان یکی از راهکارهای سازمان محیط زیست در این خصوص است.
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کاهش 46 درصدی بارش در خوزستان و به دنبال آن کاهش رطوبت خاک از عوامل افزایش گرد و خاک در این استان است، گفت: برای مقابله با پدیده گرد و غبار این موضوع از مهر پارسال در دستور  کار سازمان محیط زیست قرار گرفت و اکنون به عنوان یک اولویت محسوب می‌شود.
تامین آب از سفره‌های زیرزمینی
بیرجند - ایرنا: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 60 درصد منابع آبی کشور از سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شوند که با توجه به کم شدن نزولات جوی و حفر چاه‌های غیرمجاز با کاهش شدید ذخیره‌ آب این سفره‌ها مواجه هستیم.«خداکرم جلالی» در کنگره بین‌المللی استحصال آب و آبخیزداری در بیرجند افزود: اگر به وضعیت آبی ایران آماری همچون یک‌سوم میزان بارندگی جهان، سه برابر تبخیر جهان، یک درصد خشکی‌های جهان و 2/2 درصد بیابان‌های جهان را بیافزاییم، می‌بینیم در وضعیت خوبی بسر نمی‌بریم.وی با بیان اینکه اعتبارات سال آینده آبخیزداری و آبخوانداری کشور دو برابر شده، گفت: هر قدر اقدامات ما در این حوزه افزایش یابد، بهتر می‌توان با شرایط جوی به وجود آمده، مقابله کرد.
63 هزار روستای محروم در کشور
تربت حیدریه - ایرنا: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: بیش از 1800 میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه روستایی کشور اختصاص یافت.«ابوالفضل رضوی» در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان تربت حیدریه اظهار کرد: 63 هزار روستا در کشور وجود دارد که محروم هستند.وی افزود: برای تقویت اقتصاد روستائیان، تمام امتیازات و امکانات توسط دولت برای رونق روستاهای کشور در نظر گرفته شده است لذا به روستائیانی  که یک شرکت تولیدی، خدماتی، معدنی، دانش‌بنیان و امثال آن تشکیل دهند، از سوی دولت چهار برابر آورده و مشارکت مردم وام با کارمزد 3 درصد پرداخت می‌شود.به گفته رضوی این وام با مشارکت حداقل 200 خانوار روستایی و ضمانت کارت یارانه آنان و با مدت بازپرداخت هشت ساله داده می‌شود.
قطع برق در خوزستان
اهواز - فارس: در اثر بارندگی‌های پراکنده در خوزستان برق برخی شهرهای این استان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر قطع شد. بارش باران و ترکیب آن با خاک برجای مانده از پدیده گرد و غبار سبب شد تا روی خطوط انتقال برق لایه‌ای از گل تشکیل و موجب اتصالی و قطع آنها شود.
بارش 80 سانتی‌متری برف
سرویس شهرستان‌ها: رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان چادگان واقع در استان اصفهان گفت: بارش بیش از 80 سانتی‌متر برف در ارتفاعات این شهرستان موجب مسدود شدن راه‌های ارتباطی 40 روستای شهرستان شده است.به گفته مسئولان شهر چادگان، ماموران راهداری برای بازگشایی راه‌های روستایی مشغول انجام عملیات برف‌روبی شده‌اند. ازسوی دیگر مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش چهار‌محال‌وبختیاری گفت: به دلیل بارش سنگین برف مدارس تمام مقاطع تحصیلی نوبت صبح شهرستان کوهرنگ روز چهارشنبه تعطیل اعلام و فعالیت سایر مدارس و مراکز آموزشی استان با یک ساعت تاخیر شروع شد.