kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶

دانشجویان بیرجند هواپیمای فوق سبک ساختند

با همت دانشجویان گروه رباتیک و هسته علمی بسیج دانشگاه صنعتی بیرجند هواپیمای فوق سبک «علمدار آسمان» ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی بیرجند ناصر مهرشاد سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند با اعلام این خبر افزود: این پروژه با توجه به هم‌مرز بودن اقلیمی استان خراسان جنوبی با کشورهای همسایه با کاربرد شناسایی مکان‌های صعب‌العبور طراحی و به اجرا درآمده است. وی از عباس دوست‌محمدی، سیدرضا حضرتی، کیوان عرفانی، موسی امیری، مسعود یوسفی و مهدی سبزه‌کار به عنوان طراحان این پروژه یاد کرد و افزود: این هواپیمای پرتابل با وزن 820 گرم از شش قسمت تشکیل شده که داخل کوله پشتی سرباز جا می‌گیرد و در زمان کمتر از پنج دقیقه قابل مونتاژ و پرواز است و برای شناسایی مکان‌های صعب‌العبور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مهرشاد با بیان اینکه این پرنده رادار گریز بوده و با نیروی الکتریکی کار می‌کند، یادآور شد: از مزایای دیگر این طرح هدایت راحت و آسان و پایدار بودن آن است که به راحتی قابل کنترل است. وی خاطرنشان کرد: این هواپیما بدون چرخ بوده و به صورت «دست پرتاب» عمل می‌کند که باعث بهینه شدن پارامترهای آیرودینامیک آن شده و دارای سقوط ضربه‌پذیری بالایی است و به همین دلیل فرود آن در هر شرایطی امکان‌پذیر است.
رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: این هواپیما مجهز به دوربین آنلاین با برد 500 متر است و در واقع هدف این پرنده شناسایی منطقه است.
مهرشاد با اشاره به مشخصات این هواپیما شامل: طول بال یک متر، طول بدنه 90 سانتی‌متر، وزن هواپیما 820 گرم، تایپ پروازی پایدار، تراست (رانش) موتور 600 گرم و مدت پرواز 20 دقیقه‌ای گفت: هدف از ساخت آن بومی‌سازی ساخت انواع پهپادها در دانشگاه صنعتی بیرجند است.
وی گفت: هزینه برآورد شده برای این هواپیما یک میلیون و 500 هزار تومان عنوان شده و در مدت یک ماه به صورت گروهی ساخته شده است.