kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر:

26 درصد معتادان کشور مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، نسبت به افزایش آمار معتادان مخدرهای صنعتی هشدار داد و گفت: هم‌اکنون 26 درصد معتادان کشور را مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی تشکیل می‌دهند.


به گزارش خبرنگار ایرنا «علیرضا جزینی» دیروز در نخستین جشنواره ملی ایده‌های برتر در زمینه کاهش و کنترل مواد مخدر در گرگان، اظهار داشت: افزایش مبتلایان به مصرف موادمخدر صنعتی در حالی است که 4 سال پیش فقط 3 درصد معتادان کشور، این نوع مواد را مصرف می‌کردند.
وی با بیان اینکه روند رو به رشد مصرف موادمخدر صنعتی در بین اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان نگران‌کننده است، افزود: هم‌اکنون یک میلیون و 325هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که 50 درصد آنان یعنی 670هزار نفر تحت درمان هستند.
جزینی با اشاره به تهدیدها و آسیب‌های مصرف مواد مخدر صنعتی بر فرد و خانواده، اضافه کرد: انتقال برخی بیماری‌های واگیر مثل «ایدز» و «ایجاد توهم» در فرد که بعضا منجر به قتل افراد خانواده می‌کنند، از مهمترین پیامدهای مصرف این نوع مواد است.
وی با بیان اینکه طی 10 ماه گذشته یکهزار و 900 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در کشور کشف شده است، تصریح کرد: امروزه مصرف این نوع مواد در قالب قرص‌های روان‌گردان، لاغری و قرص‌هایی که دانشجویان شب امتحان مصرف می‌کنند، بسیار افزایش یافته و نگران‌‌کننده است.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به رقم بالای مصرف قرص‌های «ترامادول» در کشور و اثرات بسیار خطرناک آن در مصرف‌کنندگان، خاطرنشان کرد: این قرص‌ها و دیگر قرص‌های مشابه که به عناوین مختلف مصرف می‌شود، مقدمه‌ای برای اعتیاد به مواد‌مخدر صنعتی است.
به گفته وی، تنها در 10 ماهه امسال بالغ بر 70میلیون عدد قرص ترامادول که بیشتر وارداتی بوده، کشف شده است.
وی اضافه کرد: در این خصوص در نامه‌ای به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از این بخش خواسته شده است که تولید این نوع قرص کاهش یافته و یا متوقف شود.
وی از نبود پروتکل درمانی برای مواد مخدر صنعتی در کشور خبر داد و گفت: سالانه 500 تن مواد مخدر سنتی در کشور مصرف می‌شود.