kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
نشست پرحاشیه رئیس سازمان محیط زیست با رسانه‌ها در اهواز

خبرنگاران استانی با ماسک در جلسه پرسش و پاسخ ابتکار حاضر شدند!

نشست خبری دیروز رئیس سازمان محیط زیست در حالی برگزار شد که خبرنگاران خوزستانی در اعتراض به عملکرد معصومه ابتکار در جریان آلودگی هوای خوزستان با ماسک در این جلسه حاضر شده بودند.


اهواز- خبرنگار کیهان:

این نشست که با یک ساعت تأخیر ورود رئیس سازمان میحط زیست و تیم همراهش برگزار شد، سؤال و پاسخ‌ها در جوی اعتراضی و چالشی صورت گرفت.
بنابراین گزارش در حالی که رسانه‌های محلی در جلسه حضور داشتند و طبعاً خود را در اولویت اول سؤال کننده‌ها می‌دانستند با ورود تیم رسانه‌ای همراه رئیس سازمان محیط زیست مدیر جلسه را بر آن داشت تنها به 10 نفر از خبرنگاران اجازه دهد تا به نمایندگی از سایر رسانه‌ها اقدام به طرح سؤال کنند که به شدت مورد اعتراض رسانه‌های بومی استان قرار گرفت.
این گزارش می‌افزاید: رئیس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، اگر رهبر معظم انقلاب به موقع در مسئله بحران تنفس در خوزستان و موضوع ریزگردها ورود نمی‌کردند شما به اینجا نمی‌آمدید و چرا در دولت یازدهم به پلنگ‌سانان بیشتر از مردم اهمیت داده می‌شود در حالی که در سال‌های آینده کودکان خوزستانی دچار سرطان‌های مختلف پوستی و تنفسی خواهند شد گفت: حوزه کاری شما خبرنگاری و حوزه کاری ما نیز محیط زیست است پس بهتر است در خارج از حوزه کاری خودمان اظهارنظر نکنیم و در حیطه پزشکی هم اجازه دهید وزارت بهداشت نظر بدهد.
ابتکار در واکنش به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا دیر به استان سفر کرده‌اید گفت: از اینکه در روزهای گرد و غبار به خوزستان نیامدم متأسف هستم، ولی آیا مهم‌ترین مشکل مردم خوزستان در روزهای بحرانی گرد و غبار این بود که چرا بنده آن موقع نیامدم و الان آمده‌ام. وی گفت: این چهارمین سفر بنده به خوزستان است، در حالی که حدود شش استان کشور را هنوز فرصت سفر کردن پیدا نکرده‌ام.
این گزارش می‌افزاید: معصومه ابتکار در این نشست نیز برحسب عادت گذشته، در جریان پاسخ به سؤالات خبرنگاران عموماً سخنان خود را با رنگ و بویی از تمجید از دولت تدبیر و امید و انتقاد از دولت قبل همراه کرد، به طوری که در واکنش به اعتراض سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست که مکرر تصمیمات دولت یازدهم را برخلاف دولت قبلی کارشناسی و علمی عنوان می‌کند، گفت: اگر شما مطالبتان را از کیهان استناد می‌کنید، بنده تکذیب می‌کنم!
سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان با اشاره به انتقال یک میلیارد متر مکعب آب در یک دوره 40 تا 50 ساله گذشته پرسید: آیا این تصمیم دولت تدبیر و امید علمی و کارشناسی است که در شورای عالی آب 570 میلیون مترمکعب انتقال آب از سرشاخه‌های استان را مصوب کرده است که ابتکار در پاسخ به این سؤال گفت: چون در حال حاضر حضور ذهن ندارم که جزئیات مصوبه چه بوده نمی‌توانم درباره آماری که راجع به حجم انتقال آب دادید اظهارنظر کرده و آن را تأیید یا رد کنم. وی افزود: دولت یازدهم موافق انتقال آب بین حوزه‌ای که بخواهد لطمه‌ای به حق آبه کارون یا هر رودخانه دیگری بزند، نیست. در دولت قبل انتقال آب بین حوزه‌ای زیاد انجام شد، اما اکنون در دولت یازدهم انتقال آب فقط برای آب آشامیدن، آب هم به شرط اصلاح الگوی کشاورزی اعلام شده است.
رئیس سازمان محیط زیست در عین حال افزود: اینکه ما تصور کنیم الان از راه شناسایی مقصرین و جلوه دادن عده‌ای مشکل قابل حل است و اینکه اساساً آیا این واقعیت را بپذیریم یا انکار کنیم، درست نیست و آیا می‌توان این مسئله را انکار کرد.
ابتکار در پاسخ به اعتراض خبرنگاران استانی به عدم حضور فعال و اثرگذارش در خوزستان و پی‌گیری مشکلات مردم قول داد که در چند هفته آینده، نشست مدیران کل سازمان‌های محیط‌زیست کشور در خوزستان برگزار شود.
گفتنی است معصومه ابتکار در روزهای گذشته نیز که مردم خوزستان درگیر بحران گرد و غبار و هجوم ریزگردها بودند مورد انتقاد شدید برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه مجمع نمایندگان خوزستان و جمعی از مردم و مسئولان محلی قرار گرفت، اما وی در گفت‌وگوی صبحگاهی خود با رادیو با اشاره به موج مخالفت‌ها با وی از منتقدان خود خواست که از وضعیت گرد و خاک در مناطقی از کشور استفاده سیاسی نکنند و در شرایط فعلی از موج سواری بر روی گرد و خاک بپرهیزند.