kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

سال آبی سختی در پیش رو داریم

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه 14 کلان‌شهر کشور درگیر تنش آبی هستند، گفت: امسال با سخت‌ترین شرایط آبی طی هشت سال خشکسالی روبه‌رو هستیم.


اصفهان- خبرنگار کیهان:

به گزارش روابط عمومی استانداری اصفهان، محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به تدوین برنامه اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال آینده، اظهار داشت: هم اکنون حدود 110 میلیارد متر مکعب برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی و استراتژیک خود داشته‌ایم که در اثر این برداشت‌های بی‌رویه علاوه بر کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی نشست گسترده دشت‌ها، آب‌دهی چاه‌ها، چشمه و قنات‌ها کاسته شده است. وی تصریح کرد: طرح جامع برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز و تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف آب‌های زیرزمینی در هشتمین جلسه شورای عالی آب تصویب شد که از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.
وی این طرح را شامل 15 پروژه عنوان و به ایجاد و استقرار 1200 بازار محلی آب و انسداد چاه‌های غیرمجاز جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور گفت: با اجرای طرح انتظار می‌رود به طور متوسط 4 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب در هر سال از کسری حجم مخزن دشت‌های دارای بیلان منفی جبران شود که این جبران از طریق 80 درصد انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز است.
حاج‌رسولی‌ها با اشاره به کاهش محسوس بارش در سال آبی جاری گفت: در زمان حاضر به دلیل کاهش روان‌آب‌ها، آورد سدهای کشور 50 درصد نسبت به دراز مدت و 22 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تا امروز 10 درصد کاهش بارش نسبت به برنامه‌ریزی سال آبی جاری داریم، افزود: هم اکنون در حوضه‌هایی مانند ارومیه 26 درصد و دریای خزر 29 درصد افزایش نسبت به درازمدت داشته‌ایم.
حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: پوشش برفی کشور نیز در زمان حاضر 60 هزار کیلومتر مربع است که سال گذشته در همین زمان 205 هزار کیلومتر مربع بود و حدود 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد، در آب معادل برف نیز 15 درصد کاهش داریم و تمام نشانه‌ها بیانگر یک سال آبی سخت و شرایط بحرانی است. وی تصریح کرد: اکنون شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، کرمان، کرج، بندرعباس و مشهد از جمله شهرهای دارای تنش آبی هستند.