kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹

روزانه 10 بیمار نیازمند عضو جان خود را از دست می‌دهند

رئيس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روزانه بین هفت تا 10 بیمار نیازمند عضو در سطح کشور جان خود را از دست می‌دهند.


به گزارش ایرنا، کتایون نجفی‌زاده در کارگاه آموزشی «مرگ مغزی و پیوند اعضا» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: اکنون شمار بیماران نیازمند پیوند عضو در کشور 25 هزار نفر است.
وی با اشاره به جمعیت 77 میلیون نفری کشور افزود: 20 هزار نفر سال گذشته در حوادث رانندگی در کشور کشته شدند.
به گفته نجفی‌زاده از این تعداد 5 هزار مرگ مغزی شده‌اند که دو هزار و 500 تا چهار هزار پیوند قابل اهدا بوده اما 665 پیوند اعضا انجام شده است.
وی بیان کرد: به علت بد مراقبتی از بیماران در بخش «آی‌سی‌یو» بیمارستان‌ها، فقط 4 درصد این افراد قابلیت اهدای عضو دارند.
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه 20 درصد از بیماران نیازمند عضو در کشور برای معالجه زود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: 70 درصد از بیماران نیازمند نیز خیلی دیر به این مراکز مراجعه می‌کنند.وی اظهار کرد: 10 درصد از بیماران نیازمند عضو هم که به موقع به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، بیشتر آنها به علت قرار گرفتن در فهرست انتظار، جان خود را از دست می‌دهند.
از سوی دیگر مدیر و طراح شبکه اهدای عضو و پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعضای یک بیمار مرگ مغزی، یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و یا از معلولیت 53 نفر جلوگیری می‌کند.
امید قبادی اظهار داشت: 90 درصد از مرگ و میرها در کشور قلبی و 10 درصد مغزی است.
وی افزود: این وزارتخانه تفاهم‌نامه‌های گسترده‌ای را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در جهت فرهنگ‌سازی اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی منعقد کرده است.