kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت: با روند افزایش مصرف

مخازن نفت و گاز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با این روند مصرف انرژی در کشور در کمتر از 10 سال آینده اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاده است برای مخازن نفت و گاز می‌افتد.


به گزارش ایسنا، نصرت‌الله سیفی در همایش مصرف بهینه، خرید صرفه‌جویی انرژی با اشاره به این که مصرف انرژی در ایران تناسبی با شاخصهای اقتصادی نداشته و ندارد، اظهار کرد: سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری سال اصلاح الگوی مصرف انرژی نامگذاری شد، اما برنامه‌های تدوین شده در این زمینه اجرا نشد و پس از سال 1388 شدت انرژی نه تنها روند نزولی نداشته است بلکه روند صعودی پیدا کرده است. اگر برای روند مصرف انرژی در کشور فکری نکنیم در کمتر از 10 سال آینده اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاده است برای مخازن نفت و گاز می‌افتد.
وی با بیان این که باید با مدیریت جهادی و سرعت کار، شدت انرژی را در کشور مهار کرد تا جبران مافات گذشته شود، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری بسته‌ای از برنامه‌های اجرایی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در وزارت نفت تدوین شد.
سیفی در ادامه طرح‌های ارتقای کارایی در موتورخانه‌های ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی، جایگزینی خودروهای فرسوده، توسعه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق دور افتاده شهری و روستایی، توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی و برقی کردن چاههای آب کشاورزی، را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در پایان هدف این همایش را نمایش دادن اندازه و اهمیت بهینه سازی انرژی اعلام و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در این همایش همه اقدامها و راهکارهای مصرف بهینه انرژی و کاهش شدت انرژی در کشور بررسی شود.
همچنین قائم‌مقام وزیر نفت در همایش «مصرف بهینه، خرید صرفه‌جویی انرژی» با اشاره به گذشت یک سال از زمان ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، و این که در سه بند از این سیاستها، موضوع بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، گفت: پیش از آن نیز در سال 88 مقام معظم رهبری در بند هفت سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، دستیابی به هدف کاهش 50 درصدی در شدت انرژی را تا پایان برنامه ششم توسعه ترسیم کردند.
سیدکاظم وزیری هامانه افزود: به رغم اقدامات صورت گرفته از سوی مجلس در تصویب قانون 75 ماده‌ای

 اصلاح الگوی مصرف انرژی اجرای آن در سال‌های بعد به طور جدی پیگیری نشد و در نتیجه شدت انرژی کشور نه تنها روند کاهشی نداشت، بلکه در چهار سال گذشته بر مقدار آن افزوده شد.
قائم‌مقام وزیری نفت با بیان این که شدت انرژی تا پایان برنامه پنج ساله ششم اقتصادی کشور باید به نصف کاهش یابد، تصریح کرد: شدت انرژی بر اساس سال پایه 1389 که یک بشکه معادل نفت خام به ازای تولید ناخالص ملی یک میلیون ریال به ارزش ریال سال 1383 بوده است باید به نیم بشکه معادل نفت خام به ازای یک میلیون ریال تولید ناخالص ملی کاهش یابد.